اجتماعی

آشنایی کودکان با شغل های غیر کلیشه ای

آشنایی کودکان با شغل های غیر کلیشه ای می تواند یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب شغل در آینده باشد . به نوعی با آشنا کردن کودکان با شغل های متنوع و مختلف ، آن ها با واقع گرایی بیشتری به دنیا و محیط اطراف خود نگاه می کنند و آشنایی بهتری با مشاغل واقعی پیدا می کنند.

اگر در یک جمع خانوادگی نشسته باشید و از کودکان فامیل نظر سنجی کنید که می خواهید درآینده چه کاره شوید، نیمی از آن تصمیم به دکترشدن و نیمی دیگر مهندسی را انتخاب می کنند و اگر یکی از آن ها بگوید آشپز، قطعا تعجب و یا تمسخر اطرافیان را به خود جلب می کند. چرا که اشل های استاندارد ذهنی ما و عموم جامعه مشاغلی چون پزشکی، مهندسی و … را مسیر موفقیت می داند و هرگز شغلی با عنوان آشپز را چارچوب استانداردی برای رسیدن به موفقیت نمی داند. جالب است که بدانید ، اکنون آشپزی در رده ی یکی از ثروتمندسازترین مشاغل دنیا قرار گرفته است و در میان میلیاردرها و میلیونرهای دنیا ، افراد زیادی هستند که ثروتشان را از راه آشپزی،‌ خوراکی و سیر کردن شکم مردم دنیا به روش‌های مختلف به دست می آورند. آنها علاوه بر اینکه در کار خود موفق اند، به ثروت های افسانه ای نیز دست یافته اند. شغل آشپزی از جمله مشاغلی است که متاسفانه در کشور ما ، علی رغم تنوع غذایی بالا مهجور مانده است و بسیاری از زوایا و پتانسیل های پنهان آن ناشناخته مانده است.

ایده های کسب و کار مربوط به غذا در صنعت خوراکی و غذایی هرگز اعتبار خود را از دست نمی دهند. اگر به دنبال فعالیت های کارآفرینانه هستید ، بدانید این صنعت بستر بسیار مناسبی است، چرا که مردم باید چندین بار در روز نیاز خود به مواد غذایی را برطرف کنند.از اینرو صنعت غذا یکی از صنایع منحصر به فردی است که می تواند الهام بخش بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه و کسب درآمد باشد. غذا یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی هر کشوری است پژوهشگر و مولف بین‌المللی مجموعه کتاب‌های آموزشی در زمینه صنایع‌غذایی  با اشاره به اینکه غذا یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی هر کشوری است و کمتر توریست یا گردشگری است که به کشوری سفر کند و در آنجا به دنـبال فست فود و یا غذاهای کشور خودش باشد. همه به دنبال تجربه های جدید از غذاهای ملل مختلف هستند.

ضرورت آشنایی کودکان با مشاغل
ضرورت آشنایی کودکان با مشاغل

فرهنگ غذایی ایران بسیارغنی و متنوع است و می توان با نگاهی جدید و خلاقانه به آن، استارت یک فعالیت نوآورانه را زد. آشپزی یکی از ساده ترین راه ها برای کسب درآمد بالاخص برای زنان خانه دار است. بسیاری از افراد در منازل از طریق فینگرفودها، پخت شیرینی ها،شکلات ها و غذاهای خانگی به کارآفرینان بزرگی تبدیل شده اند. اکنون کافه های بسیاری را می توان در سطح شهر پیدا کرد که تنها شیرینی ها و کیک های خانگی سرو می کنند.

علت این همه بیکاری جوانان تحصیلکرده ی کشور را تنها می توان در یک گزینه جستجو کرد. در واقع می توان گفت نظام آموزشی کشور ما و همچنین دانشگاه های ما، فارغ التحصیلان مان را متوهم کرده است. متاسفانه ما درایران از ضعف فرهنگ کار رنج می بریم و البته باید با تجدید نظر کلی، در این حوزه را برای فعالیت های کارآفرینانه در حوزه های مختلف بگشاییم. اکنون بسیاری از رستوران ها، هتل های بین المللی بدنبال آشپزهای کاربلد با حقوق های بالا هستند. پس اگر شما هم به این حرفه علاقه مندید ، می توانید از همین امروز شروع کنید. دوره های فنی و حرفه ای و کلاس های آشپزی می تواند شما را برای ورود به این عرصه آماده نماید. حتی اگر در مناطقی زندگی می کنید که دسترسی لازم برای شرکت در این کلاس ها را ندارید، می توانید از دوره های آنلاین استفاده نمایید.

کیانوش اسماعیلی راد – کارشناس اجتماعی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90016
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن