بانک-بیمه-بورس

افزایش نرخ ارز ماندگار نیست/ در صورت نیاز مداخله خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر همتی هم اکنون در اخبار شبکه یک سیما درباره افزایش نرخ ارز گفت: نوسانات اخیر نرخ ارز را موقتی و کوتاه مدت است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ ذخایر ارزی کشور گفت: در صورتی که ببینیم نوسان ماندگار است قطعاً در بازار مداخله خواهیم کرد.

وی گفت: بازار آزاد ارز دچار شوک روانی شده است؛ تجارت کشور بر پایه ارز نیمایی است و میانگین نرخ یکماه گذشته نیما زیر ۱۶ هزار تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بازار آزاد و مبادلات اسکناس دلار سهمی ۵ درصدی از مبادلات ارزی کشور دارند گفت: همین امروز ۱۲۰ میلیون دلار تأمین ارز برای واردات انجام شده است و این در حالی است که مبادلات اسکناس بازار آزاد کمتر از ۵ میلیون دلار بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سیاست اقتصادی بر این مبنا برنامه ریزی شده که نقدینگی کنترل شود و تورم در محدوده ۲۲ درصد باشد. و سایر سیاست‌ها را با این مؤلفه‌ها هماهنگ می‌کنیم.

وی ادامه داد: تحولات بازارهای جهانی و کرونا خود باعث بروز این اتفاقات شده است و در حال حاضر ناترازی بین عرضه و تقاضا وجود دارد؛ البته بحث‌های سیاسی و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در افزایش نرخ مؤثر بوده و جو روانی ایجاد کرده است. انچه مهم است قیمت نرخ در نیماست که میانگین ۱ ماهه گذشته آن زیر ۱۶ هزار است.

وی تاکید کرد: برای شوک‌های موقتی نمی‌توانیم سیاست‌های کلان اقتصادی را تغییر دهیم. تمام تلاش برای کنترل است و در روزهای آینده اثرات آن را می‌بینیم و بیشتر اثرات آن را در سامانه نیما خواهد داشت.

همتی با تاکید بر لزوم ایفای تعهدات صادرکنندگان گفت: بخش عمده ارز مورد نیاز کشور باید از طریق صادرات غیر نفتی تأمین شود. امیدواریم در این مدت صادرکنندگان شتاب بیشتری به عرضه ارز بدهند.

این خبر تکمیل می‌شود

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=29494
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن