یادداشت

ارزش پیشنهادی، کسب و کار تان چقدر است؟

یکی از مهم ترین پیام های بازاریابی در هرتجارتی، ارزش میزان سرمایه گذاری برای شروع کسب و کار است. ارزش پیشنهادی بدان معناست که چرا باید مشتری شما را انتخاب کند و پیش رقیبان دیگر نرود. در واقع مزایا و خدمات محصول مورد ارائه ی شما باید آنقدر روشن و شفاف باشد که شما گزینه ی انتخابی مشتری ها باشید. امروزه در تمام دنیا استارت آپ های فراوانی در این زمینه در حال برگزاری است.

ارزش پیشنهادی در مدل های کسب و کار، مجموعه یا بسته ای از منافع است که شرکت به مشتریان پیشنهاد می دهد و در واقع هر ارزش پیشنهادی مشکلی است که از مشتری حل می شود و یا نیازی است که بر طرف می گردد و در نهایت باعث می گردد که مشتری از یک کمپانی به کمپانی دیگر متمایل گردد. اما ارزش پیشنهادی چه وجه تمایزی بین ما و سایر رقبا ایجاد می کند: کارشناسان براین عقیده اند که مجموعه ای از ارزش ها می تواند راهنمای مناسب برای فروش موثرتر برندها و محصولات باشد و در صورتی که تطابق بین نیازهای مشتری و راهکار یا محصولی که در حال ارائه است، صورت پذیرد، کسب و کار براحتی می تواند وارد چرخه ی رشد و مقیاس پذیری شود.
برای یک کسب و کار، کاملا حیاتی است که درباره این برتری نسبت به سایر رقبا آشنایی داشته باشد. به همین دلیل داشتن یک ارزش پیشنهادی منحصر به فرد، پیش نیاز هر فعالیت کارآفرینی و بازاریابی است. تازگی، یکی از ارزش های پیشنهادی است که باید در فعالیت های کارآفرینانه بسیار مورد توجه قرار گیرد. این ارزش پیشنهادی، مجموعه ای کاملا جدید از نیازهایی را برآورده می کند که قبلا به عدم وجود پیشنهاد مشابه، درک نشده بودند، که این مطلب در فناوری های نوین بسیار ملموس تر است. برای مثال در این روزها ،فناوری حمل و نقل شهری از طریق استفاده از تلفن های همراه و فضای مجازی بسیار متحول گشته اند. آسودگی و اطمینان خاطر، یکی دیگر از ارزش های پیشنهادی جلب مشتری است. وقتی شما براحتی به مشتریان خود می‌اندیشید، مشتریان نیز در کمال آسودگی خاطر به شما و خدماتتان روی آورده و وفادار خواهند ماند.

سفارشی سازی، به معنای سازگار نمودن محصولات و خدمات با نیازهای شخصی مشتریان باعث ارزش آفرینی می شود. در اینصورت مشتریان با هر طیف سلیقه ای جذب کسب و کارتان خواهند شد. در گام بعدی از ارزش پیشنهادی متداول قیمت گذاری غافل نشوید. پیشنهادهای مشابه با قیمت کمتر، یکی از متداول ترین راه‌ها برای برآوردن نیازهای مشتریان حساس به قیمت است. حتی در شروع کسب‌وکارتان می توانید بسته هایی در قالب تخفیفات و پیشنهادهای رایگان قرار دهید، زیرا اینگونه پیشنهادات به سرعت در ذهن افراد نفوذ پیدا کرده و در کنار رقیبان تان مطرح شده و رشد می نمایید.
سادگی کاربردی و در دسترس بودن، از جمله ارزش آفرینی های ارزشمندی است که باید مورد توجه خاصی قرار گیرد. ایجاد دسترسی آسان به محصولات و خدمات برای مشتریانی که پیش از این به آن محصولات و خدمات دسترسی نداشته اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا هر چه مشتریان شما از محصولات و خدمات ارائه‌شده شما، راحت تر بتوانند استفاده کنند و پیچیدگی کمتری داشته باشد، شما ارزش گذاری بهتری انجام داده اید. برند سازی نیز خود نوعی ارزش گذاری محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از مشتریان خود را ملزم به استفاده و در معرض قرار دادن خرید از برندها می دانند، زیرا درست یا غلط بر این عقیده اند، که کیفیت و مقام و منزلت خرید از برندها در جایگاه بالاتری قرار دارد.
ضمانت و کاهش ریسک پذیری، از جمله مواردی است که در هنگام خرید، باعث ارزش گذاری خواهد شد. ضمانت های خدماتی پس از خرید محصول، عموما مشتری‌ها را به علت ریسک پذیری کمتر به شدت جلب کرده و مدت زمان آن می تواند تمایزپذیری برندها را در هنگام انتخاب شامل شود. به خاطر وجود این ارزش هاست که کسانی که با برند شما آشنا می شوند، تمایل پیدا می کنند تا با پرداخت پول یا به هر شکل دیگری به جمع مشتریان سازمان شما بپیوندند. هر یک از موارد ذکر شده ی بالا و صدها مورد دیگر که می تواند از نبوغ و اندیشه ی کارآفرینان صورت پذیرد در ارزش‌آفرینی کالاها، برندها و خدمات موثر است. کارآفرینانی که در حوزه‌های گوناگون مدل‌های کسب و کار فعالیت کرده اند، باید به سبک خود بکوشند تا ارزش‌آفرینی های نو و متنوعی را در نظر بگیرند تا نسبت به سایرین، موفق تر عمل نمایند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53305

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن