صنعت-معدن-تجارت

چالش شرکت های خدمات فنی و مهندسی

عضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران از کمبود بودجه های عمرانی و همچنین کم و کاستی هایی در برنامه ریزی صحیح برای اجرای پروژه های ملی عمرانی اظهار گلایه کرد و گفت : در کشور ما پروژههایی که تعریف میشود در فاز مطالعاتی هزینهها را به صورت حداقل محاسبه می کنیم و متاسفانه بیشتر پروژههای ملی ما نقش سیاسی پیدا کرده و بدون بودجه و شرایط مورد نظر از لحاظ بحثهای مهندسی و مطالعاتی دقیق روی آن کار میشود ، به تبع آن این اقدامات روی هم جمع شده و امروز شاهد این هستیم که خیلی از پروژههای در کشور وجود دارد که درصد پیشرفت آن مثلاً تا 20% است و برخی از آنها متوقف میشوند و یا بسیار آهسته پیش میروند.

به گزارش تفاهم آنلاین، اشکان ناظمی تصریح کرد: شرکتهای پیمانکاری برای آنکه بتوانند خودشان را در مجموعه کارهایی که به آنها محول میشود ، حفظ کنند حتماً نیاز است که صدور خدمات مهندسی داشته باشند، من معتقدم هر مجموعه پیمانکاری که بتواند با حوزه صدور خدمات فنی مهندسی خودش را آمیخته کند و حرکت کند می تواند مجموعه شرکت و حتی کشور را به سمت موفقیت بیشتری راهبری کرده و در این حوزه نیز ما با توجه به تورم نرخ ارزی که داشتهایم سعی کردیم این موضوع را متوقف نکنیم.
خاطر نشان کرد: در حوزه عمرانی شرکتهایی میتوانند در سال های آتی ادامه حیات داشته باشند که هم در طراحی و هم در حوزه تأمین مالی نقش داشته باشد، به نظر من به این شکل فعالیت کردن منجر به کاهش هزینه ها نیز می شود .در این حوزه قراردادهای مختلفی را تقریباً در دولتهای مختلف و کشورهای مختلف انجام میشود به صورت BO، BOT وBLT که به نظر من در حوزه کشور به صورت BOT این فرآیند در ۸ یا ۱۰ سال اخیر خوب جاری شده است.
وی اظهار داشت: امیدوارم تمام شرکتهای پیمانکاری که امروز توانستهاند با تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد خود را حفظ کنند، این حوزه کارآفرینی خود را ادامه دهند و به این سمت و سوی هدایت شوند که عملاً استواری مجموعه شرکت آنها دچار مشکلات نقدینگی و cash flow نشود و یکی از بزرگترین مشکلاتی که مجموعه شرکتهای پیمانکاری دارند بحث مدیریت cash flow و مدیریت مالی است و اگر بودجه های عمرانی کشور بدرستی صرف عمران شود این مشکل بوجود نمی آید.
این عضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران، تاکید کرد: من به عنوان یک مهندس ایرانی که در کشور های مختلف نیز فعالیت داشته ام؛ می گویم که ما در مقایسه با همسایگان اطرافمان در حوزه شرق کشور، یا در حوزه جنوب، حوزههای کشورهای عربی و نیز حوزه های کشورهای هفتگانه عربی در قسمت غرب کشورمان و همچنین حوزههای غرب و شمال غرب قسمت ترکیه که شاید رشد اقتصادی و مهندسی در آنجا در مدت اخیر خیلی بالا بوده از لحاظ بحث مهندسی واقعا چیری کمتر نداریم و شاید در خیلی از حوزههای فنی و مهندسی از کشورهای دنیا بالاتر باشیم.
مدیرعامل و نایب رئیس شرکت هلدینگ هنزا تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا وقتی یک پروژه ملی تعریف میشود، ارکان آن به این صورت است که مشاور پروژه، پروژه را تعریف میکند، از لحاظ بحث فاز یک و فاز دو مطالعاتی در مجلس آن کشور، بودجه آن مصوب میشود و بودجهاش برای آن پروژه دیده میشود. در حال حاضر در حوزه خلیجفارس، آسیا میانه، اکثر پروژهها به این شکل تعریف میشوداما متاسفانه در کشور ما این موضوعات زیاد نقش پر رنگی ندارد، و در ابتدا پروژه تعریف میشود بر اساس یک شرایط خاص، بعد از ورود بر اجرا مسائل و مشکلات اجرایی در آن حوزه خود را نشان میدهد.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به دلیل تحریم ها بودجه های عمرانی بسیار محدود است و اغلب بدرستی صرف پروژه های عمرانی نمیشود در حالیکه در کشورهای توسعه یافته این موضوع ۱۰۰% محقق میشود در کشورهای نیمه توسعه یافته حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد آن اجرایی میشود .
ناظمی در خصوص پروژه هایی که شرکت هنزا در سال جاری به بهره برداری رسانده است ، گفت : یکی از بزرگترین پروژههایی که در شرکت هنزا در سال جاری انجام شده ،پروژه کنارگذر شرقی اصفهان است که ۲۹ آبانماه امسال با حضور ریاست محترم جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد .
وی تصریح کرد: از جمله پروژههای مهمی که در سال جاری افتتاح شده، پروژه تقاطع غیرهمسطح حصارک بود که این پروژه در اوایل سال ۹۳ با نظارت شركت رهاب استارت خورد و یک پروژه کامل تقاطعی است که در فاز بندیهای مختلف در ۶ فاز، شامل ۶ پل که طراحی این پروژه نیز با شرکت هنزا بود و این پروژه شامل حدود ۷۰۰۰ تن آرماتور، حدود پنجاه هزار مترمکعب از احجام اصلی بتنریزی داشت .
وی افزود: حسن این پروژه نسبت به پروژههای دیگر کشور این بود که پروژههایی که روی آزادراه یا روی منطقه ترافیکی است، طراحی پلهای آنها به صورت پل فلزی انجام میگیرد ولی به جهت اینکه پلهای فلزی عموماً برای بهرهبردار، که دستگاه اجرایی کارفرما است در آینده هزینههایی دارد ما طراحی این پل را به صورت پیشتنیده پس کشیده انجام دادیم و به حول قوه الهی این پروژه نیز در مدت معین، انجام شد و درآبانماه امسال آخرین فاز آن را افتتاح کردیم و گره ترافیکی منطقه غرب کرج و اتصال آن به قزوین باعث روانسازی آن محدوده شد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن