معاون وزیر کار: سامانه ملی اشتغال و کسبوکار راهاندازی شد
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راهاندازی سامانه ملی اشتغال و کسبوکار خبر داد.
به گزارش تفاهم آنلاین، عیسی منصوری یکی از اهداف راهاندازی سامانه ملی اشتغال و کسبوکار را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار دانست و گفت: اطلاعات و دادههای دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاستگذاران کشور قرار میگیرد تا بتوانند در طراحی سیاستها و برنامههای اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.
وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاستگذاری و برنامهریزی بازار کار و اشتغال کشور، این سامانه را راهاندازی کرده است، گفت: ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاهها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور بخشهای اصلی این سامانه است.
تقویت توان سیاستگذاری، اجرا و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور، پایش مستمر عملکرد طرح و سیاستهای اشتغالزا، شناسایی شاغلان بخش غیر رسمی بازار کار، پیشبینی نیازها، فرصتها و تهدیدهای آینده کشور، رصد و پایش تحولات حوزه اشتغال به منظور تطبیق سرفصلهای آموزشی متناسب با نیاز بازار کار، تجزیه و تحلیل روند نقلوانتقالات نیروی کار در کشور (ملی و منطقهای)، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار به منظور تعیین وضعیت شغلی و تخصیص کد استاندارد برای مشاغل کشور همراه با شرح جامع مشاغل، از جمله اهداف دیگری بود که منصوری بدان اشاره کرد.
وی تصریح کرد: تولید اطلاعات، دانش و تجزیه و تحلیل کسبوکار و اشتغال برای سیاستگذاران و سایر ذینفعان بازار کار، هدف غایی این سامانه است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال از همه افراد در سن کار کشور (۱۵ سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران (خانهدار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و…) و همچنین فعالان عرصه کسبوکار(کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) دعوت کرد تا ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسبوکار خود در این سامانه برای تکمیل آن به lmis.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
منصوری با تاکید بر اینکه همه اطلاعات فرد و صاحب کسبوکار نزد این وزارتخانه به صورت محرمانه باقی میماند، در خصوص مراحل ثبتنام در سامانه نیز توضیح داد: مرحله اول فرد وارد بخش ثبتنام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات عمومی و اختصاصی فردی اقدام میکند، پس از این مرحله با دریافت نام کاربری و گذرواژه وارد سامانه میشود، مرحله سوم نیز دریافت خلاصه رزومه شغلی (گواهی شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است.
به گفته وی، کاربر میتواند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی، گواهینامهها و… را در این سامانه درج کرده و رزومه کاری خود را تکمیل کند.
منصوری با بیان اینکه سامانه تا پایان سال جاری برای ثبتنام فعال است، افزود: با راهاندازی و پیادهسازی سامانه، انتظار میرود از طریق انسجامبخشی و استفاده از ظرفیتها و امکانات در اختیار دستگاهها و نهادهای تولیدکننده آمار و اطلاعات بازار کار، سیاستگذاران و تصمیمسازان این بخش بتوانند تغییر و تحولات آینده بازار کار را به صورت مستمر رصد کنند.
وی در خصوص تأثیرگذاری این سامانه بر سیاستگذاری اشتغال نیز گفت: به منظور کاهش مشکلات موجود در نظام جمعآوری، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار کار، لزوم استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور، پیشنیاز اصلی و اساسی برنامهریزان و متولیان بازار کار کشور است.