کارآفرینی

ارتباط کارآفرینی و کشاورزی

کارآفرینی در حوزه ی کشاورزی یکی از بخش های مغفول مانده در کشور ماست. متاسفانه در بسیاری از روستاهای حاصلخیز کشور آمار اشتغال بسیار پایین است و همین امر سبب شده که سیل عظیمی از جوانان در جستجوی کار، عازم شهرهای بزرگ می شوند.  این در حالی است که کارآفرینی در این بخش یکی از سودآورترین حوزه های کارآفرینی است و می تواند باعث اشتغال صدها و حتی هزاران نفر در روستا ها شود.

کارآفرینی و کشاورزی دو واژه ای که کمتر کنارهم دیده شده اند. در حالی که بخش مولدی همچون کشاورزی، می تواند بستر کار هزاران نیروی کار متخصص و کارآمد باشد. هدف از گسترش دانشکده های کشاورزی و تربیت نیروی تحصیل کرده، توسعه کشاورزی در کشور بود،
اما متاسفانه ما در کشور با آمار ضد و نقیضی در این حوزه روبرو هستیم. فارغ التحصیلان رشته ی مذکور بالاترین میزان بیکاری را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که بسیاری از زمین های حاصل خیز کشاورزی چشم به راه نخبگان و فارغ التحصیلان این رشته اند و هنوز کشت در آن ها به قدیمی ترین شیوه های ممکن صورت می پذیرد.

کارایی فارغ التحصیلان رشته های مذکور و توانمندی های عملی آنها برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی هرگز کافی و وافی نبوده است. شاید یکی از مهمترین دلایل، عدم رابطه مناسب بین محیط واقعی روستاها و بخش کشاورزی با آموزش عالی کشور باشد.
این در حالی است که کسب درآمد از این رشته ی دانشگاهی مستلزم آگاهی از شیوه های نوین و مدرن آن در جهان است و البته اولین قدم برای کارآفرین شدن در حوزه ی کشاورزی علاقه است. فاکتورهایی چون داشتن زمین و البته سرمایه می تواند بستر فعالیت های کارآفرینانه را در این حوزه هموارتر سازد. از همیـنرو، از کارآفرینـی دانشـگاهی در کنـار علـم دانشـگاهی، به سـان موتوردوگانه رشـد در اقتصاد دانش بنیان یاد می کنند. اگر شما هم به فعالیت های کارآفرینی در این صنعت علاقمند هستید ، باید بدانید که ایده های پولساز کشاورزی بسیار متنوع اند. از راه اندازی گلخانه های گوناگون گرفته تا پرورش بسیاری از گیاهان دارویی و ناب . همه و همه می توانند به بهره برداری درست و حداکثری از بسیاری از زمین های کشاورزی بلا استفاده منتهی شوند.
کافی است برای شروع ، مطالعه ی دقیقی از اقلیم منطقه ای آن روستا و زمین هایش داشت و مطابق با شرایط محیطی آن کشت مناسبی را انتخاب نمود. بطور مثال کشت گیاه کینوا را در نظر بگیرید. کشور ما در حال حاضر شرایط اقلیمی مناسبی ندارد. هوای گرم و کم آبی کشت بسیاری از گونه های گیاهی و غلات و حبوبات را با محدودیت مواجه می سازد. گیاهی چون کینوا به خوبی در شرایط آب و هوایی سخت رشد می ‌کند و نیاز به آب زیادی ندارد. کاشت گیاهانی چون چغندرقند، پنبه، ذرت و … که در بازارهای بین المللی خواهان بسیاری دارند، می توانند برای کارآفرینان حوزه ی کشاورزی بسیار مفید باشند. یک کارآفرین می ‌تواند با صادرات میوه ‌ها و سبزیجات به کشورهای همسایه، به سود خوبی برسد. فعالان این حوزه به خوبی می دانند که کشاورزی برای اجرا به هزینه ی کمی نیاز دارد. کسب و کار کشاورزی به نوبه ی خود، یک کار سود آور و کم هزینه است. البته ایده های کم هزینه و سود آور از طریق کشاورزی نه تنها در روستا ها بلکه در شهرها نیز قابل اجراست. در کشاورزی شهری عمل کشت، پردازش و توزیع مواد غذایی را می توان در محدوده یا اطراف یک شهر و یا شهرستان انجام داد و همراه با این موضوع می توان کارهای دیگری مثل دامپروری، پرورش موجودات آبزی و باغ داری نیز عهده دار شد.
سرمایه ‌گذاری بر تقویت کشت و صادرات محصولاتی زود بازده برای کارآفرینان حوزه ی کشاورزی ، فرصت رقابتی بسیار خوبی برای ما در بازارهای جهانی فراهم می‌ کند. از اینرو، گسترش تبلیغات و تمرکز برافزایش ارزش ‌افزوده ی محصولات و فعالیت های کارآفرینی، از اهمیت خاصی برخوردار است.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=87696
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن