کارآفرینی

ایجاد شغل، در بستر فعالیت های کارآفرینانه

فعالیت های کارآفرینانه به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد، نقش موثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها دارد. فرایندی که با نگاه فرصت گرایانه و ایده های خلاقانه ی شخص کارآفرین ، استارت می‌خورد و نتیجه آن تولید محصولات، ارائه خدمات و از همه مهم‌تر، ایجاد شغل و رفاه عمومی برای یک جامعه است. در واقع کارآفرینان با یک ایده‌ی نو و بکر از هیچ چیز، همه چیز را می‌آفرینند. دراین بین، آنچه از نقش منحصر به فردی برخوردار است، رابطه‌ی مستقیم و حداکثری کارآفرینی با ایجاد شغل می‌باشد. شاید عده‌ای بر این باورند که هدف کارآفرینان هرگز ایجاد شغل نبوده و آفرینش یک شغل محصول فرایند تبدیل شدن به یک کارآفرین است. اما باید اذعان داشت که کارآفرینان بدنبال ارزش افزوده اند و با توجه به اینکه هیچ تولیدی بدون نیروی انسانی ایجاد نمی شود، در نتیجه شغل هم در کنار این فرایند ایجاد شده که این شغل می‌تواند برای  یک نفر و یا هزاران نفر باشد.

کارآفرینی و توسعه اقتصادی
کارآفرینی و توسعه اقتصادی

مهم‌ترین انگیزه‌ای که در کارآفرینی باعث می‌شود که وی از خلاقیت خود در زمینه‌ی نوآوری استفاده کند، ایجاد کسب و کار، نیاز به شغل برای خود در درجه نخست و در مراحل بعدی برای دیگران، کسب ثروت و در نهایت احساس مفید بودن است. زیرا کسی که سال‌ها تجربه کار برای کارفرمای خود دارد، اکنون می‌تواند از مهارت به دست آمده و ایده‌ای ناب و جدید به صورت مستقل برای خود یک کارفرما باشد. در فعالیت های کارآفرینانه شاید جرقه این فکر زمانی آغاز شود که از خود پرسیده شود، چرا کاری را که برای دیگران انجام می‌ دهیم ،برای خود انجام ندهیم و با گسترش کسب و کارمان واسطه درآمد و ایجاد شغل برای صدها و شاید هزاران آدم دیگر نباشیم. کارآفرینان در طی فرایند کارآفرینی یک شغل جدید ایجاد می‌کنند و در واقع یک ارزش ناب به جامعه اضافه می‌کنند و در اجتماع سبب پویایی و افزایش بهره‌ وری شده و در سطح اجتماع، ارزش کار را افزایش می‌دهند و روحیه‌ی سعی و تلاش را در بدنه‌ی جامعه افزایش خواهند داد.

در دنیای اقتصاد مدرن امروز، توسعه‌ی اقتصادی بر پایه نوآوری و خلاقیت و دانش محوری است، چرا که در سال‌های گذشته ثروتمندان کسانی بودند که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند، اما امروزه ثروتمند کسی است که از دانش بیشتری در خلق ثروت برخوردار است. در بازار کار ایران که با دو مقوله‌ ی جوانی و افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی همراه است، باید بخش وسیعی از جمعیت یاد شده از طریق کارآفرینی با بازار کشور مرتبط شوند، تا بتوانیم با بهره گیری از توان نیروهای خلاق و با انگیزه جامعه در راستای پویایی هر چه بیشتر و شکوفایی اقتصاد کشور بهره مند گشت. بنابراین در شرایط کنونی جامعه، حمایت از کارآفرینانی که برای ادامه کسب و کار در برابر صدها مشکلات پیش رو، هرگز خم به ابرو نیاورده و عاشقانه در مسیر کارآفرینی در حرکت اند، بسیار مهم خواهد بود و فواید و اثرات آن قبل از اینکه متوجه شخص کارآفرین باشد یک جامعه را در بر می گیرد. کارآفرینانی که به کارگران و زیردستان خود همانند فرزندان خود می‌نگرند و از کارخود لذت می برند و به جای آنکه میلیاردها تومان سرمایه ی خود را از کشور خارج کنند، با تحمل تمام مشقت ها ،پای همه مشکلات تمام قد ایستاده اند و برای آبادی کشورشان از هیچ کوششی فروگذار نیستند.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79252
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن