کارآفرینی

اورژانس کسب‌وکار؛ منجی بنگاه‌های اقتصادی

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال، راه‌اندازی اورژانس کسب‌وکار را نجات‌دهنده بنگاه‌های اقتصادی و مانع تعدیل نیرو دانست.

به گزارش تفاهم آنلاین، مرتضی محرم‌خانی در خصوص چگونگی راه‌اندازی اورژانس کسب‌وکار اظهار داشت: ایده تشکیل این سامانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شد، زیرا شاهد بودیم با وجود سیاست‌گذاری در زمینه کسب‌وکار با تعدیل و ریزش اشتغال مواجه بودیم.

وی افزود: در صورتی که سالیانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کردیم و حدود ۳۵۰ هزار نفر شغل خود را از دست می‌دادند، دوباره با صرف هزینه هنگفت و سیاست‌گذاری جدید ناچار بودیم برای این افراد برنامه اشتغال تهیه کنیم.

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال اضافه کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم سیستم هشداری تهیه کنیم تا بنگاه‌های اقتصادی که با مشکلات مختلف مواجه می‌شوند، پیش از تعدیل نیروی کار، اعلام کنند تا با ارائه راه‌حل مناسب از بیکاری ۳۰ درصد نیروی انسانی جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: اواسط سال گذشته ایده اورژانس کسب‌وکار مطرح و مطالعات لازم در این زمینه انجام شد و پس از آن با مشارکت جهاد دانشگاهی این مرکز به صورت رسمی توسط وزیر تعاون افتتاح شد.

محرم‌خانی اظهار داشت: مرکز ملی پایش برنامه‌ها و سیاست‌های اشتغال در کنار اورژانس کسب‌وکار فعال است و در این مرکز پس از اخذ داده‌های مرکز اورژانس درباره عواملی که موجب اختلال فعالیت کسب‌وکارها می‌شود،

سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های اشتغال رصد و پایش می‌شود و این اطلاعات مهم‌ترین آورده برای سیاست‌گذاری‌هاست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مرکز ملی پایش برنامه‌ها و سیسات‌های اشتغال کار خود را شروع کرده است و طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال توافق با دستگاه‌های اجرایی هستیم، چرا که نیاز به هماهنگی بین دستگاهی داریم.

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال گفت: تمامی کسب‌وکارها به صورت رسمی و غیررسمی مخاطب اورژانس کسب‌وکار است و تمایل داریم بنگاه‌های غیررسمی به بنگاه رسمی تبدیل شوند، چون این تبدیل، به حوزه اقتصاد و بازار کار کمک می‌کند.

وی درباره روند انجام کار در اورژانس کسب‌وکار گفت: روند فعالیت این مرکز همچون اورژانس سلامت است، به این صورت که پس از اینکه اطلاعات مربوط به مشکلات واحدها اخذ شود، پرونده‌ای تشکیل می‌شود و متناسب با مساله، پرونده به دستگاه اجرایی ارجاع می‌شود و کارشناس ملزم است مساله را بررسی کند و تا وصول نتیجه بر فرآیندها نظارت کند.

محرم‌خانی گفت: پیش‌بینی ما این است که با شروع به فعالیت اورژانس کسب‌وکار از تعدیل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نیروی کار در سال جلوگیری شود.

وی، مهم‌ترین هدف از تشکیل اورژانس کسب‌وکار و مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال را جلوگیری از تعدیل نیرو، جلوگیری از تعطیل شدن بنگاه‌های کسب‌وکار، هدایت درست منابع و بودجه اشتغال عنوان کرد و ایجاد این دو مرکز را دو آورده مهم سال ۹۹ دانست.

منبع: ایرنا

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67738
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن