اجتماعی

اعتماد به نفس ؛ چرا و چگونه ؟

میترا اکبری – کارشناس اجتماعی

اعتماد به نفس ؛ بزرگ ‌ترین دارایی و سرمایه هر فردی  است . به طوری که بسیاری از افراد از نداشتن آن  در عذاب هستند.

اعتماد به نفس به مجموعه ای از اعتقادات و احساسات گفته می شود که هر فردی نسبت به خود  دارد به طور کلی اعتماد به ‌نفس را می‌توان شیوه‌ای از تفکر در نظر گرفت که در مورد توانایی‌های خود داریم. عدم اعتماد به نفس می‌تواند اشخاص را به دلیل ترس از شکست یا خجالت، از فرصت‌های جدید مانند موقعیت کاری یا رابطه عاشقانه جدید دور کند.

مهم‌ترین علائم کمبود اعتماد به نفس : از بودن در جمع  دیگران می هراسند. زیاد به سر و وضع‌شان می‌رسند، البته به این معنا نیست که شلخته و نامرتب باشید- بلکه در حد معقول آراسته باشید. انتقادپذیر نیستند. در مورد آنچه دیگران فکر می‌کنند، نگران هستند. از ابراز نظر و عقیده‌شان می‌ترسند. سریع تغییر نظر می‌دهند. به طور مداوم خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. اشتباهاتشان را توجیه می‌کنند. از تغییر می‌ترسند.  این افراد دچار بدبینی هستند و مدام غر می‌زنند. همیشه از آینده می‌ترسند. از موفقیت ها  لذت نمی‌برند و موفقیت‌های خود را به شانس ربط می دهند.

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس : در اینجا به راهکارهایی که برای افزایش این خصیصه مهم هستند؛ اشاره می‌کنیم :  شروع به تغییر خود کنید. کارهای روزانه خود را یاداشت کنید و در هر مورد که احساس ضعف می کنید آن را اصلاح نمایید. صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید، به پوشش خود اهمیت دهید، چه در خانه و چه در محل کار منظم باشید.  مهارت سخنرانی و زبان بدنتان را بهبود ببخشید. از آدم های با این خصوصیت تقلید کنید.

محیط اطراف نقش مهم و بزرگی در میزان اعتماد به ‌نفس دارد. این به این معنی است که در اطراف شما به چه میزان افراد با اعتماد به نفس وجود دارد. آیا شما خود را با افرادی مثبت و خوش‌بین احاطه کرده‌اید که سخت تلاش می‌کنند تا خود را بهتر کنند و به اهدافشان دست یابند؟ یا با افراد منفی‌بافی که دائما غر می‌زنند و شما را مأیوس و دلسرد می‌کنند؟  سعی کنید انسان‌های منفی‌باف را از اطراف خود دور کنید، به حرف‌هایشان توجه نکنید، حرف‌های مثبت بزنید و زمان کم‌تری با آن‌ها بگذرانید. شکرگزاری یکی دیگر از راهکارهای افزایش این امر است. این کار اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند چون به شما یادآوری می‌کند که تا چه اندازه مورد لطف و رحمت قرار گرفته‌اید و چقدر فرصت زندگی و خوشحالی دارید. مثبت فکر کنید، به موفقیت بیاندیشید و آن را تجسم کنید.  ورزش کنید .فعالیت فیزیکی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. این شما هستید که موجب افزایش یا کاهش اعتماد به نفس‌تان می‌شوید. اعتماد به نفس بر واقعیت‌ها استوار است و همزمان به این معناست که به فراتر از «امید به بهترین‌ها» باور داشته باشید، باور به اینکه بی‌شک می‌توانید کاری را به انجام برسانید. این جادوی اعتماد به نفس است.

منبع : روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92890
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن