اجتماعی

به اجرا گذاشتن مهریه + شرایط ، مراحل و هزینه

چکیده : به اجرا گذاشتن مهریه + شرایط مراحل هزینه مطالبه مهریه بعد از طلاق ، مشاوره حقوقی با بهترین وکیل در شیراز حامد اسکندری

اگر می خواهید در مورد شرایط به اجرا گذاشتن مهریه، هزینه و مراحل آن بیشتر بدانید، این گزارش را کامل مطالعه کنید. یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین مسائل حقوقی که می توان گفت به معضلی بزرگ در جامعه تبدیل شده است، موضوع مهریه است که با توجه به به روز شدن قوانین، بدون شک برای مراحل به اجرا گذاشتن مهریه و هزینه های آن نیازمند مشاوره حقوقی است. شما عزیزان می توانید با یک وکیل مجرب مهریه در شیراز که کار در این زمینه را می داند مشورت داشته باشید.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

یکی از مهم ترین مسائل در ازدواج، مبحث مهریه است. مهریه مالی است که پس از عقد به زوجه پرداخت می شود. مهریه می تواند پول، سکه، مال منقول یا غیرمنقول باشد. لازم به ذکر است که به طور معمول مهریه ضمن عقد معین می شود و وظیفه شرعی مرد است. مهریه می تواند در هر زمانی بعد از عقد توسط زوجه مطالبه شود، که به آن به آن به اجرا گذاشتن مهریه می گویند. عدم تعیین مهریه در عقد دائم سبب باطل شدن عقد نمی شود. اما در عقد موقت حتما باید مهریه تعیین شود در غیر این صورت موجب بطلان عقد می شود.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

در شرایط به اجرا گذاشتن مهریه باید توجه داشت که قانون جدید تا سقف ۱۱۰ سکه آزادی برای اجرا ضمانت دارد، مثلاً اگر فردی ۱۱۰ سکه بدهد و مابقی مهریه را نپردازد، نمی توان آن فرد را دستگیر کرد. مابقی مهریه را می توان با معرفی اموال مرد به دادگاه مطالبه کرد.

زوجه یا وکیل او می تواند اموال زوج را برای توقیف به دادگاه تسلیم کند، اما اموالی که قابل ضبط است، نباید جز مستثنیات دینی باشد. مهریه باید دارای خصوصیات خاصی باشد که بدون آن مهریه باطل است، ولی در عقد دائم تاثیری ندارد. از جمله این ویژگی ها عبارت اند از:

به اجرا گذاشتن چه نوع مهریه ای قابل امکان است؟

  1. مهریه باید حتما یا پولی باشد و یا ارزش پولی داشته باشد. و اگر ارزش پولی نداشته باشد، باطل می شود.
  2. مهریه قابل اجرا باید معین و مشخص باشد و اگر نباشد باطل است.
  3. مهریه باید حلال و مشروع باشد.
  4. مهریه باید تملک باشد.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بعد از فوت شوهر چه اتفاقی برای مهریه زن می افتد؟ در پاسخ باید گفت که مهریه پس از فوت زوج از بین نمی رود و زن مهریه خود را از اموال شوهر می گیرد، و دادگاه بر اساس دارایی های باقی مانده از شوهر مهریه را می پردازد. و نکته بسیار مهم این است که وراث مرد هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت مهریه نخواهند داشت.

حالا در صورتی که عقد فسخ شود تکلیف مهر زن چه می شود؟ در اینجا باید تفاوت بین این دو حالت را بدانیم، اگر نکاح قبل از رابطه زن و مرد تمام شده باشد، زن حق دریافت مهریه را ندارد، اما اگر قبل از فسخ، زن و مرد با یکدیگر نزدیکی کنند، پس از پایان عقد، زن حق به اجرا گذاشتن مهریه را دارد.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

ابتدا باید تفاوت مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه را بدانید. تفاوت این دو نوع مهریه در این است که در نوع اول، زن زمانی می تواند درخواست مهریه کند که مرد توانایی مالی پرداخت را داشته باشد که در این صورت باید مهریه را بپردازد؛ اما در نوع دوم زن مالک مهریه است و می تواند هر وقت بخواهد، اقدام به اجرا گذاشتن مهریه تا 110 سکه کند.

حال باید مراحل به اجرا گذاشتن مهریه را بررسی کنیم: مهریه به دو صورت قابل مطالبه است.

1- شرایط به اجرا گذاشتن مهریه از طریق خدمات ثبت اجراییه: لازم است بدانید که در این روش زوجه ابتدا باید به اجرای ثبت مراجعه کرده و اقدام به اجرا گذاشتن مهریه خود کند. در این روش امکان مراجعه مستقیم به دادگاه برای دریافت مهریه وجود ندارد. زن با مدارک لازم به دفتر خانه ای که ازدواج در آن به ثبت رسیده مراجعه می کند و پس از پرداخت هزینه به اجرا گذاشتن مهریه، اقدام به ثبت درخواست خود می کند. این دفترخانه درخواستی را برای همسر او ارسال می کند تا ظرف 10 روز به اداره ثبت مراجعه کرده و مالی را برای مهریه تسلیم کند.

2- شرایط به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه: همانطور که گفتم، نمی توانید مستقیماً برای مطالبه مهریه به دادگاه مراجعه کنید و وقتی نتوانید مرد را از طریق مأمور ثبت به پرداخت مهریه مجبور کنید، دادگاه می تواند در مورد مهریه تصمیم گیری کند.

پس از شرایط به اجرا گذاشتن مهریه، فرد می تواند تقاضای اعسار کند و در صورت موافقت با درخواست وی، مهریه به صورت اقساطی پرداخت می شود. نکته ای که باید بر آن تاکید شود این است که اگر قرار است مهریه از طرف زوجه بخشیده شود، به هیچ وجه قابل مطالبه نیست.

شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

قانون به اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق

مهریه بعد از عقد از حقوق قانونی زن محسوب می شود، که پس از ازدواج می تواند از شوهر خود بگیرد. به طور کلی می توان گفت که مهریه عندالمطالبه است. خیلی ها معتقدند مهریه را هر چقدر هم که بزرگ باشد نباید گرفت، به همین دلیل در زمان ازدواج خیلی فکر نمی کنند، اما بعد از شروع زندگی ممکن است مشکلاتی پیش بیاید و نیاز مراحل به اجرا گذاشتن مهریه داشته باشید.

مهریه یکی از مواردی است که زن در طول عمر خود می تواند، برای آن اقدام کند. البته لازم به ذکر است که افراد منفعت طلب زیادی در جامعه وجود دارند که تنها برای مهریه ازدواج می کنند.

مهریه بر اساس سکه یا پول نقد قابل تعیین است و پول نقدی که تعیین می شود، باید بر اساس نرخ روز محاسبه شود. برای ازدواج هایی که پس از مدتی به طلاق ختم می شود، ممکن است بسیاری از افراد مهریه خود را مطالبه کنند. به اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق امروزه به امری رایج تبدیل شده است و نیازی به مراجعه به دادگاه برای درخواست مهریه نیست.

چرا به وکیل مهریه نیاز دارید؟

هر چیزی که نقداً پرداخت شود می تواند مهریه محسوب شود. برای دریافت مهریه، دادگاه می تواند به دو صورت اقدام کند. می توانید از کمک وکیل مهریه استفاده کنید و یا هر دو طرف می توانند بدون مراجعه به وکیل از طریق اداره ثبت، مهریه را قبول و پرداخت کنند. دریافت مشاوره حقوقی و استفاده از خدمات وکلای مجرب مهریه در شیراز می تواند مراحل به اجرا گذاشتن مهریه را برای شما بسیار راحت تر کند.

آیا امکان به اجرا گذاشتن مهریه در طلاق توافقی وجود دارد؟

اگر تصمیم قطعی برای طلاق دارید می توانید از طریق طلاق توافقی برای به اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام کنید. بعد از طلاق توافقی مراحل به اجرا گذاشتن مهریه تا حدود زیادی آسان تر است، اما زمانی که طلاق بدون توافق صورت می گیرد ممکن است دردسر های زیادی برای شما به همراه داشته باشد و دریافت مهریه ماه ها طول بکشد.

آنچه در این مقاله گفته شد خلاصه ای از مراحل و شرایط به اجرا گذاشتن مهریه بود. بدون شک برای موضوع مهریه باید با یک وکیل خوب مهریه مشورت کنید، تا بتوانید زودتر به نتیجه برسید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی می توانید به سایت بهترین وکیل شیراز http://behtarinvakileshiraz.ir/ حامد اسکندری مراجعه نمایید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89137
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن