اقتصادی

اقتصاد دانش‌بنیان، پول‌پاشی نفت نیست

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، سورنا ستاری امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) در جمع خبرنگاران، در خصوص برخی سختگیری‌ها در صدور مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اتفاقات خوبی رخ داده و وجود برخی سختگیری‌ها در صدور مجوزها از نظر من غیرطبیعی نیست.

وی توضیح داد: برخی از مجوزها از جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و … گرفته می‌شود و بسیاری از آن‌ها نیازمند تست‌های کلینیکال بوده که نیازمند مراحل طولانی برای اخذ آن است و این روند در نهایت موجب توسعه سطح کیفی این شرکت‌ها می‌شود.

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت بهداشت، کشاورزی و … خطوط خاصی ایجاد کرده‌ایم تا شرکت‌های دانش‌بنیان به راحتی بروکراسی‌ها را طی کنند، اما بخشی از سختگیری‌ها به مدت زمانی که یک دستگاه و یا یک ماده مورد آزمایش باید طی کند تا تاییدیه‌های لازم را از نظر فنی بگیرد، مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز تسهیلات به صورت وسیع به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود، اظهار کرد: مهم‌تر از تسهیلات، اکوسیستمی ‌است که باید در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شود که بخشی از آن به حوزه‌های دولتی و مجوزهای کسب‌وکار و بخشی دیگر به تسهیلات برمی‌گردد.

ستاری با اعتقاد بر اینکه بسیاری از استارت‌آپ‌های کشور احتیاجی به وام ندارند و باید بتوانند سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر جذب کنند، تصریح کرد: اقتصاد دانش‌بنیان پول‌پاشی نفت نیست، بلکه آنچه آن را سرپا نگه می‌دارد اکوسیستم کارآفرینی است و تسهیلات شاید آیتم پنجم یا ششم برای اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به تخصیص برخی تسهیلات از صندوق نوآوری و همچنین صندوق توسعه ملی در حوزه کرونا، افزود: در یک ماه نخست شیوع کرونا حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی به شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب‌دیده از کرونا تسهیلات تخصیص یافت که در حال پرداخت است، همچنین کمک‌ها و حمایت‌های بلاعوضی در حوزه کرونا پرداخت شده است تا جایی که امروز دیگر در بخش تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها و تجهیزات مقابله با کرونا واردات به کشور نداریم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=35382
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن