کارآفرینی

از کسب و کارتان تحلیل درستی داشته باشید !

مهندس امین رشیدی

از کسب و کارتان تحلیل درستی داشته باشید !این امر به شما کمک خواهد کرد تا گام های موفقیت را زودتر تجربه کنید و به اهداف تعیین شده دست یابید.

حتما شما هم در اطرافیانتان با افرادی روبرو شده اید که علی رغم پشتکار، خلاقیت و البته سرمایه گذاری های مالی قابل توجه باز با شکست مواجه شده اند و متاسفانه ضرر کرده اند. باید توجه داشت که اگر در چند سال گذشته تنها دل به دریا زدن و به راه انداختن کسب وکارها در اولویت بود، اکنون ماجرا تغییر کرده است. چرا که شما باید علاوه بر راه اندازی کسب و کارها، به دنبال تحلیل کسب و کارتان باشید که اگر سود نکرده اید ، لااقل ضررده نباشید. در این چند سال بسیاری از کسب و کارها که بحران سخت و شدید کرونا را پشت سر گذاشته اند تنها کسب و کارهایی توانستند بقای خود را تضمین کنند، که تحلیل درستی از شرایط حال و حاضر خود داشتند و توانستند با اخد تصمیمات درست خود را برای ورود به روزهای آینده آماده نمایند.

کسب و کارهای زیان ده که به ورطه ی ورشکستگی رسیده اند، هرگز از روز اول با خود نمی اندیشیدند که گرفتار چنین شرایطی شوند. اگر شما هم به عنوان یک کارآفرین کسب و کار خود را به راه انداخته اید و اکنون روزهای خوبی را سپری نمی کنید حتما به این نکات مهم توجه داشته باشید. ضرر شما نشات گرفته از سه موضوع است. تولید، توزیع، فروش و بازاریابی.

در یک کسب و کار، تولید یکی از فرایندهای مهم و شاخصی تاثیرگذار در پروسه ی رشد و گسترش کسب و کارهاست. بعنوان مثال ، اگر اکنون شما تصمیم گرفته اید که به عنوان یک کارآفرین ، تخم بلدرچین تولید و روانه ی بازار نمایید، هر چه تحلیل شما از بازار تخم بلدرچین درست تر باشد، مسیر آینده ی کسب و کارتان هموارتر خواهد بود. سرمایه ی اولیه برای تولید تخم بلدرچین چقدر است؟ آیا می توانید با توجه به قیمت موجود در بازار و سوپر مارکت ها ، بازه ی سود قابل قبولی را برای خود پیش بینی نمایید؟ گروه مصرف کننده ی محصولات شما از چه اقشاری هستند؟ در روزگاری که بسیاری از اقشار متوسط جامعه از خرید تخم مرغ عاجزند، آیا تولید تخم بلدرچین می تواند سودده باشد.

پروسه ی تولید ، بازه ی پیچیده ای است و زیربنای بخش های توزیع و فروش را تشکیل می دهد. توزیع تولیدات هر کسب و کار می تواند به شدت بخش بازاریابی و فروش را تحت تاثیر قرار دهد. توزیع مناسب و رقابت با سایر تولید کنندگان از جمله مسائل مهمی است که بسیاری از تولید کنندگان از آن غافل اند. بماند که در این میان تولید محصولات غذایی و فساد پذیر از حساسیت دو چندانی برخوردار است.

با مثال دیگری مبحث مان را ادامه می دهیم. شما یک برند پوشاک را تاسیس نموده اید و بر تمام مشکلات پیش روی یک تولید فائق آمده اید. اکنون شما در مرحله ی اولیه پروسه ی شکل گیری کسب و کارتان قرار دارید. فروش و بازاریابی همان پاشنه ی آشیل بسیاری از کسب و کارهایی که شکست را تجربه کرده اند. اجناس تولیدی شما هر چقدرهم که از کیفیت بالایی برخوردار باشد، باید بتواند گوی رقابت را از سایر تولید کننده های پوشاک داخلی و البته اجناس ارزان قیمت و قاچاق چینی برباید.

تمامی مطالب مذکور ما را به یک مهم دعوت می نماید. برای اینکه کسب و کارتان ضررده نباشد باید تحلیل درستی از کسب و کارتان داشته باشید. یکی از اصلی ترین مزایای تحلیل کسب و کار این است که باعث می شود تا شما به درستی ساختار کسب و کارتان را بشناسید و به درستی و متناسب با این ساختار ، برنامه ریزی های آینده را انجام دهید. مشکلات فعلی را بشناسید و آن ها را حل و فصل نمایید. چرا که بسیاری از کسب و کارها حتی آن هایی که کاملا ورشکست شده اند هنوز مشکل اصلی کسب و کارشان را نمی دانند و همین امر آن ها را دچار چالش های عدیده ای نموده است.

ضمن اینکه تحلیل درست یک کسب و کار ، پتانسیل های رشد شما را آشکارتر می سازد و همین امر شما را برای رشد و پیشرفت هر چه بیشتر آماده می سازد. هر چه پیش بینی شما در برابر تغییرات اقتصادی و حتی اجتماعی بیشتر باشد در زمان بحران ها تصمیم گیری درست تری خواهید داشت و به تبع آن کمترین آسیب را پذیرا خواهید شد. از کسب و کارتان آمارهای دقیق استخراج کنید. آمارگیری درست در کنار تحلیل کسب و کار به تخصیص منابع کمک می کند و احتمال شکست را به شدت کاهش می دهد. در نهایت هر زمان که جلوی ضرر را بگیرید ، برنده اید. حتی در بحرانی ترین لحظات می تواند یک کسب و کار را از ورشکستگی نجات داد و آن را به پروسه ی جذاب سوددهی وارد کرد. به شرط آنکه با تحلیل درست نقاط ضعف را پیدا کرد و در تقویت هر چه بیشتر نقاط قوت کوشا بود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92921
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن