کارآفرینی

پرداخت تسهیلات کرونا به ۲۳ هزار طرح مشاغل خانگی

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی از پرداخت تسهیلات کرونا به ۲۳ هزار طرح در حوزه کسب‌وکار خانگی خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، مهناز امامدادی با بیان اینکه مشاغل از راه دور و استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای ایجاد شغل موضوعی است که سال‌هاست در کشورهای مختلف پذیرفته شده و دنبال می‌شود، افزود: با شیوع بیماری کرونا این موضوع شدت بیشتری گرفت و با توجه به ظرفیت مشاغل خانگی که این امکان را فراهم می‌کند تا افراد در محیط امن خانه کسب‌وکار خود را داشته باشند با استقبال گسترده‌ای همراه بود.

وی با اشاره به بررسی‌های دفتر سیاست‌گذاری اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بحث کسب‌وکارهای خانگی به ویژه با شیوع بیماری کرونا در سطح دنیا اتفاقات قابل توجهی رخ داده است. به این صورت که تا سال ۲۰۱۹ آمار فعالان در حوزه مشاغل خانگی ۱۰۰ میلیون نفر بود اما در سال ۲۰۲۰ این آمار رشد ۲۶۰ درصدی داشت و به ۲۶۰ میلیون نفر رسید.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود تنگناها حدود ۳.۵ درصد اشتغال کشور مربوط به فعالان کسب‌وکار خانگی و ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی برای مشاغل خانگی است و این نشان از ظرفیت این بخش در تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال دارد.

امامدادی تصریح کرد: با حمایت‌های لازم از مشاغل خانگی این امکان وجود دارد که رقم ۳.۵ درصد ایجاد اشتغال را به ۱۰ درصد برسانیم و با این عمل برای ۲.۵ میلیون نفر شغل ایجاد کنیم البته منوط به این است که حمایت و بسترهای لازم فراهم شود.

وی درباره اقدامات انجام شده در بخش مشاغل خانگی توضیح داد: وزارت بهداشت با تولید مواد غذایی در بخش مشاغل خانگی به دلیل مسائل بهداشتی مخالفت می‌کرد که با هماهنگی‌های لازم بستر این فعالیت فراهم شده است علاوه بر این در زمینه استانداردسازی محصولات مشاغل خانگی با هماهنگی سازمان ملی استاندارد دستورالعمل تاییدیه و انطباق تولیدات با استانداردها فراهم شده است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی افزود: در بحث حمایت‌های بیمه‌ای امکان بهره‌مندی بیش از ۹۰ درصد کارگران کسب‌وکارهای خانگی از صندوق روستایی فراهم شد و در رشته‌های کشاورزی، صنایع دستی و رشته‌های تولیدی و خدماتی در شهر و روستاهای بالای ۲۰ هزار نفر فراهم شده است.

امامدادی گفت: همه این اقدامات انجام شده اما اجرایی شدن سیاست‌ها نیازمند حمایت‌های لازم متقاضیان است تا آن‌ها نیز  امکان اجرایی کردن آن‌ها را داشته باشند و اگر انتظار داریم تولیدکنندگان نکاتی را رعایت کند باید حمایت شود تا این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر ۷۵ درصد از منابع تسهیلات مشاغل خانگی کم شده و این موضوع ادامه کار را با سختی‌ مواجه کرده است به خصوص در دوران کرونا که دنیا رشد بیش از ۲.۵ برابری در عرصه مشاغل خانگی داشته است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی درباره صدور مجوز مشاغل خانگی گفت: صدور الکترونیکی مجوز مشاغل خانگی از دو سه سال گذشته در چهار استان به صورت پایلوت انجام شد و با توجه به اینکه مشکل خاصی نبود از ابتدای امسال در ۳۱ استان اجرایی شده است.

امامدادی با اشاره به شیوع کرونا از اسفند سال گذشته گفت: پیش از این برابر قانون و برحسب نوع رشته‌ها مشاغل ستاره‌دار دو سال یکبار و سایر رشته‌ها پنج سال یکبار تمدید می‌شد اما پس از شیوع بیماری کرونا وزارت تعاون اعلام کرد مجوزهای کسب‌وکارهای خانگی در این دوران نیاز به تمدید ندارد.

وی اظهار داشت: طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ حدود ۲۴۸ هزار نفر مجوز مشاغل خانگی دریافت کردند و از این تعداد ۵۲ درصد بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۴۳ درصد بین ۴۰ تا ۶۰ سال و پنج درصد بالای ۶۰ سال سن دارند و در مجوزهای صادره ۷۶ درصد زنان و ۲۴ درصد مردان هستند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی ادامه داد: در حمایت‌های مالی و دریافت کنندگان تسهیلات؛ حدود ۴۹ درصد را افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله و ۴۶ درصد بین ۴۰ تا ۶۰ سال تشکیل می‌دهند و ۸۰ درصد زنان و ۲۰ درصد مردان و طی این سه سال ۲۶ هزار نفر تسهیلات دریافت کردند اما آمارها گویای این ایت که نیاز واقعی بیش از این رقم‌هاست و حداقل سه برابر این رقم در نوبت هستند و اگر بانک مرکزی این فضا را فراهم کند و تسهیلات لازم تخصیص یابد افراد کارهای بزرگی انجام می‌دهند.

امامدادی درباره اولویت رشته‌ها در اعطای مجوز و پرداخت تسهیلات گفت: آسیب‌شناسی در سال ۹۴ و ۹۵ موجب شد طرح جدیدی تحت عنوان طرح ملی توسعه کسب‌وکارهای خانگی را تصویب کنیم که ابتدا در سال ۹۶ در ۹ استان به صورت پایلوت انجام شد و  با توجه به نتایج خوب به پیشنهاد معصومه ابتکار – معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده این برنامه در ۲۴ استان برای ۶ هزار زن سرپرست خانوار در سال گذشته شروع شد و در ماه‌های آینده شاهد اتمام این طرح خواهیم بود.

وی گفت: از ابتدای امسال توانمندسازی اقتصادی ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان در ۳۱ استان را شروع کردیم که آن نیز نتایج خوبی داشته است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی بیان کرد: یکی از بحث‌های مهم نگاه جدید به رشته‌های کسب‌وکارهای خانگی است و در این نگاه ضرورت خلاقیت و نوآوری در رشته‌های قدیمی و شیوه‌های جدید تولید و طرح‌های نوآوری برای رشته‌های قدیمی است بایستی تولیدکنندگان شیوه جدید تولید و طراحی و نوآوری و خلاقیت‌های جدید را برای رشته‌های قدیمی داشته باشد.

امامدادی ادامه داد: با توجه به گرایش جوانان به خصوص آقایان نسبت به رشته‌های مشاغل خانگی بحث تنوع رشته‌ها و گرایش به سمت آی تی، تولید محتوا، ویراستاری و ترجمه را در دستور کار داریم که تنوع این رشته‌ها بیشتر از سایر رشته‌ها بوده است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی اظهار داشت: در زمینه رشته‌های سنتی نیز تاکید ما بر نوآوری‌ها است به عنوان مثال بسیاری از محصولات ما اگر در طراحی و شیوه عرضه تغییر ایجاد شود مخاطبین زیادی خواهند داشت در رشته‌های جدید نیز اعتقاد ما براین است که رشته‌های جدیدی را معرفی کنیم.

امامدادی در خصوص توسعه مشاغل خانگی در کشورهای دیگر توضیح داد: تفاوت کشور ما با کشورهای دیگر این است که تعریف قانون مشاغل خانگی با خارج از کشور متفاوت است و آن‌ها با فعالیتی که از خانه انجام می‌شود عنوان مشاغل خانگی می‌گذارند اما در قانون، این عنوان به شغلی اطلاق می‌شود که مجموعه فعالیتی توسط اعضای خانواده در محل مسکونی انجام شود و منجر به تولید کالا و خدماتی شود که در بازاری خارج از منزل به فروش برسد. بنابراین قرار نیست کالا و خدمات در درب منزل ارائه ‌شود و این کالا باید در جای دیگری عرضه شود بنابراین فعالیت‌هایی مثل ارائه خدمات پزشکی، نگهداری سالمندان و کودکان در رشته‌های ما قرار نمی‌گیرند اما در خارج از کشور این مباحث به عنوان رشته مشاغل خانگی پذیرفته می‌شود.

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، بحث‌های شبکه‌ای و زنجیره‌ای را دنبال می‌کنند و بخشی از تولیدات کارخانه‌های بزرگتر در خانه و واحدهای کوچک تولید و عرضه می‌شود و ما نیز آن را دنبال می‌کنیم و این نیاز است که با همکاری صنعت و کشاورزی در این زمینه رشد بیشتری داشته باشیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61851
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن