کارآفرینی

از محصولات گلخانه‌ای غافل نشویم

محصولات گلخانه‌ای عرصه تازه‌ای است که برای تأمین امنیت غذایی کشور و نیز ورود به بازارهای جهانی محصولات کشاورزی ضروری است. مزایای تولید گلخانه‌ای، مشکلاتی مانند ریسک بالای کشاورزی سنتی را از بین می‌برد. نکته مهم این است که از نقش مهم بازاریابی و کارآفرینی در این عرصه غافل نشویم.

به گزارش تفاهم آنلاین، محصولات گلخانه‌ای عرصه جدیدی است که ثمره کارآفرینی و خلاقیت در عرصه کشاورزی است. این عرصه فرصتی است تا از امکانات موجود در کشور و مزایایی نظیر انرژی ارزان و نیروی کار فراوان بیشترین بهره‌برداری صورت گیرد.

محصولات گلخانه‌ای حتی می‌توانند برای توسعه اقتصاد روستایی نیز گزینه مناسبی باشند. اگر بتوان کارکرد معیشتی کشاورزی در روستا را به رویکرد تجاری و رقابتی تغییر داد می‌توان با توسعه واحدهای بهره‌برداری گلخانه‌ای کمک شایانی به اقتصاد روستا نمود.

مزایای تولید محصولات گلخانه‌ای

– پاسخ به نیاز مشتری

با افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای محصولات غذایی، کشاورزی سنّتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد. ریسک کشاورزی سنّتی و وابستگی آن به عوامل غیرقابل کنترل مانند شرایط آب و هوایی، این عرصه را با محدودیت فراوانی روبرو کرده است.

در حالی که فرایند تولید گلخانه‌ای را می‌توان در اراضی غیر قابل کشت و بدون محدودیت فصلی راه‌اندازی کرد.

– شرایط کنترل شده

مهمترین مسئله تولید محصولات کشاورزی، ریسک بالا و عوامل غیر قابل کنترل است. مشکلات ناشی از حوادث جوی، کم‌آبی و امثال آن به سادگی می‌تواند تمام زحمات و سرمایه کشاورزان را از بین ببرد.

در حالی که بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته در گلخانه می‌تواند ریسک تولید محصولات کشاورزی را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و در میزان بهره‌وری افزایش قابل توجهی ایجاد نماید.

– کاهش مصرف آب

آب مصرفی بخش کشاورزی یکی از مهمترین مشکلات کشور است. در کشاورزی سنّتی هدررفت آب بسیار زیاد است تا جایی که گاه اساساً تولید برخی محصولات کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

در حالی که در تولید محصولات گلخانه‌ای با کنترل کامل شرایط و استفاده بهینه از منابع آب، صرفه‌جویی فراوانی در این زمینه صورت می‌گیرد.

– بازار محور

تولید محصولات گلخانه‌ای برخلاف کشاورزی سنّتی می‌تواند کاملاً بازارمحور باشد. به این معنا که تولید کننده می‌تواند محصولی را که بازار به آن نیاز دارد در گلخانه تولید کند.

به عبارت دیگر در تولید گلخانه‌ای، تولیدکننده پس از شناسایی نیاز و تقاضای بازار اقدام به تولید محصولی می‌نماید که مشتری برای آن فراوان است. در حالی که در کشاورزی سنّتی، جبر زمین و شرایط آب و هوایی، نوع محصول تولیدی را تعیین می‌کند.

چه بسیار روستاهایی که به خاطر اقتصاد تک محصولی مجبورند محصولات خود را با کمترین قیمت به فروش رسانده و علیرغم زحمت بسیار در تأمین حداقل مخارج معیشت خود عاجز بمانند.

نقش بازاریابی و کارآفرینی در توسعه روستایی

نکته قابل تأمل در تولید محصولات گلخانه‌ای با هدف توسعه روستایی، درک نقش مهم بازاریابی و کارآفرینی در این فرایند است. ورود به بازارهای جدید و فضای رقابتی محصولات کشاورزی، مستلزم کارآفرینی و نوآوری در حوزه کشاورزی است.

این کارآفرینی در کنار بازاریابی اصولی می‌تواند زمینه مناسبی برای تولید محصولات گلخانه‌ای ایجاد نماید. ورود به فضای سنّتی روستاها و اعمال تغییر در آنها به خودی خود بسیار دشوار است.

بنابراین کارآفرینی در روستا و توجیه افراد برای پدیده تازه‌ای مانند تولید گلخانه‌ای مسیر پر فراز و نشیبی است. ولی علاقه و عزم و پشتکار برای حرکت در چنین مسیری می‌تواند نتایج درخشانی چون کسب سود فراوان، اشتغالزایی و توسعه مناطق روستایی را به دنبال داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60637

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن