یادداشت

آقای همتی ! شما با اجرای سیاست ارز نیمای ، مجری سیاست تحریمی امریکا در ایجاد ممانعت توسعه صادرات کشور بودید

 

آقای همتی ! شما با اجرای سیاست ارز نیمای ، مجری سیاست تحریمی امریکا در ایجاد ممانعت توسعه صادرات کشور بودید

قبل از هرچیز باید عنوان کنم که بنده یک فعال اقتصادی در عرصه صادرات کشورم هستم و از منظر ، نگاه اقتصادی عملکرد همتی را تحلیل و قضاوت میکنم . لذا نقدی را که به ادعای دروغین جناب آقای همتی ارائه میکنم یک مطالبه جدی همه صادرکنندگان کشور است .امیدوارم  جناب آقای همتی و یا مشاوران اقتصادی او بتواند پاسخی را داشته باشند .

جناب آقای همتی شما  در مناظره ها و شعارهای عوام فریبانه خود بجای اینکه اعتراف کنید ، شخص جنابعالی مجری سیاست تحریمی امریکا در ایران بودید متاسفانه گستاخانه دیگر رقبای خود را  به علاقمند بودن به ادامه تحریم های امریکا علیه ملت و کشور مظلوم ایران متهم می کردید؟؟؟!!!! .

 

من مردم ایران ، فعالان اقتصادی ، صادرکنندگان و تولید کنندگان ایران را به قضاوت دعوت می کنم

پیام شفاف ترامپ در زمان وضع تحریم های حداکثری علیه ایران و کشورهای همسایه :  ما تجارت  و صادرات کوچک ایران با کشورهای همسایه آن را نیز مورد هدف تحریم ها قرار خواهیم داد

تحریم گران امریکایی بخوبی می دانستند در اثر تحریم  بدون تردید ، ارزش پول ملی ایران کاهش خواهد یافت ، و در این حالت بهار صادرات کالاهای غیر نفتی در ایران رخ خواهد داد و با توجه به ارزش واردات کشورهای همسایه که بنا به اظهار خود دولت روحانی بالغ بر 1100 میلیارد دلار گزارش گردیده است ،  ایران براحتی می توانست صادرات غیر نفتی خود را به 100 میلیارد دلار برساند و اگر صادرات غیر نفتی کشور توسعه یابد ، عملا  اثرات تحریمها در داخل کشور خصوصا بر معیشت مردم کم و حتی بی اثرخواهد بود و ایران قادر خواهد بود با تحریمها مقابله کند .

در نتیجه امریکا می بایست برای ایجاد ممانعت از توسعه صادرات ایران به کشورهای همسایه از عوامل نفوذی خود در داخل کشور استفاده کند و در این راستا بانک مرکزی بهترین کانون مقابله با توسعه صادرات ایران می تواند باشد و بدون تردید ، بکارگیری عوامل نفوذی در بانک مرکزی نیز بهترین گزینه برای امریکا بود

از سوی دیدبانان اقتصادی نظام دقیقا سیاست های اقتصاد مقاومتی برای مقابله با سیاست های تحریمی تدوین و توسط مقام معظم رهبری در اسفند سال 92 یعنی در آغاز دولت به اصطلاح تدبیر و امید ابلاغ گردید از همه شما دعوت میکنم مفاد این سیاست ابلاغی را یکبار دیگر مرور فرمائید .

تسهیل مقررات و ایجاد زیرساخت لجستیک به معنای عام از مهمترین ایزار حمایتی توسعه عملکرد صادرات بعنوان یکی از محورهای راهبردی سیاست اقتصاد مقاومتی تعیین شده بود که دولت در طی 8 سال به آن عمل نکرد . ضمن اینکه دولت هیچ برنامه تشویقی و عملیاتی برای توسعه صادرات کشور تاکنون ارائه ننموده ، بلکه از یک طرف در ایجاد زیرساخت ها قصور و کوتاهی کرد که در این بخش آمادگی دارم در رسانه ملی ، قصورها را تحلیل و تشریح کنم و از سوی دیگر متاسفانه توسط شخص آقای همتی در بانک مرکزی با اعمال سیاست ارز نیمایی ، صادرات کشور را به نمایندگی از طراحان و بازی گران کاخ سفید مورد هدف تحریم ها قرار گرفت . که بعنوان یک صادرکننده  ذینفع  از محاکم قضایی و دادستانی کل کشور دادخواهی می کنم .

اثرات سیاست ارز نیمایی بر صادرات : با اجرای این سیاست صادرکنندگان به سه گروه تقسیم شدند

گروه اول : تجار غیر ایرانی  هستند که از کشورهای همسایه ارز نقدی را وارد کشور و در بازار به نرخ آزاد بفروش می رساند و سپس اقدام به خرید کالا و با اجاره کارت  بازرگانی دیگران عملیات صادرات را انجام می دهند . این صادرکنندگان هیچ تعهدی مبنی بر عرضه ارز با نرخ نیمایی در سیستم اقتصادی دولت را ندارند

گروه دوم : صادرکنندگان ایرانی با روش اجاره کارت بازرگی دیگران : این دسته از صادرکنندگان ایرانی برای رهایی از ریسک ها و زیان های ناشی از برگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ نیمایی و جهت افزایش توان رقابتی خود در بازار هدف ، کالای صادراتی خریداری شده را با نرخ آزاد به دلار تعیین و صادر میکنند

  نکته اساسی :

اثرات مخرب فعالیت گروه اول و دوم از صادرکنندگان که در اجرای سیاست ارز نیمایی همتی در اقتصاد کشور  به شرح زیر است :

  • مالیات پرداخت نمی کنند
  • برابر آمار اعلام و رسانه ای شده 20 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور باز نگردیده و نخواهد شد.
  • توان رقابتی قیمت فروش محصولات صادراتی این دو گروه در بازار هدف کشورهای همسایه بالغ بر 17 % بیشتر از صادرکنندگانی متعهد به برگشت ارز می باشد .
  • بخاطر سیستم فساد آور ایجاد شده توسط دولت ، موجب تشکیل پرونده های حجیم قضایی برای عده ای کارت فروش بدبخت و بیچاره به اصطلاح کارتن خواب نزد محاکم قضایی کشور شده است .
  • افزایش هزینه های دولت برای رسیدگی به جرائم این کارت فروشان . در حالیکه علمای اقتصادی اولین روش علمی مبارزه با تورم و کسری بودجه را کاهش هزینه های دولت می دانند . جای تاسف است که در این دوران شاهد افزایش هزینه های دولت توسط خود دولتمردان بودیم .

گروه سوم : این گروه ، صادرکنندگان قانونمندی هستند که در سخت ترین شرایط اقتصادی و تحریمی کشور ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور برگشت  دادند و بعلت تحمیل فشار اقتصادی توسط سیاست ارز نیمای همتی ،  صادرات و صادرکنندگان را با مشکلات مواجه کرده و نتایج زیر را برای اقتصاد کشور باقی گذاشت :

  • تحمیل 17 % کاهش توان رقابتی قیمت برای این دسته صادرکنندگان قانونمند در مقابل رقبای تجاری
  • 17درصد خرید ارزان ارز صادرکنندگان و به نفع بانک مرکزی و مافیای واردات کشور و به زیان صادرکنندگان
  • تضعیف توان صادرکنندگان و حمایت از مافیای واردات کشور

نکته اساسی :

صادرکنندگان از دو سو شدیدا تحت پرس و فشار تحریمی قرار گرفتند :

  • فشار امریکا به بانکهای کشورهای همسایه و ایجاد ممانعت برای جابجایی و انتقال پول که در برخی از این کشور ها ارزهای ملی بهترین گزینه برای تسویه های مالی بود ولی با تعیین نرخ هدفمند دستور همتی مانع برخورداری از این مزیت در توسعه در صادرات کشور شد
  • سیاست تحریمی ارز نیمایی همتی با روش نرخ گذاری ارزهای ملی کشورهای همسایه در پائین ترین نرخ دستوری ، انگیزه معاملات با ارز ملی را از صادرکنندگان گرفت و مانع توسعه عملکرد صادرات کشور شده است

نتیجه :

آقای همتی با این سیاست ارزی  در دوران تصدی خود در بانک مرکزی ، اعمال تحریم ها را از سوی امریکا نمایندگی کرده است که امیدوارم پاسخگوی اعمال و اقدامات مخرب خود بر اقتصاد کشور باشد .  در پایان بنده آمادگی کامل جهت دفاع از آنچه مطرح و تشریح نمودم را دارم و تاکید دارم همتی باید پاسخگوی این خیانت بزرگ به صادرات و اقتصاد کشور باشد .

سید جلیل جلالی فر

فعال اقتصادی و عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران روسیه

25 خرداد 1400

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=71735
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن