اقتصادی

اصلاح ساختار بودجه، از پیشنهادات ۶۲ گانه بذرپاش تا وعده نوبخت

اخیرا رئیس دیوان محاسبات پیشنهاداتی را در خصوص اصلاح ساختار بودجه به رئیس مجلس ارائه کرده است، این درحالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده تنها موادی از اصلاح ساختار که به تصویب مجلس برسد، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد.

به گزارش تسنیم، اخیرا مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات، با اشاره به بررسی و ارائه گزارش دیوان درباره لزوم اصلاح ساختار بودجه،  گفت: اصلاح ساختار بودجه یکی از اصلی ترین دغدغه های این روزهای مجلس است و ما هم پیشنهادات دیوان محاسبات در این مورد را برای نمایندگان تشریح کردیم.  منابع مالی شهرداری ها و بانک‌ها باید در بودجه شفاف شود.

وی با بیان اینکه ارتباط دولت با نفت در بودجه یکی از اصلی‌ترین محورهای اصلاح ساختار بودجه است، اظهار کرد: براساس یکی از مصوبات در گذشته 14 و نیم درصد از محل فروش نفت به صورت مستقیم به وزارت نفت تعلق می‌گرفت و این مبلغ صرف مصارف هزینه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری می‌شد اما امروز باید این مصوبه اصلاح شود زیرا در شرایط موجود این بودجه باید صرف اقدامات دیگری شود.

گفتنی است، رئیس کل دیوان محاسبات کشور در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش آسیب شناسی بودجه و پیشنهادهای  62 گانه اصلاح ساختار بودجه کشور را ارائه کرده است.

بذرپاش با اشاره به نامه اخیر خود به رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح ساختار بودجه گفته بود، 64 پیشنهاد درباره اصلاح ساختار بودجه طی یک نامه به مجلس ارائه شد، دیوان محاسبات مسئولیت نظارت بعد از هزینه کرد بودجه توسط دستگاه‌ها را برعهده دارد. اما ما فارغ از بحث نظارتی خود می توانیم به عنوان یک مشاور بسیار خوب در بحث اصلاح ساختار بودجه در کنار مجلس و دولت باشیم. به طور مثال بسیاری از ردیف هایی که در بودجه سنوات مختلف تخصیص داده می شود، عملکرد صفر دارد و متاسفانه طی سال‌ها این احکام تکرار شده است. دولت از این طریق کشور را در سال‌های بعد مقروض می کند و 50 درصد بودجه به سنوات آتی منتقل می شود زیرا قسمت اعظم این اوراق توسط بانک‌ها خریداری شده و این موضوع اثرات وضعی بر اقتصاد کشور می گذارد. مسلما ما در سال 1400 با بودجه‌ای متفاوت از سال‌های قبل مواجه خواهیم بود، شکل درآمدها تغییر پیدا خواهد کرد که به همان میزان هم هزینه‌ها باید تغییر کند.

لازم به ذکر است، نمایندگان هر سال نمی‌توانند درباره تمام قسمت های بودجه نظر داده و آن را بررسی کنند که این موضوع هم باید اصلاح شود، به طور مثال سهم بودجه شهرداری‌ها در توسعه کشور چه میزان است؟ شهرداری کلان شهرها و دیگر شهرداری ها ده‌ها هزار میلیارد تومان بودجه مصوب سالانه دارند اما در بودجه سنواتی دیده نمی‌شود مانند بسیاری از نهادهای عمومی که حتی در پیوست بودجه هم بودجه آنها ذکر نمی‌شود و این موضوع موجب عدم شفافیت در بودجه شده است.

اما در راستای اصلاح ساختار بودجه، محمد باقر نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص  برنامه اصلاح ساختار، به قانون بودجه‌ی 1400 می‌رسد؟ گفته است، به‌عنوان مسئول سازمان برنامه‌وبودجه عرض می‌کنم هر مقدارش را که مجلس محترم تصویب کند، آن را در لایحه‌ی بودجه‌ی سال 1400 که ان‌شاءاللّه مصمم هستیم تا پانزدهم آذر تقدیم مجلس کنیم، قطعاً اعمال می‌کنیم.

بر این اساس رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده تنها موادی از اصلاح ساختار که به تصویب مجلس برسد در لایحه بودجه سال 1400 اعمال خواهد شد.

در همین راستا، بذرپاش با اشاره به اینکه در صورت عملی شدن اصلاح ساختار بودجه می‌توان گام بزرگی را در بودجه سال 1400 برداشت، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده و این موضوع خواسته مقام معظم رهبری هم هست و امیدواریم این مجلس قدم خود را در این رابطه تا انتها بردارد.

با توجه به نکته ای که رئیس سازمان برنامه اشاره کرده مشخص نیست تکلیف پیشنهادات اصلاح ساختار بودجه دیوان محاسبات به کجا خواهد رسید. ذکر این نکته نیز ضروری است که در مدت زمان کوتاه بررسی بودجه در مجلس امکان اصلاحات اساسی لایحه بودجه در مجلس وجود ندارد. در واقع محدودیت تاکید شده از سوی رئیس سازمان برنامه به نوعی اصلاحات ساختاری در بودجه سنواتی را به دولت بعد منتقل شده کرده است.

لازم به ذکر است، رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت (99/6/2) یکی از اصلاحات اولویت‌دار اقتصاد را اصلاح ساختار بودجه کشور ذکر کرده‌اند.

گفتنی است، برنامه اصلاح ساختار بودجه در چهار محور «درآمدهای پایدار»، «هزینه‌های کارا»، «عدالت و توسعه و ثبات در اقتصاد» و نهایتاً «اصلاح نهادی در نظام بودجه‌ریزی» به شورای عالی هماهنگی اقتصاد ارائه شده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=51266

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن