گزارش

مدیرعامل بیمه حکمت صبا:نهادینه شدن مزایای صنعت بیمه هنر روابط عمومی‌هاست

سید عبداله حسینی

 

واحد مهم مدیریتی به نام روابط عمومی به عنوان قلب تپنده سازمان‌ها و شرکت‌هاست. در این میان به دلیل ماهیت مردمی بودن صنعت بیمه، بیش از هر نهاد دیگری نقش روابط عمومی شرکت‌های فعال این عرصه در تحقق شعار سال “جهش تولید با مشارکت مردم”مهم و پررنگ است. فارغ از این مهم روابط عمومی‌ها همواره سعی دارند تا با توسعه هرچه بیشتر فرهنگ بیمه به دغدغه افزایش ضریب نفوذ این صنعت پایان دهند. اینکه چقدر در تحقق هدف متعالی مذکور موفق بوده و عملکرد آنها چه بازتابی در صفحه صنعت بیمه داشته، محور مصاحبه روزنامه اقتصادی تفاهم با حجت بهاری‌فر- مدیرعامل شرکت بیمه حکمت صبا، قرارگرفته که در ادامه می خوانید.

  آقای بهاری فر به عنوان اولین سوال نقش روابط عمومی های صنعت بیمه در افزایش ضریب نفوذ بیمه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه یک موضوع با چندین راه حل است. فارغ از تسهیل فرآیند بیمه‌گری از سوی سیاست‌گذاران، جمع شدن بساط انواع سنگ اندازی‌ها توسط نهادها و سازمان های مختلف و پرداخت منصفانه و به موقع خسارت، بخش مهم و حیاتی تحقق این امر به روابط عمومی شرکت‌های بیمه از طریق بالابردن سطح آگاهی مردم، بازمی‌گردد. اینکه درصدی از اقشار جامعه از سر اجبار بیمه نامه‌هایی چون ثالث و بدنه بخرند را نمی‌توان عملیات بیمه‌گری دانست. صنعت بیمه زمانی موفق است که مردم با علم، خود خواسته و از سر اشتیاق  به سراغ انواع بیمه نامه چون زندگی، مسئولیت، آتش سوزی و غیره بروند. نهادینه شدن مزایای صنعت بیمه در ذهن افراد هنر روابط عمومی هاست که توسعه فرهنگ بیمه یا همان افزایش ضریب نفوذ را به دنبال دارد.

 دستاوردهای همفکری و همکاری روابط عمومی های صنعت بیمه با سندیکا چگونه بوده است؟

سندیکای بیمه‌گران ایران به عنوان تشکل صنفی، حرفه‌ای و غیرانتفاعی شرکت‌های بیمه، ایجاد شده تا با مراجع قانونی ذیربط، برای خلق ایده‌های کارآمد، تصحیح سیاست‌ها، مبارزه با هرگونه فساد و تقلب در بازار بیمه و ایجاد ساز و کارهای مناسب،  همکاری موثر و نتیجه بخشی داشته باشد. بهره‌ بردن از پتانسیل ارتباطات سندیکا را بهترین دستاورد هفکری و همکاری روابط عمومی‌ها با این نهاد غیر دولتی می‌توان برشمرد. مدیران روابط عمومی با انتقال نظرات، نیازها، کاستی‌ها و انتقادهای برگرفته از بطن جامعه به سندیکا، می‌توانند تحول و تغییرات اساسی را موجب شوند.

  مهم‌ترین چالش ها و نیازهای روابط عمومی ها در صنعت بیمه کدامند؟

متاسفانه نه تنها درصنعت بیمه بلکه در بیشتر صنایع به روابط عمومی به عنوان واحد تخصصی نگاه نمی‌شود، از این رو بعضا شاهد حضور مدیران و پرسنل سفارشی ناکارآمدی هستیم که در تحقق اهداف عالی سازمان  نقش چندانی ندارند. روابط عمومی‌ها با ایستادن در جایگاه اصلی و درخورشأن خود، به جای حاشیه باید در متن شرکت‌ها باشند، اینجاست که در نتیجه خلاقیت، ارتباطات موثر، معرفی درست و اثر گذار عملکرد شرکت‌ها، زمینه مشارکت مردم در فعالیت های تولیدی و خدماتی فراهم شده و  اصطلاح قلب تپنده در خطاب روابط عمومی، معنا پیدا می کند.

رسانه‌های تخصصی چگونه با  روابط عمومی ها در توسعه فرهنگ بیمه می توانند همراه شوند؟

در پاسخ به این سوال نیز باز نقش تخصص خودنمایی می‌کند. وقتی رسانه های تخصصی به پشتوانه دانش و مهارت حرفه‌ای  صنعت بیمه را درست و اصولی به چالش کشیده و مطالبه‌گری کنند قطعا ‌صنعتی مفید چابک، شفاف، عاری از ابهامات و مهم‌تر از همه پاسخگو که همان هدف غایی روابط عمومی است، خواهیم داشت. در فقدان رسانه‌های تخصصی و گسترش رسانه های زرد روزنه‌های تنفس صنعت بسته شده و می شود آنچه نباید شود.

به تخصص نیروی انسانی تاکید ویژه داشتید، دراین میان آیا فناوری اطلاعات برکارکرد هرچه بهتر روابط عمومی ها تاثیر دارد؟

فناوری اطلاعات و نیروی انسانی متخصص دو بال روابط عمومی و مکمل هم هستند، اندیشه و تفکرات نوین  پس از شکل‌گیری در اتاق فکر روابط عمومی از کانال فناوری اطلاعات به ظهور رسیده و باور پذیر می‌شوند. ثمره چنین تعاملی کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، ایجاد تنوع بیشتر در تولیدات و خدمات و افزایش مزیت رقابتی برای سازمان است. بی شک فناوری اطلاعات آنقدر ابعاد زندگی بشر، از جمله سازمان ها را تحت تاثیر قرار داده که تصور سازمانی بدون فناوری اطلاعات غیر ممکن به نظر می رسد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا