یادداشت

آلودگی هوا به کام کرونا

با توجه به گسترش شهرها و افزایش شهرنشنی و به تبع آن افزایش منابع آلاینده های هوا، اغلب افراد ساکن در شهرهای بزرگ از این آلودگی رنج می برند. این روزها آلودگی هوا در کلان شهرها همچون تهران یک مشکل بسیار مهم در سطح ملی شناخته شده است.

 

یافته‌های علمی و تحقیقات پزشکی در خصوص طیف گسترده ی اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها در حال افزایش است. اما صدمات این آلودگی در روزهایی که ویروس کرونا در کلان شهری چون تهران در حال جولان دادن است به مراتب ملموس‌تر خواهد بود. از آن جایی که سیستم تنفسی انسان در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار دارد و ریه همچون یک دستگاه تصفیه مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، بیشتر از سایر قسمت‌های بدن آسیب پذیر است. کرونا هم بطور مستقیم ریه ها را درگیر می کند و وقتی با آلاینده‌های هوا مواجه می ‌شویم سیستم ایمنی بدن افراد تضعیف و فرد بیشتر مستعد ابتلا به کرونا می‌شود. البته تحقیقات بسیاری نیز در این حیطه در جهان انجام شده است که نشان می دهد، در چین، ایتالیا و بسیاری از نقاط دنیا، آلودگی هوا و به ویژه افزایش ذرات معلق باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کرونا و شدت بیماری می‌شود.

به گفته کارشناسان سلامت کشور، سالانه ۴۶۸ هزار و ۶۸۲ سال عمر هدر رفته از آلودگی هوا داریم و بررسی‌ها نشان دادند که علت مرگ‌ ها در ۶.۵ درصد از سکته‌های قلبی، ۸ درصد از سکته‌ های مغزی و ۱۱ درصد از سرطان‌‌های ریه، منتسب به آلودگی هوا است. همچنین سالانه ۱۱ هزار مرگ در کشور در ارتباط به آلودگی هوا ثبت می‌شود و ۸.۹ درصد از مرگ‌ های طبیعی نیز به علت آلودگی هوا رخ می‌دهد. حال مازاد بر این آمار، نتایج بررسی های انجام شده در برخی از کلانشهرهای کشور نشان دهنده این است که به ازای هر ۱۰ میکروگرم افرایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، احتمال مرگ به علت کووید ۱۹ را ۶ درصد، دی اکسید نیتروژن ۱۵ درصد و ازن را ۷ درصد افزایش می دهد.

علاوه بر این موضوع، پژوهش‌هایی که بر روی نمونه‌های هوای آلوده در سایر کشورهای جهان صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ذرات آلوده هوا در مناطق شهری و صنعتی می‌توانند موجب ابتلا به ویروس کرونا شوند، زیرا ذرات ویروس مذکور را با خود حمل می‌کنند. عمده ‌ترین منبع انتشار این آلاینده ها نیز احتراق سوخت مانند سوزاندن زغال سنگ و چوب، خودروها و ماشین آلات دیزلی و فاقد فیلتر دوده، فرآیندهای صنعتی و کشاورزی و انتشار از خودروها است. البته تحقیقات در این حوزه همواره ادامه دارد. اما با این وجود اثبات این موضوع زنگ‌ خطر را برای ساکنان شهرهای پرجمعیت و آلوده همجون تهران بیش از قبل به صدا درآورده  و دور از انتظار نیست که در روزهای آتی و با کاهش دما و به تبع آن  گسترش آلودگی در شهرهای بزرگ، کرونا از این طریق هزاران نفر را درگیر نماید.

دکتر سیده نگار موسوی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=55982
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن