اقتصادی

ایجاد نخستین مجتمع فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

به گزارش تفاهم آنلاین، افشین زرقی با اعلام این خبر گفت: در این مجتمع فناوری، پارک علم وفناوری، شتاب دهنده ها، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان مستقر می شوند.

وی با اشاره به مصوبه دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: در این جلسه با تاسیس  پارک علم و فناوری سلامت و تاسیس مرکز رشد تجهیزات پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی موافقت شد.

زرقی با بیان اینکه این دو مجوز با حمایت های ریاست دانشگاه و مصوبات اخذ شده در هیئت امنا و هیئت رییسه حاصل شده است، گفت: همچنین فاز اول پارک علم و فناوری در منطقه حکیمیه و زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر و همچنین سازه ای به مساحت ۱۱ هزار متر در پنج طبقه تاسیس می شود.

وی با اشاره به اهمیت استقرار شتاب دهندها در مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه توضیح داد: در نظرداریم با توجه به مجوزهای اخذ شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری درباره استقرار شتاب دهنده ها این مجموعه به عنوان مجتمعی بین المللی فناوری فعالیت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از استقرار ۵۰ شرکت اسپین-آف شده در پارک علم و فناوری این مجتمع خبر داد و تاکید کرد: بخش‌های مختلف این شرکت ها، دارایی، مالکیت فکری، فناوری یا محصولات تولیدشده را از سازمان مادر دریافت می‌کنند و به تجارت‌های مستقل می پردازند.

وی به استقرار چهار شتاب دهنده در زمینه فعالیت در حوزه های  فارماکوژنومیکس، غذا، دارو و مواد بهداشتی در  مجتمع فناوری اشاره کرد و افزود: درحال حاضر یک شتاب دهنده در این مجتمع مستقر شده است.

زرقی با بیان این که بخشی از این مجتمع به مراکز رشد  اختصاص یافته است خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با تاسیس مرکز رشد تجهیزات پزشکی ۵۰ شرکت دانش بنیان مستقر و فعالیت کنند. به طورکلی چرخه مرکز رشد، شتابدهی، ارتقا، حمایت و در نهایت تبدیل شدن به شرکت های اسپین-آف در این مراکز دیده شده است.

وی افزود: برای دستیابی به اهداف فنارانه و یا پژوهش های محصول محوراز مرحله رشد که در مرکز رشد انجام می شود، ارتقا وحمایت محصولات که در مرکز شتابدهی انجام خواهد شد و در نهایت مرحله تجاری سازی و ورود به بازار که در پارک به عنوان شرکت های اسپین-آف فعالیت خواهند کرد تصمیمات و زیرساخت های لازم مهیاست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که برای اولین بار در سطح دانشگاههای علوم پزشکی مجتمع فناوری با رویکرد بین المللی راه اندازی می شود تاکید کرد: در این مجتمع فناوری شتاب دهنده ها، پارک علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان مستقر خواهند بود.

وی از استقبال شرکت های دانش بنیان برای فعالیت و استقرار در این مجتمع بین المللی فناوری خبر داد و افزود: در شهریورماه سالجاری و همزمان با هفته دولت بخش اعظمی از پروژه مذکور راه اندازی خواهد شد. امیدواریم با تکمیل فازهای نهایی این مجتمع حوزه معاونت تحقیقات و فناوری از منظر تولید منابع به مرز خودکفایی برسد.

زرقی حرکت دانشگاه به دانشگاهی با معیارهای نسل سوم را یکی دیگر از دستاوردهای ایجاد این مجتمع ذکر کرد و گفت: انتظار می رود جمعا  ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و شرکت های اسپین-آف شده و چهار شتاب دهنده در این مجتمع بین المللی مستقر شوند.

وی اهمیت ایجاد محصولات استراتژیک در حوزه سلامت را مورد توجه قرار داد و افزود: دانشگاه در نظر دارد شرکت هایی که محصولات استراتژیک تولید می کنند در این مجتمع جانمایی شوند. وی حل مشکلات نظام سلامت و کمک به ارزبری را یکی از  کارکردهای شرکت های تولید کننده محصولات استراتژیک در حوزه سلامت دانست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی یکی از مهمترین کارکردهای راه اندازی این مجتمع فناورانه خواهد بود خاطرنشان کرد: انتظار می رود بیش از ۱۵۰ نیروی تحصیل کرده و درسطوح بالای علمی  در این مجتمع مشغول به کار خواهند شد و این رویکرد کارآفرینانه یکی از مهمترین اهداف دانشگاههای نسل سوم است.

وی با اشاره به همکاری های موثر دانشگاه در حوزه سلامت با دانشگاههای فنی و مهندسی افزود: مرکز رشد مشترکی نیز ضمن تعامل و همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر را نیز در این مجتمع پیش بینی شده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=31014
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن