یادداشت

“امنیت شغلی”، معضلی فراتر از بیکاری

در جامعه ی امروز بسیاری از افراد نگران از دست دادن کار خود هستند. همین امر سبب شده تا هیچ آینده ی کاری روشنی را برای خودشان متصور نشوند؟ مدام در ذهنشان به دنبال شغل ثانویه ای هستند، که اگر هر لحظه شغل فعلی خود را از دست دهند، برنامه ای برای امرار و معاش خود داشته باشند.

تمام مطالب مذکور بخشی از ترس‌ هایی است که از نبود امنیت شغلی حکایت دارد. احساسی که عدم وجود آن را بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده است و روزانه با آن دست به گریبانند. امنیت شغلی یا Security Job به این معنی است که افراد از آینده ی کاری خود اطمینان خاطر دارند و مطمئن اند برای آینده‌ای قابل پیش‌ بینی دچار چالش از دست دادن کار نمی شوند. در حقیقت، شما اطمینان دارید با همه تغییراتی که از نظر اقتصادی-اجتماعی در جامعه رخ خواهد داد، شرایط کاری شما دچار تزلزل نخواهد شد.از اینرو یکی از مهم‌ ترین درگیری‌ های ذهنی افراد شاغل در محیط‌های کاری بی ‌امنیت، سوال آیا فردا به سرکار خواهم آمد یا نه؟ است که می‌تواند سیستم روانی افراد را آشفته کند.

بر اساس آمار در حال حاضر چیزی در حدود ۲۲ میلیون شاغل در بازار کار ایران فعالیت دارند. برخی از این تعداد شاغل، حاشیه امنی برای فعالیت دارند و به اصطلاح در استخدام دولت یا زیرمجموعه‌های آن هستند اما نکته اینجاست که بیشتر شاغلان در بخش خصوصی فعالیت دارند و از امنیت شغلی برای آنها خبری نیست. البته موضوع امنیت شغلی آن هم در اقتصاد جهانی امروز و با فراوانی نیروی کار ارزان تنها مختص ایران نبوده و در تمام دنیا حائز اهمیت است. بالاخص در شرایط اقتصادی حال حاضر و شیوع کرونا که اقتصاد جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و حتی کارخانجات و موسسات بزرگ و مطرح جهان دست به تعدیل نیرو می زنند، داشتن و ایجاد کردن امنیت شغلی بسیار سخت ‌تر از گذشته است.

بیکاری شمار بسیاری از نیروی کار در جهان به دلیل کرونا از یک سو و گزینه ‌های بی شماری از کارمندان ارزان از سوی دیگر سبب شده تا اکثر مردم در شغلشان احساس نا امنی ‌کنند. چون مدام نگران هستند که نکند یا تعدیل نیرو شوند یا نیروهای کار ارزان ‌تر و با سابقه کاری کمتر جایگزینشان شود. البته پیشرفت تکنولوژی نیز یک سمت دیگر ماجرا قرار دارد، که با میل به سمت مجازی شدن بسیاری از فرایندهای اقتصادی وجود نیروی کار انسانی مورد تهدید قرار گیرد. رابطه بین بیکاری و امنیت شغلی یک رابطه دو طرفه است که هر کدام می تواند علت و معلول دیگری باشد. وجود بیکاری بخش مهمی به این دلیل است که افراد برای امنیت شغلی خود ارزش گذاری می کنند. همچنین اثبات شده است که نیروی کاری که از امنیت شغلی بالاتری برخوردار است، همواره ی انگیزه و راندمان بیشتری خواهد داشت. به همین علت در اقتصادهایی با امنیت شغلی بالا ، انتظار می رود که نرخ بیکاری مورد انتظار کمتر باشد.مادامی که افراد نگرانی مداوم شغلی دارند نمی‌تواند با آسودگی زندگی و کار کنند و مسلما از انجام وظایف محوله ی خود عاجز می مانند. از اینرو امنیت شغلی بهترین وسیله برای دادن انگیزه به کارمندان است و رفع این تمامی این نگرانی‌ ها در سازمان ها به عهده کارفرمایان است.. در واقع کارمندان رابطه مستقیمی بین عملکردشان و آینده شغلی‌ شان می ‌بینند. از اینرو اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید حتما به این نکته توجه داشته باشید که: تامین امنیت شغلی فقط منجر به افزایش رامندمان و بهره وری و ایجاد انگیزه ی بیشتر برای نیروی کار شما نخواهد بود، بلکه تامین امنیت شغلی برای کارمندان خود می ‌توانید به افزایش شهرت شرکت خود به عنوان یک شرکت با مدیریت و کارفرمای خوب هم به شهرت برسید.

صاحبان کسب و کارها می توانند با خلق یک محیط انگیزه بخش در محل کار حس برخورداری از یک جایگاه خوب را به کارکنان القا کنند. ناگفته نماید شرکت ها و موسسات موفق و مطرح جهان همواره سعی در حفظ کارمندان خود دارند، روی آن ها از نظر روانی و اقتصادی سرمایه گذاری می کنند، چرا که آن ها می دانند که سود این سرمایه گذاری در جهت پیشرفت خود سازمان بوده و به جیبشان خود آن ها می رود. در سازمانی که امنیت شغلی وجود دارد، زیر مجموعه ها دلهره، اضطراب و استرس کمتری دارند و می‌توانند روی وظایف و فعالیت‌های خود تمرکز بیشتری داشته باشند. ایده‌های ناب و خلاقانه برای حل مشکلات ارائه دهند و با سرعت و عملکرد بهتری کارها را به اتمام برسانند، به کسب مهارت‌ ها و توانایی‌ های جدید برای بالا بردن کیفیت کار خود روی می آورند و از شغل و زندگی خود رضایت کافی دارند. و تمامی این موارد درنهایت موجب موفقیت شرکت و سازمان موردنظر می‌شود که برای کارکنان خود امنیت شغلی را فراهم کرده اند.
مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61857
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن