گزارش

آیا خرید دوچرخه کوهستان برای همه مناسب است

اگر کمی در مورد دوچرخه تحقیق نمایید متوجه خواهید شد که دوچرخه کوهستان بسیار محبوب و پرفروش است. اکثر مدل‌های موجوود در فروشگاه ها شامل دوچرخه کوهستان هستند. اما چرا این مدل بسیار محبوب و پرفروش است؟ سئوال اساسی اینست که اصلا آیا خرید دوچرخه کوهستان برای همه مناسب است؟ برای جواب این سئوال و اطلاعات کافی در زمینه این محصول داشت. اطلاعات کامل در این زمینه و انواع مختلف دوچرخه را در لینک زیر بیابید:

http://polar-array.stanford.edu/twiki/bin/view/Sandbox/HowTobesureaboutthepriceofamountainbike

برای شناخت بهتر و جواب به سوال مطرح شد باید کمی در مورد انواع مدل های دوچرخه توضیح دهیم:

شناخت مدل های مختلف دوچرخه

بر اساس نوع کاربری و موارد استفاده هر دوچرخه با سبکی خاص طراحی و تولید می شود. هر کدام خصوصیاتی دارند که از بقیه متمایز است. بیایید تا هر سبک را بهتر بشناسیم:

مدل های دوچرخه شهری

یکی از آرارمش‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین کارهایی که در خیابان‌ها و آسفالت‌ها می‌توان انجام داد، استفاده از دوچرخه شهری است که دقیقا به همین منظور تولید می شوند است. از آنجا که بطور متوسط در هر 30 دقیقه دوچرخه سواری با سرعت آهسته حدود 150 کالری سوزانده می شود، انجام عبور و مرورهای داخل شهری با دوچرخه مناسب به تناسب اندام منجرب می شود. دوچرخه های شهری نسخه ای ساده تر از انواع دیگر دوچرخه ها با ویژگی های مختص به خود هستند. یک دوچرخه شهری مناسب به سیستم دنده 7 یا 8 سرعته از برندی قابل اعتماد مجهز است و بدلیل نیاز به گشتاور بیشتر نمی توان با سیستم دنده ای 12×1 راندمان خوبی داشته باشد. همچنین تایرهای یک دوچرخه شهری از دوچرخه کورسی عریض تر هستند زیرا سرعت در این دوچرخه ها اولویت اول نیست.

در حال حاضر دوچرخه‌های شهری چه در جهان و چه در سطح کشورمان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و کاربرد بالایی دارند؛ بااین‌حال دوچرخه‌های کوهستانی که توسط کمپانی‌های بزرگ دوچرخه‌سازی معرفی شده و در دسترس مشتریان قرار گرفته‌اند، گوی رقابت را از دوچرخه‌های شهری ربوده‌اند و به‌سرعت به صدر جدول فروش دوچرخه پیشروی می‌کنند.

توجه داشته باشید که قیمت دوچرخه‌های کوهستانی آن چنان بالا نیست و شما می‌توانید انواع میان‌رده آن را در مدل‌های مختلف با قیمتی مناسب خریداری کنید. درصورتی‌که تصمیم دارید تا یک خرید اقتصادی و مناسب داشته باشید، بهتر است تا ابتدا این دوچرخه‌ها را از نظر نوع امکانات و برند مورد بررسی قرار دهید.

برای درک بهتر تفاوت دوچرخه کوهستان و شهری مقاله زیر را بخوانید:

https://training.coursekey.com/eportfolios/254/Home/What_is_the_reason_for_the_price_difference_between_mountain_and_city_bikes

آشنایی با دوچرخه کوهستان و جوانب آن

شناخت دوچرخه کوهستان اولین قدم در تشخصی یک انتخاب صحیح است. دوچرخه کوهستان به سبکی اطلاق می‌شود که برای طی مسیرهای ناهموار کوهستانی و آفرودی طراحی و ساخته شده است. این سبک از دوچرخه‌ها در سایزهای 26، 27.5 و 29 تولید می‌شوند. در این دوچرخه‌ها از تایرهایی با عاج درشت استفاده می‌شود تا به حفظ تعادل ورزشکار کمک کند.

ویژگی‌های دوچرخه کوهستان

‌طراحی دقیق، سیستم ترمز، تعلیق، دنده و جنس بدنه در دوچرخه کوهستان بسیار اهمیت دارد. در ادامه به طور مختصر به هر یک از این ویژگی‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت.

  • دنده : یک دوچرخه کوهستان خوب باید بتواند از مسیرهای شیب دار به راحتی عبور کند. سیستم دنده در این سبک دوچرخه بسیار حائز اهمیت است. مهم‌ترین ویژگی یک دوچرخه مدل کوهستان، تعداد دنده‌های سبک بیشتر در قسمت خودرو و تعداد دندانه‌های کمتر و طبق کوچک‌تر است. زیرا تمرکز اصلی باید روی ایجاد هرزه گرد باشد. تعداد بیشتر دنده در قسمت خودرو (عقب)، عبور از مسیرهای ناهموار کوهستانی را برای دوچرخه سوار آسان‌تر می‌کند. لازم به ذکر است که هر چه تعداد این دندانه‌ها بیشتر باشد، راندمان و هرزگرد بالاتر و کنترل آن در مسیرهای ناهموار راحت‌تر است. در بهترین دوچرخه‌های کوهستان از سیستم دنده برندهای شیمانو و اسرم استفاده می‌شود.
  • ترمزبندی: در خرید دوچرخه‌های کوهستان باید به سیستم ترمز آن‌ها نیز توجه کنید. سواری در مسیرهای شیب دار و رو به بالای کوهستانی ممکن است منجر به عدم تعادل و سقوط او به سمت عقب شود. به همین دلیل قدرت و راندمان توقف دوچرخه‌های کوهستان در مسیرهای مرطوب و گل آلود بسیار اهمیت دارد. در نتیجه از ترمزهای دیسکی در این نوع دوچرخه‌ها استفاده می‌شود.
  • کمک فنر: دوچرخه‌های کوهستان hardtail و full suspension به ترتیب به یک و دو سیستم تعلیق مجهز هستند. سیستم تعلیق در این محصولات بسیار مهم است. زیرا از انتقال نیروها و ضربه‌های وارده (بر اثر برخورد به ناهمواری های مسیر) به دوچرخه سوار و خارج شدن کنترل دوچرخه از دست او جلوگیری می‌کند. در سیستم‌های تعلیق از کمک‌هایی با تراول های مختلف (بین 8 تا 20 سانتی متر) استفاده می‌شود. نکته مهم اینجاست که هر چه تعداد کمک و میزان تراول کمک بیشتر باشد، هدر رفت انرژی در هنگام پدال‌زدن بیشتر است. در نتیجه در دوچرخه‌های سرعتی از تعداد کمک و میزان تراول کمتر استفاده می‌شود.
  • جنس تنه: فریم دوچرخه کوهستان از آهن، آلومینیوم و کربن تولید می‌شود. دوچرخه‌های کربنی وزن کمتر، مقاومت بالاتر و قیمت بالاتری دارند. همچنین خاصیت ارتجاع پذیری این فریم‌ها کمتر از نمونه‌های دیگر است. اما فریم‌های آلومینیومی رایج‌تر و اقتصادی‌تر هستند. فریم دوچرخه‌های کوهستان حرفه‌ای و کورسی معمولاً از جنس کربن است.

قیمت یک دوچرخه کوهستان چگونه تعیین خواهد شد

برای آنکه بدانیم آیا دوچرخه کوهستان برای همه مناسب است باید در مورد تعیین قیمت آن نیز اطلاعات داشت. ساختار  دوچرخه کوهستان به طور معمول از یک فریم سبک که اغلب آلومینیومی است تشکیل می‌شود؛ در کنار این مورد سیستم دنده حرفه‌ای سیستم تعلیق جلو و عقب، ترمزهای قدرتمند، تایرهای بزرگ و… نیز از جمله عواملی هستند که یک دوچرخه معمولی را به دوچرخه کوهستانی تبدیل می‌کنند و در قیمت نهایی آن تأثیرگذار خواهند بود. عواملی چون تأثیر فصل، برند دوچرخه، سیستم‌های به کار رفته در آن، قطعات، نوع بدنه و… از جمله عواملی هستند که قیمت نهایی دوچرخه را تعیین می‌کنند. این موارد را در ادامه به طور کامل بررسی می‌کنیم.

جنس بدنه

اصلی‌ترین بخش یک دوچرخه بدنه آن است که اغلب در انواع آهنی، آلومینیومی، کربنی و تیتانیومی قابل مشاهده می‌باشد. اغلب دوچرخه‌های کوهستانی با بدنه آلومینیومی طراحی و ساخته می‌شوند که همین امر باعث می‌شود تا قیمت بالاتری نیز داشته باشند. این ویژگی علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا وزن کلی دوچرخه کاهش یابد، از سویی دیگر می‌تواند قدرت مانور دهی و انعطاف‌پذیری دوچرخه‌سوار را نیز در مسیرهای متنوع افزایش دهد.

قطعات بکار رفته در تولید

اصلی‌ترین عامل در قیمت دوچرخه کوهستان، قطعات به‌کاررفته در آن است. اغلب اوقات تولیدکنندگان دوچرخه، قطعات مصرفی مورد نیاز خود را از شرکت‌های متفرقه که کیفیت مطلوبی دارند تهیه می‌کنند و به این ترتیب دیگر هزینه‌ای جداگانه برای ساخت و ایجاد خط تولید جدید نمی‌پردازند. در زمان خرید انواع دوچرخه کوهستان، می‌توانید مشاهده کنید که اغلب قطعات آن‌ها چون رکاب، ترمزها، تایرها، زین، دسته دنده‌ها، شانژمان و… می‌توانند از هر برندی باشند. در این بین قطعاتی از برندهایی چون شیمانو، انرژی، جاینت و… به علت معروف بودن و کیفیت بالا، قیمت تمام شده دوچرخه را افزایش می‌دهند.

در مقاله زیر اطلاعات مفیدی در زمینه قیمت دوچرخه بیان شده است.

https://learn.canvas.net/eportfolios/66569/Home/Investigating_the_method_of_determining_the_price_of_a_bicycle

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=93402
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. مقاله خیلی خوبی بود. واقعا برای همه دوچرخه کوهستان شاید مناسب نباشه ولی به خاطر اینکه تو مغازه ها زیاد هستند فکر میکنیم باید دوچرخه کوهستان بخریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن