گزارش

اخذ ترکیه بورسلاری چه شرایطی دارد؟

ترکیه بورسلاری

بورسیه‌ های دولتی ترکیه جزو برنامه‌ های تحصیلی آموزش عالی به شمار می‌ روند که برای تحصیل دانشجویان بین‌ المللی توسط کشور ترکیه در نظر گرفته شده است. ترکیه بورسلاری یکی از پرطرفدارترین برنامه‌ های تحصیلی آموزش عالی بوده که تا کنون دانشجوهای بین‌المللی زیادی اقدام به ثبت‌ نام در آن کرده‌ اند. ما در ادامه به معرفی ترکیه بورسلاری و شرایط اخذ آن می‌ پردازیم.

ترکیه بورسلاری چیست؟

ترکیه بورسلاری در سال 2012 تاسیس شد که در اولین سال تاسیس خود حدود 40 هزار درخواست دریافت کرد. با گذشت زمان تعداد درخواست و ثبت‌ نام دانشجویان در این بورسیه تحصیلی افزایش پیدا کرد. در سال 2019 حدود 150 هزار درخواست از طرف دانشجویان بین‌ المللی صادر شد. ترکیه بورسلاری برنامه‌ ای است که علاوه‌ بر ارائه کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان، جایگاه آن‌ ها را در دانشگاه‌ های ترکیه تضمین می‌ کند. این ویژگی باعث شده ترکیه بورسلاری با بورسیه‌ دیگر کشورها متفاوت باشد. امروز ترکیه بورسلاری در میان دانشجویان به یک بورسیه تحصیلی محبوب تبدیل شده‌ است.

اخذ ترکیه بورسلاری چه شرایطی دارد؟

برای اینکه داوطلبان در ترکیه بورسلاری ثبت ‌نام کنند، باید شرایط به خصوصی داشته باشند. از جمله شرایط دریافت ترکیه بورسلاری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن سن کمتر از 21 سال برای مقطع کارشناسی
  • داشتن سن کمتر از 30 سال برای مقطع کارشناسی ارشد
  • داشتن سن کمتر از 35 سال برای مقطع دکترا
  • کسب دستاورد حداقل 70 درصد برای مقطع کارشناسی که معادل با معدل حداقل 14 و معدل حداقل 16 برای رشته‌ های مهندسی و هنر است
  • کسب دستاورد حداقل 75 درصد برای مقطع ارشد و دکتری که معادل با معدل حداقل 15 است
  • کسب دستاورد حداقل 90 درصد برای رشته‌های پزشکی که معادل با معدل حداقل 18 است

چه افرادی برای دریافت ترکیه بورسلاری واجد شرایط هستند؟

شهروندان تمام کشورها و فارغ التحصیلان و داوطلبانی که در سال جاری فارغ التحصیل می‌ شوند، می توانند برای دریافت ترکیه بورسلاری اقدام کنند. همچنین تمامی محققان و دانشگاهیان جزو افراد واجد شرایط برای این بورسیه هستند. کسانی که ملیت ترکی داشته باشند یا از شهروندی ترکیه سلب تابعیت شده باشند، از دریافت این بورسیه ممنوع هستند. همچنین دانشجویانی که قبلا در یکی از دانشگاه‌ های ترکیه ثبت‌ نام کرده‌ اند و برای همان مقطع اقدام به درخواست بورسیه کرده‌ باشند، نمی‌ توانند برای دریافت ترکیه بورسلاری اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در ترکیه بورسلاری

همه داوطلبان موظف هستند مدارک خود را جهت ثبت‌ نام اولیه طی یک درخواست آنلاین در سایت ترکیه بورسلاری بارگذاری نمایند. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • مدرک شناسایی و پاسپورت معتبر
  • یک عدد عکس جدید و قابل تشخیص از داوطلب
  • اصل دیپلم یا گواهی موقت فارغ ‌التحصیلی
  • نمرات آزمون ملی ترکیه
  • ارائه ریز نمرات و مدارک تحصیلی
  • نمرات آزمون ‌های بین ‌المللی YÖS، DELF، YDS
  • ارائه مدرک GRE و GMAT برای مقاطع ارشد و دکترا
  • ارائه مدرک DUS و TUS برای رشته‌ های پزشکی در مقطع کارشناسی
  • ارائه مدرک زبان متناسب با دانشگاه موردنظر
  • پروپوزال یا یک نمونه از تحقیقات صرفا برای داوطلبان مقطع دکترا

مصاحبه ترکیه بورسلاری

داوطلبانی که توانسته ‌اند مدارک لازم را به‌ صورت کامل ارسال کنند و اسناد را به درستی ثبت نمایند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه دارند. شما پس‌ از آماده سازی مدارک، باید آن‌ ها را برای دانشگاه موردنظر ارسال کنید. سپس مشخصات مدارک در دو مرحله بازبینی خواهند شد. در مرحله اول بررسی می‌ شوند که آیا مدارک شما به‌ صورت کامل ارسال شده ‌اند یا خیر. اگر مدارک به‌ درستی به دانشگاه مورد نظر ارسال شده باشند در مرحله دوم مصاحبه ترکیه بورسلاری انجام می‌ شود. مصاحبه معمولا به دو شکل انجام خواهد شد:

در حالت اول دانشجو برای مصاحبه به دانشگاه موردنظر دعوت می‌ شود. در این حالت دانشجو حتما باید در مکان دانشگاه حضور پیدا کند. در مصاحبه سوالاتی در ارتباط با اینکه چرا فرد برای اخذ بورسیه و تحصیل ترکیه اقدام کرده است، مطرح می‌ شود.

در حالت دوم مصاحبه به‌ صورت اینترنتی یا با حضور در سفارت ترکیه انجام می‌ گیرد. در مصاحبه اینترنتی معمولا سوالات به‌ صورت چهارگزینه‌ ای طرح می‌ شوند و سطح نسبتا دشوارتری نسبت‌ به مصاحبه حضوری دارد.

مزایا ترکیه بورسلاری

افرادی که از طرف بورسیه دولتی ترکیه پذیرفته شده‌ اند، از پرداخت شهریه دانشگاهی به‌ طور کلی معاف می‌شوند. همچنین مبلغی به‌ عنوان دستمزد ماهانه به دانشجویان پرداخت می‌ شود. این دستمزد برای مقاطع مختلف متفاوت است. علاوه‌ بر اعطا دستمزد ماهانه، دولت ترکیه امکانات دیگری نیز به پذیرفته‌ شدگان ارائه می‌ کند که شامل موارد زیر هستند:

خوابگاه

افرادی که بتوانند بورسیه تحصیلی ترکیه را اخذ کنند، از مزیت اقامت رایگان در خوابگاه‌ های دانشگاه بهره‌ مند خواهند شد. البته اگر فرد تمایل داشته باشد، می‌ تواند درجایی غیر از خوابگاه اقامت کند که باید هزینه آن را شخصا بپردازد.

مخارج دانشگاه

متقاضیانی که موفق به اخذ ترکیه بورسلاری شوند، برای تحصیل و مخارج دانشگاه خود هیچگونه هزینه ‌ای پرداخت نمی‌ کنند.

مخارج و هزینه‌ های ماهانه

دولت ترکیه طبق شرایط بورسیه به دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مبالغ معینی کمک‌ هزینه پرداخت می‌ کند. این کمک‌ هزینه برای دانشجویان رشته پزشکی و افرادی که فعالیت تحقیقاتی انجام می‌ دهند نسبتا بیشتر است.

بیمه درمانی

طبق قوانین ترکیه بورسلاری دانشجویانی که موفق به دریافت آن شوند، از بیمه درمانی رایگان استفاده خواهند کرد. این بیمه تمامی هزینه‌ های درمان آن‌ ها را تحت پوشش قرار می‌ دهد.

سخن پایانی

دانشجویانی که قصد دارند از ترکیه بورسلاری استفاده کنند، باید دارای معدل و ریزنمرات فوق‌العاده ‌ای باشند. همچنین باید رزومه‌ علمی آن‌ ها پربار بود و انگیزه نامه قوی برای تحصیل خود ارائه دهند. در صورتی‌ که این افراد در آزمون‌هایی از جمله DELF و GRE نمره قبولی اخذ کرده‌ اند، با ارائه مدارک این آزمون ها باعث افزایش شانس خود در ترکیه بورسلاری خواهند شد. در صورتی‌ که دانشجو در بورسیه تحصیلی ترکیه واجد شرایط تشخیص داده شود، باید مدارک خود را در زمان مقرر ارسال نماید. در غیر این‌ صورت ترکیه بورسلاری به او تعلق نمی‌ گیرد. بنابراین باید نسبت به زمان مقرر برای ارسال مدارک دقت کافی داشته باشید. دانشجویان می‌توانند از طریق ترکیه بورسلاری فعالیت‌ های علمی خود را بدون دغدغه مالی در بهترین دانشگاه‌ های ترکیه ادامه دهند.

دانشگاه های پر طرفدار ترکیه:

دانشگاه آنکارا

دانشگاه استانبول

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89019
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن