کارآفرینی

بایدها و نبایدهای حرفه عطاری

افزایش استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی باعث شده تا مردم بیش از پیش به شغل عطاری رو بیاورند، اما این امر پیش شرط‌هایی دارد که بنا به گفته رئیس اتحادیه عطاران و فروشندگان گیاهان دارویی زنجان و بنیان‌گذار برند حاج‌نوروز، نیازمند سال‌ها کار به صورت استاد و شاگردی است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مرتضی عزیزپور در برنامه “صندلی تجربه” مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان اظهار کرد: من نسل سوم خانواده و یا به عبارتی نوه حاج‌نوروز عطار هستم. سال ۱۳۶۵ وقتی یازده‌ سالم بود مثل اکثر همسالان در اوقات فراغت به دنبال یادگیری کار و حرفه‌ای بودیم. نزدیک‌ترین جایی که می‌توانستم بروم، مغازه پدربزرگم بود. در این سال به عنوان شاگرد کنار پدربزرگم مشغول به یادگیری عطاری شدم و به مرور تجربه و آموخته‌های من بیشتر شد. حتی در زمان تحصیل و آخر هفته و سه‌ ماهه تابستان در مغازه بودم و شاگردی می‌کردم.

او در پاسخ به این سوال که دلایل معروف شدن برندش چیست، گفت: اولین جواب صاحب هر برندی برای این سئوال کیفیت محصول است ولی به نظر من قبل از کیفیت محصول داشتن صداقت برای ایجاد حس اعتماد اهمیت زیادی دارد. ایجاد صداقت را مدیون فعالیت صادقانه پدربزرگ‌مان هستیم. ما ادامه‌دهنده راه پدربزرگ هستیم.

عزیزپور در رابطه با اینکه برای ورود به شغل عطاری چه مهارت و دانش اولیه‌ای نیاز است، بیان کرد: برخی اصناف وجود دارند که با آموزش ابتدایی و کوتاه‌مدت، فرد متقاضی می‌تواند به بازار کار وارد شود ولی فروشندگی گیاهان دارویی و عطاری جزو صنوفی است که حتماً باید از قانون استاد و شاگردی استفاده شود. فنون این کار همواره به صورت سینه‌ به سینه منتقل شده و فعالیت زیر نظر یک استاد در این صنف، جزو ضروریات است.

بنیان‌گذار برند حاج‌نوروز در رابطه با میزان سرمایه مورد نیاز برای شروع کار عطاری گفت: در حال حاضر برای یک فروشگاه با امکانات اولیه که بتواند جواب‌گوی یک محله آرام و کم رفت‌وآمد باشد، هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی برای تجهیز و سرمایه‌ اولیه اجناس نیاز است. داشتن اطلاعات و پیش‌زمینه‌های آموزشی اولیه در پیشرفت شغلی در این صنف اهمیت بالایی دارد. کسی که اطلاعات و آشنایی اولیه را نداشته باشد، نمی‌تواند یک عطار خوب باشد. مدت زمان شاگردی برای تبدیل شدن به عطار خوب، ۱۵ سال است. چون دامنه فعالیت گسترده و زمینه اولیه کار عطاری برگرفته از فلسفه بوده و به راحتی قابل مشاهده است که عطاری‌های سنتی در جوامع شرقی و یا به عبارتی در کشورهای صاحب فلسفه وجود دارد، به همین دلیل داشتن سواد فلسفی در این شغل مهم است.

او به ریسک‌ها و حتی زیان‌هایی در شغل عطاری اشاره کرد و افزود: کسی که بخواهد این شغل را شروع کند و اطلاعاتی در رابطه با گیاهان دارویی، مزاج‌شناسی و…  نداشته باشد، احتمال دارد که اعتماد نسبت به فروشنده از بین برود و مشتریان خود را از دست بدهد. به عبارت دیگر نداشتن اطلاعات و آموزش کافی، ریسک بزرگی در این حرفه است.

عزیزپور در رابطه با اختلاف نظرهایی که بین طب سنتی ایرانی و پزشکی مدرن وجود دارد، توضیح داد: اولین مورد آگاه نبودن پزشکان از طب سنتی ایرانی است. باید این دو بخش با یکدیگر همکاری داشته باشند. پزشکان باید در دانشگاه، آموزش لازم در رابطه با طب سنتی ایرانی را داشته و در صورت نیاز از گیاهان دارویی تجویز کنند. پس از تجویز پزشک، عطاری‌ها می‌توانند نسخه بیماران را تهیه کنند. همان‌طور که در گذشته حکما دارو تجویز کرده و عطاران نسخه را می‌پیچیدند. اینکه عطاری در مغازه خود، دارویی را تجویز کند، کار درستی نیست، بلکه نسخه باید توسط پزشک طب سنتی یا حکما تجویز شده و عطاری‌ها نیز نقش داروخانه‌های امروزی را داشته باشد.

رئیس اتحادیه عطاران و فروشندگان گیاهان دارویی زنجان در خصوص معیار و مجوزهایی که برای راه‌اندازی این کسب‌وکار نیاز می باشد، بیان کرد: طبق قانون نظام‌صنفی کشور، برخی معیار و مجوزها برای شروع کسب‌وکار نیاز است. برای این شغل فقط مجوز فیزیکی برای یک مغازه با معیارهای بهداشتی لازم نیاز است. استعلام بهداشت محیط و دریافت جواز کسب به‌ عنوان فروشنده گیاهان دارویی و داشتن مهارت‌های لازم آموزشی برای ورود به این کسب‌وکار نیاز است. البته داشتن مهارت‌های آموزشی به زودی جزو قوانین خواهد بود. متقاضیان می‌توانند برای دریافت مجوز به اتاق‌های اصناف شهر خود مراجعه کنند و اتحادیه، خود مجوز را صادر می‌کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=69969
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن