بانک-بیمه-بورس

افزایش سرمایه بیمه ملت کلید خورد

 شرکت بیمه ملت با افزایش سرمایه ۱۰۴۹ درصدی در آینده نزدیک به جمع بزرگان صنعت بیمه کشور می‌پیوندند تا گام بلندی را در جهت توسعه هرچه بیشتر حق بیمه، افزایش سهم در بازار، حضور پرقدرت‌تر در بازار بیمه اتکایی و همچنین تقویت توان مالی‌اش بردارد. حسابرس و بازرس قانونی بیمه ملت هم در گزارشی بر پیشنهاد اعضای هیات مدیره شرکت مهر تایید زده و سهامداران پس از گرفتن مجوز بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار دور هم جمع خواهند شد تا با پیشنهاد هیات مدیره بیمه ملت رای مثبت دهد.

به گزارش اختصاصی دنیای بانک و بیمه، حسابرس و بازرس قانونی بیمه ملت در گزارش خود با اشاره به پیشنهاد هیات مدیره شرکت برای افزایش سرمایه شرکت یادشده از ۲۸۵ میلیارد تومان فعلی به بیش از ۳۲۷۴ میلیارد تومان اعلام کرد: افزایش سرمایه بیمه ملت در اجرای الزامات تعیین شده در ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ بلامانع است. به این ترتیب بر اساس ماده اسناسنامه قانونی  بیمه ملت، مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران برای تصمیم‌گیری جهت افزایش بیش از ۲۹۸۹ میلیارد تومانی خالص سرمایه شرکت پس از گرفتن مجوز از بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار تهران انجام خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: مهر تایید حسابرس و بازرس قانونی شرکت بیمه ملت بر گزارش پیشنهادی هیات مدیره بیمه ملت آنهم ۴ روز پس از تهیه و تصویب این گزارش نشان می‌دهد که تیم مدیریتی و کارشناسان این شرکت از قبل با دقت و وسواس زیاد، تمامی مراحل قانونی و ارزیابی‌های فنی و محاسبات دارایی‌ها را جهت تصویب و اجرای به موقع افزایش سرمایه شرکت در راستای صیانت از حقوق سهامداران و بیمه‌گذاران برداشته‌اند و در این فرآیند گام به گام با نظر حسابرس و بازرس قانونی اقدام کرده‌اند.

اعضای هیات مدیره شرکت بیمه ملت در حالی به افزایش ۱۰۴۹ درصدی سرمایه رای مثبت داده و حسابرس و بازرس قانونی هم آن را تایید کرده که حالا دکتر اسماعیل دلفراز مدیرعامل شرکت مصمم است تا زودتر مجوزهای قانونی از بیمه مرکزی و سازمان بورس را بگیرد و سهامداران را به حضور در مجمع عمومی فوق‌العاده دعوت کند تا تصمیم بزرگ و مهم را آنها با رای مثبت خود بگیرد.

این گزارش می‌افزاید: افزایش سرمایه بیمه ملت از ۲۸۵ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های مشهود شامل عرصه و حق کاربری املاک و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت صورت می‌گیرد و هدف اعضای هیات مدیره، اصلاح ساختار مالی برای توسعه پرتفوی حق بیمه، افزایش سهم بازار و تقویت بنیه مالی شرکت اعلام شده است.

در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بیمه ملت که امضای بهروز اسدنژاد، حمید رضا منجی، اسماعیل دلفراز، سید محمد مهدی بهشتی‌نژاد و معصوم بیگی رسیده، با اشاره به آیین‌نامه ۶۹ بیمه مصوب شورای عالی بیمه، تاکید شده است برای ایفای نقش موثر در کسب سهم بازار و گسترش فعالیت به منظور ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به جامعه و کسب سود برای سهامداران و ایفای تعهدات اجتماعی، افزایش سرمایه بیمه ملت لازم به نظر می‌رسد.

اصلاحات موفق در بیمه ملت

شرکت بیمه ملت در دوران تصدی اسماعیل دلفراز اصلاحات جدی هم در حوزه بیمه‌گری و هم در سرمایه‌گذاری به ویژه در زمینه عرضه محصولات جدید بیمه‌ای، حرکت به سمت شفافیت بیشتر و رقابت سالم‌تر، افزایش سهم نمایندگان و شبکه فروش در بیمه تولیدی به جای تمرکز بر فروش مستقیم و همچنین حضور متفاوت در فضای دیجیتال داشته است که می‌تواند آینده متفاوت، باثبات همراه با چشم‌انداز روشن را برای این شرکت رقم بزند. به ویژه اینکه جنس اصلاحات در بیمه ملت در راستای اهداف واقع‌بینانه و نیازهای آینده جامعه هدف بوده و انتظار می‌رود با تداوم همراهی سهامداران با تیم مدیریتی بیمه ملت و انسجام درون سازمانی شکل گرفته در این شرکت، سطح رضایت بیمه‌گذاران و سهامداران افزایش بیشتر از گذشته را تجربه کند. به ویژه اینکه بیمه ملت در مدتی که دلفراز سکان هدایت آن را عهده دار شد، از حاشیه به متن تغییر مسیر داده و برنامه‌های شرکت معطوف به نیازهای بیمه‌گذاران و انتظارات سهامداران به گونه‌ای تغییر داده شده که در خانواده بیمه ملت، همه برای پیشرفت بیشتر و کسب سهم بالاتر از بازار و پایدارسازی و استمرار روند سودسازی باکیفیت می‌اندیشند.

آینده روشن و مطمئن بیمه ملت

نگاهی به گام‌های برداشته شده از سوی بیمه ملت در دوران مدیریت دلفزار نشان می‌دهد که این شرکت با تدوین و اجرای یک استراتژی روشن و دقیق تلاش دارد تا قصل تازه‌ای از رقابت را رقم بزند.  بیمه ملت در آبان سال ۱۳۸۲ مجوز تاسیس خود را از بیمه مرکزی دریافت کرد و سرمایه اولیه این شرکت ۲۰ میلیارد تومان بود و در آخرین مجمع فوق‌العاده سهامداران در ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ سرمایه شرکت یاشده به ۲۸۵ میلیارد تومان افزایش یافت و حالا باید دید پس از گذشت حدود ۵ سال از آخرین افزایش سرمایه، چه اتفاقی قرار است در بیمه ملت رخ دهد؟

رای مثبت سهامداران به پیشنهاد هیات مدیره جهت افزایش سرمایه شرکت به معنای ششمین افزایش سرمایه بیمه ملت خواهد بود و این نخستین افزایش سرمایه شرکت یادشده از محل تجددید ارزیابی دارایی‌ها به شما می‌رود. آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده سالانه، هم نشان می‌دهد: سود واقعی هر سهم بیمه ملت ۳۱۵ ریال و سود نقدی هر سهم هم ۱۴۰ ریال در پایان سال ۱۳۹۸ برآورد شده و سود انباشته شرکت هم بالغ بر ۳۴۰ میلیارد و ۷۴۸ میلیارد تومان بر اساس صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت البته به صورت حسابرسی نشده در پایان آذرماه امسال بوده است. همچنین سود خالص بیمه ملت در ۹ ماه نخست امسال بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان اعلام شده و سود پایه هر سهم این شرکت هم ۱۴۷۶ ریال برآورد می‌شود.

اثرات مثبت افزایش سرمایه بیمه ملت

هیات مدیره بیمه ملت می‌گوید هدف و دلیل اصلی افزایش سرمایه پیشنهاد شده شرکت شامل مواردی چون افزایش سهم نگهداری، گسترش بازار اتکایی، گسترش بازار بیمه‌های نفت و انرژی، توسعه بازار بیمه‌های کنسرسیون، افزایش قدرت رقابت با سایر بیمه‌گران، حفظ توان اقتصادی شرکت در میدان رقابت و البته توسعه حوزه عملیات در بخش سرمایه‌گذاری است.

به گزارش دنیای بانک و بیمه، برای سهامداران افزایش، پایداری و کیفیت سود مهم است و به همین دلیل بیمه ملت عزم خود را جزم کرده تا با افزایش سرمایه خود جلوی خروج بخشی از حق بیمه تولیدی‌اش را بگیرد و این اتفاق با بهبود شاخص سقف نگهداری از هر ریسک ممکن خواهد بود و  با  افزایش سرمایه انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از حق بیمه که به سایر شرکت‌های بیمه‌ای واگذار می‌شود، در درون خود بیمه ملت باقی می‌ماند که نه تنها افزایش سودآوری شرکت را تضمین خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود بیمه ملت در پرداخت خسارت‌های بزرگ دست بالاتری داشته باشد و افزون بر اینکه با افزایش ذخایر فنی و همچنین  قدرت سرمایه‌گذاری شرکت این سود پایدارتر خواهد شد. تیم هدایت کننده بیمه ملت دنبال افزایش و تقویت ظرفیت شرکت در پذیرش ریسک و ارتقای ظرفیت سهم نگهداری است تا به این ترتیب جلوی خروج منابع درآمدی به صورت ریالی و ارزی گرفته شود.

ورود قوی به بازار اتکایی‌ها

یکی از اهداف مهم و استراتژیک بیمه ملت، حضور متفاوت‌تر در بازار اتکایی بیمه کشور است و  تیم هدایت‌کننده شرکت با در نظر گرفتن چالش ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت بیمه کشور، می‌خواهند از این تهدید و چالش یک فرصت برای خودشان بسازند و نقش یک بازیگر فعال و راهبر را ایفا کنند و دستکم اینکه هزینه‌های اتکایی شرکت را کاهش دهند.

برآورد کارشناسی بیمه ملت این است که باید حضوری متفاوت‌در در بازار بیمه‌های انرژی داشته باشند چرا که میزان سرمایه‌گذاری لازم برای گسترش و حفظ وضع موجود در بخش انرژی کشور، منطقه و آسیای میانه در ۱۰ سال آینده بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و به طور متوسط ارزش سرمایه‌ای هر یک از این پروژه‌ها دستکم یک میلیارد دلار خواهد بود.

بخش دوم از راهبرد تیم مدیریتی بیمه ملت برای تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت، حضور فعال‌تر از گذشته در کنسرسیوم‌های بزرگ از جمله پوشش ریسک پروژه‌های بزرگ عرضه نفت و انرژی است و از آنجا که همکاری شرکت‌های بیمه خارجی کمتر شده، افزایش سرمایه بیمه ملت می‌تواند سهم این شرکت از کیک بزرگ کنسرسیوم‌های بیمه‌ای پوشش ریسک ابرپروژه‌ها را افزایش دهد.

آینده‌ نگری بیمه ملت

نکته مهم در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بیمه ملت، اشاره به سخت‌تر شدن رقابت در بازار بیمه کشور است که در حال حاضر بیش از ۳۰ شرکت در حال رقابت هستند و یکی از الزامات حفظ و تقویت جایگاه بیمه ملت، به طور قطع افزایش سرمایه خواهد بود و سهامداران بیمه ملت برای اینکه شاهد رشد و استمرار سودآوری و اقتدار این شرکت به ویژه امکان راهبری و قیمت‌گذاری منصفانه و کارشناسی شرکت یادشده باشد، باید به این افزایش سرمایه رای مثبت دهند تا قدرت اقتصادی بیمه ملت حفظ و تقویت شود.

هیات مدیره شرکت یاشده با استناد به آمارهای اقتصادی می‌گویند از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۵ که سرمایه بیمه ملت ثابت مانده، اقتصاد ایران بیش از ۱۶۰ درصد تورم را تجربه کرده و توان واقعی صنعت بیمه به کمتر از نصف کاهش یافته است. در واقع آنها به سهامداران گوشزد می‌کنند که عمده محل سودآوری شرکت‌های بیمه، کسب درآمد از محل سرمایه‌گذاری‌ها با در نظر گرفتن شاخص تورم است و به همین دلیل افزایش سرمیه متناظر با تورم یک اصل کلیدی و حیاتی است. افزون بر اینکه با افزایش سرمایه بیمن ملت و افزایش ذخایر فنی و اندوخته‌ها، میزان سرمایه‌گذاری شرکت و درآمدهای آن افزایش می‌یابد.

 قیمت سهم بیمه ملت پس از افزایش سرمایه

بررسی دنیای بانک و بیمه نشان می‌دهد که با افزایش سرمایه شرکت بیمه ملت ارزش هر سهم این شرکت از ۱۶ هزار و ۹۷۰ ریال بدون افت ارزش آن به ۱۶۳۸ ریال خوااهد رسید. اکنون ماموریت بزرگ دلفراز این است که زودتر مسیر افزایش سرمایه را طی کند تا بیمه ملت در سال ۱۴۰۰ گام بلندتری را در راستای رضایت بیمه‌گذاران و سهامداران بردارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=64402
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن