اقتصادیکارآفرینی

همزیستی استارت‌ آپ‌ها با کووید ۱۹

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، اگرچه مطابق آخرین تحقیق موسسه بین المللی اکسنچر ۷۱ درصد بنگاه‌های اقتصادی در ۱۰۰ کشور جهان هیچ برنامه‌ای برای مواجهه با کووید-۱۹ نداشته‌اند و تنها ۷ درصد آنها اقدامات عملکردی در این شرایط انجام داده اند، همچنین آخرین پیش‌بینی‌های منتشر شده توسط بانک جهانی و سازمان بین‌المللی پول، تأثیر شیوع کرونا را نزدیک ۴.۹ درصد رشد منفی در کل دنیا برآورد کرده است.

کسب‌وکارهای متعددی در حوزه استارت‌آپی از جمله گردشگری، حدود ۹۰ درصد از گردش مالی و مشتریان خود را از دست دادند و در مقابل، کسب‌وکارهایی که در حوزه‌های توزیع خرد، فروشگاه‌های آنلاین، سرگرمی‌و آموزش بودند رشد بسیار بزرگی را تجربه کردند.

 

به گفته یک کارآفرین اصفهانی در شرایط کنونی اقتصاد باید به کسب‌‎وکارهای کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌ها بها دهیم، چراکه عده ای با کارآفرینی و یک ایده خوب موجب شکل گیری حرکتی نو در اقتصاد می‌شوند.

 

به اعتقاد شکری‌ساز، ۷۰ درصد فرصت‌های کارآفرینی به فضای کارآفرینی وابسته است و به طور قطع تحریم‌ها و کرونا بر این فضا تاثیرگذار است، اما باید توجه داشت که در دنیا بسیاری از کسب‌‎وکارها در شرایط کنونی، با ایده‌های نو توانسته اند به موفقیت دست یابند که علت آن تسهیل شدن شرایط کارآفرینی آنها و نبود خود تحریمی‌هاست.

 

در این رابطه، سرپرست مرکز نوآوری و کسب‌‎وکارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان می گوید: براساس آمارهای موجود جهانی و با این دیدگاه ما شرایط خوبی در اقتصاد و کسب‌‎وکارهای نوپا در دنیا نداریم، ولی با توجه به اتفاقات رخ داده و حرکت کسب‌‎وکارها به سمت مدرن، می‌توان شرایط جدیدی را در اقتصاد ایجاد کنیم.

 

نوید ادریس می‌گوید: به عنوان مثال شهرداری اصفهان یک فرهنگسرای مجازی راه اندازی کرده است و یا پیش از این نمایشگاه نوآوری با نام اینوتکس برگزار می‌شد که امسال به دلیل کرونا این نمایشگاه به صورت کاملا مجازی برپا می‌شود.

 

وی همچنین به صحبت رئیس جمهور در خصوص ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: گویا قرار است بازار اختصاصی استارت‌آپ‌ها در بورس شکل بگیرد و این ورود استارت‌آپ‌ها به بازار بورس و سرمایه می‌تواند اتفاق خوبی را در شرایط فعلی رقم بزند، از سوی دیگر تشکیل پنجره واحد بین بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با بازار سرمایه می‌تواند موجب دوام بیشتر کسب‌‎وکارها شود.

 

سرپرست مرکز نوآوری و کسب‌‎وکارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان اضافه می‌کند: صندوق جسورانه بخش خصوصی در حوزه‌های گردشگری و صنایع غذایی در حال شکل گیری است که می‌تواند به کسب‌‎وکارهای نوپا کمک کند.

 

وی با اشاره به آمار وزارت صمت مبنی بر افزایش واگذاری زمین طی چهار ماه اخیر، می‌گوید: این آمار نشان می‌دهد که صنایع نوپا و جدید به سمت کسب‌‎وکارهای‌هایتک در حال حرکت هستند.

 

ادریس با بیان اینکه قرار است میزان سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های هوش مصنوعی پنج برابر شود، تصریح می‌کند: به همین منظور مقرر شده تا ۲۰۰ استارت‌آپ در این حوزه پرورش یابند و تمام این اتفاقات نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌ها حتی در شرایط کرونا ویروس رشد سریعی داشته اند و با توسعه در چند شهر بزرگ، موجب توسعه بستر زیرساختی حمل و نقل خرد شده اند.

 

وی با اشاره به سهم شبکه‌های اجتماعی در بهبود شرایط کسب‌‎وکار و ورود آن به این حوزه، اظهار می‌کند: به عنوان مثال اینستاگرام با ۵۸ درصد، تلگرام با ۱۱ درصد، فیس بوک با ۹ درصد، لینکدین با ۶ درصد، توییتر با ۴ درصد، آپارات با ۳ درصد و بله با یک درصد در فضای کسب‌‎وکار کشور نقش دارند.

 

سرپرست مرکز نوآوری و کسب‌‎وکارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان، اما به چالش‌های ویژه کسب‌‎وکارهای نوین و استارت‌آپ‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: تامین قطعات و مواد اولیه پیش از این به دلیل تحریم‌ها و اکنون به دلیل کرونا ویروس موجب زمینگیری بسیاری از کسب‌‎وکارها و انسداد کانال‌های مالی آنها و ایجاد مانع بر سر تولید و کسب‌‎وکارها نوپا شده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=33194
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن