اقتصادی

شرکت پالایش نفت بندرعباس و ۲۳ سال میدان‌داری در تولید

به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری سال ۹۸ بر “رونق تولید” تأکید داشتند و امسال را سال “جهش تولید” نامگذاری کردند، از این رو همه نهادها تمام توان خود را برای حرکت به‌سوی بهبود وضع تولید به‌کار خواهند گرفت که در این میان صنعت نفت نیز نقش بزرگی در رونق و جهش تولید دارد و در شرایطی که هم با تحریم و هم با ویروس کرونا در نبرد هستیم، اما این موضوع سبب نشده است که صنایع کشور از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت‌های توسعه‌ای خود را متوقف کنند.

ایران با دارا بودن حدود ۹.۶ درصد ذخایر نفت (رتبه چهارم) و ۱۷.۵ درصد ذخایر گاز (رتبه دوم) در جهان، نقش تعیین‌کننده‌ای در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی دارد و یکی از محوری‌ترین اهداف برنامه ششم توسعه نیز تحقق نرخ رشد ۸ درصدی اقتصاد است که نمی‌توان از نقش شرکت پالایش نفت بندرعباس در جهش تولید و نرخ رشد غافل بود.

پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از ۱۰ شرکت پالایشی کشور است که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار مطالعه و طراحی ساخت این پالایشگاه با کوشش متخصصان داخلی در سال ۱۳۷۱ ساخته و شروع کار نصب تجهیزات نیز در سال ۷۳ اجرایی شد و در نهایت با تلاش متخصصان ایرانی مرداد سال ۷۶ با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این شرکت که فعالیت خود را در زمینه تهیه، تولید و تامین نفت خام و میعانات گازی و انجام عملیات پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی آغاز کرد در دهه ۸۰ سهم قابل توجهی در تصفیه گاز مایع و تولید بنزین موتور و سوخت سنگین جت و همچنین تولید قیر و نفت کوره و صادرات نفت سفید داشته است.

با آغاز دهه ۹۰ به طور روزانه ۳۲۳ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی پالایش شد و هم‌چنین روزانه ۵۱ میلیون لیتر فرآورده نفتی شامل گاز مایع، بنزین موتور، سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و فرآورده‌های ویژه تولید می‌شده است.

در ادامه روند رو به رشد پالایشگاه، با مطالعه دقیق ظرفیت‌های واحدهای عملیاتی، در گام دوم در سال ۹۱، با اجرای طرحی مبتکرانه، بدون انجام هزینه و سرمایه‌گذاری با ۳۰ هزار بشکه افزایش در میعانات گازی تزریقی به واحدهای تقطیر و غلظت شکن، ظرفیت اسمی خود را به ۳۵۰ هزار بشکه در روز رساند.

با توجه به افزایش ظرفیت خوراک پالایشگاه تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز و لزوم ذخیره‌سازی نفت خام و میعانات‌گازی برای استمرار عملیات تولید فرآورده‌های نفتی، سه دستگاه مخزن ذخیره‌سازی نفت‌خام و میعانات‌گازی هر یک به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در پالایشگاه بندرعباس ساخته شد که در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.

با احداث این مخازن ظرفیت ذخیره‌سازی خوراک پالایشگاه ۵۰ درصد افزایش یافت و در مجموع در سال ۹۳ حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام داخل کشور در این شرکت تولید شده است.

از نیمه دوم سال ۹۴ نیز واحدهای مجتمع عظیم بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس در مدار تولید گرفت؛ به عنوان مثال واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سنگین کار خود را با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه، واحد CCRبا ظرفیت ۲۵ هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سبک با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه و واحد ایزو مریزاسیون با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه دنبال کردند.

بنابراین جایگاهی که امروز پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در ایران و خاورمیانه پس از ۲ دهه فعالیت مستمر ایستاده بیانگر تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنانی است که در سخت‌ترین شرایط کاری چه به لحاظ نوع کار و چه به لحاظ شرایط آب و هوایی با تعهد و مسوولیت‌پذیری و تکیه بر دانش و اطمینان به توان داخلی علاوه بر تولید با نگاه به آینده موجبات رشد و توسعه آن را فراهم کردند.

امروز پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه نفت خام با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز به بهره‌برداری درحالی بیست و سومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که در طول فعالیت خود علاوه بر اجرای ماموریت و رسالت اصلی‌اش مبنی بر تولید فرآورده‌های نفتی، حرکت در راستای توسعه کمی و کیفی فرآورده‌ها را با هدف پاسخ به الگوی مصرف جامعه و صیانت از محیط زیست با تولید سوخت پاک مطابق با  استانداردهای روز دنیا را نیز در برنامه‌های اصلی خود قرار داد.

هم اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین انتقالی از جزیره خارک و میعانات‌گازی از منابع گازی سرخون و عسلویه است.

در حال حاضر حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین ایران تولید می‌شود و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌های مورد نیاز ۶ استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می‌شود.

گازمایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می‌دهند و در کنار آنها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال ۴۰۲ نیز فرآورده‌های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.

افزایش ظرفیت بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس با حضور رییس جمهوری

در کنار تغییرات در ظرفیت پالایشی پالایشگاه بندرعباس، یکی از مهم‌ترین مسائل مدنظر مدیریت پالایشگاه حرکت به سمت کیفی‌سازی محصولات تولیدی بر اساس استانداردهای روز دنیا بوده است.

طرح ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت‌گاز در این پالایشگاه اجرایی شد و با تکمیل تمامی واحدهای عملیاتی آن، این طرح در بهمن سال ۹۷ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

بر اساس این طرح میزان تولید بنزین در پالایشگاه نفت بندرعباس ۴ میلیون لیتر افزایش یافت و میزان گوگرد آن از حدود ۴۰۰ پی پی ام (PPM) به کمتر ازPPM  ۱۰ کاهش یافت و موجب بهبود کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس بر اساس استاندارد یورو ۵ (EURO ۰۵) شد.

هم‌چنین با کاهش میزان گوگرد نفت گاز تولیدی نیز از حدود ۱۰ هزار پی پی ام (PPM) به کمتر از ۵۰ پی پی ام (PPM)، کیفیت این فرآورده به استاندارد یورو ۴ (EURO ۰۴) بهبود یافت.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این باره گفت: طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس از طرح‌های مهم و بزرگ این شرکت بود که با همکاری کارشناسان، متخصصان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی صورت گرفت و موجب تغییرات اساسی در کیفیت فرآورده های تولیدی آن شد.

هاشم نامور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در اجرای این طرح بزرگ که افزون بر۴۵ میلیون نفر – ساعت کار انجام شده است، حجم کار نیز بسیار چشمگیر بوده به طوری که در این طرح، ۱۵۰ هزارمتر مکعب عملیات بتن‌ریزی صورت گرفت و ۴ هزار و ۵۰۰ تن استراکچر فلزی، ۳۰ هزار ۲۰۰ تن تجهیزات و هزار و ۶۰۰ کیلومتر کابل کشی برق و ابزاردقیق و ۹۳۰ هزار اینچ قطر لوله کشی اجرا شد.

وی ادامه داد: این طرح در زمینه تکمیل واحدهای عملیاتی این پالایشگاه و خودکفایی کشور با افزایش تولید بنزین و همچنین بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز تولیدی پالایشگاه بر اساس استانداردهای روز دنیا اجرا شد و در نتیجه این طرح گوگرد بنزین تولیدی پالایشگاه از حدود ۴۰۰ پی پی ام ۴۰۰ به کمتر از ۱۰پ ی پی ام کاهش و کیفیت آن به استاندارد یور و۵ ارتقا یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، برای ساخت این طرح ۳۱۳ میلیون یورو و همچنین ۱۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال از منابع داخلی، صندوق انرژی و اوراق مشارکت هزینه شده است.

نامور گفت: براساس رویکرد شرکت پالایش نفت بندرعباس در راستای حمایت از توان تولیدکنندگان داخلی، تا پایان سال ۹۷ ساخت افزون بر ۴هزار و ۹۰۰ قطعه به تعداد کل ۵۵۲ هزار عدد برای نخستین بار و بدون نقشه اولیه در داخل صورت گرفت که این اقدام مهم خودباوری، انتقال تکنولوژی، جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم را به همراه داشته است.

وی در خصوص نتایج این طرح به افزایش ظرفیت تولید بنزین نهایی پالایشگاه، ارتقا کیفیت فرآورده‌های نفتی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، بهبود عملکرد اقتصادی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، فراهم شدن زمینه‌های اشتغال مولد و مستمر، ارتقا توانمندی شرکت‌های داخلی برای حضور مؤثرتر در عرصه‌های اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور و هم‌چنین ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به توان و تولید داخلی اشاره کرد.

وی اظهارداشت: با اتمام این طرح قطار توسعه پالایشگاه نفت بندرعباس همچنان بدون توقف در حرکت است و پس از افزایش کمی ظرفیت پالایش و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی در گام بعدی شرکت پالایش نفت بندرعباس به دنبال طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین است که هدف آن کاهش میزان نفت کوره تولیدی و تبدیل آن به محصولات سبک‌تر و با ارزش افزوده بیش‌تر است.

سهم پالایش نفت بندرعباس در تولید نفت کوره

با توجه به تغییرات سبد مصرفی انرژی کشور و افزایش سهم گاز طبیعی در تامین انرژی بخش‌های صنعتی و تجاری، سهم نفت کوره در بخش‌های یادشده و هم‌چنین بازارهای جهانی کاهش قابل توجهی داشته است به همین منظور اجرای طرح‌های تبدیلی برای تبدیل نفت‌کوره به فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار است.

نفت کوره از هیدروکربن‌های سنگین نفت خام است که به راحتی نمی‌سوزد و به عنوان سوخت کشتی‌ها، قطارها، نیروگاه‌های برق، واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک به کار می‌رود.

در پالایشگاه‌های کشور به طور متوسط ۳۰ درصد از خوراک ورودی به نفت کوره سبک و سنگین تبدیل می‌شود، لذا مقایسه حجم تولید نفت کوره پالایشگاه‌های داخلی با سایر مناطق دنیا نشان می‌دهد که به دلیل نبود نوسازی و اجرای طرح‌های تبدیلی، بخش قابل توجهی از نفت خام ورودی به پالایشگاه با صرف هزینه به نفت کوره ارزان‌تر از نفت خام تبدیل می‌شود و به نوعی تبدیل طلا به نقره با صرف هزینه است.

وزیر نفت بهمن ماه سال ۹۷ در بندرعباس با اشاره به جهش بی‌سابقه و تاریخی تولید بنزین کشور در طول پنج سال گذشته، افزود: با اجرای طرح‌های بهبود کیفیت در پالایشگاه‌های اراک، اصفهان، بندرعباس، ستاره خلیج فارس و تبریز روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور تولید می‌شود.

به گفته زنگنه، ظرفیت تولید نفت‌گاز یورو در کشور در سال ۹۱ روزانه ۶ میلیون لیتر بود که این رقم در سال ۹۷ با افزایش هفت برابری به روزانه ۴۴ میلیون لیتر رسیده است.

بر اساس طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین در پالایشگاه نفت بندرعباس میزان تولید نفت کوره به کمتر از ۱۰ درصد و میزان گوگرد آن به کمتر از یک درصد کاهش می‌یابد.

مطالعات امکان‌سنجی طرح با بررسی کامل شرایط، فرصت‌های بهبود موجود در پالایشگاه، مطالعه جامع واحدهای پالایشی جدید در چارچوب تکنولوژی مدرن و به روز برای تولید محصول بر اساس استاندارد روز دنیا و کاهش سوخت، ضایعات پالایشگاه و استفاده حداکثری از راندمان حرارتی انجام شده است.

تولید کک اسفنجی و سوزنی؛ خودباوری ملی و جلوگیری از خروج ارز

کک‌سوزنی شکلی خاص از کک نفتی است که با فناوری‌ پیچیده‌ای تولید می‌شود؛ بخش اعظم کک تاخیری تولیدی به صورت قطعات سخت و با شکل‌های نامنظم است که به دلیل شباهت به اسفنج سیاه به کک اسفنجی شهرت دارد.

در راستای اجرای این طرح تفاهم‌نامه ساخت واحد تولید کک اسفنجی نیز که نیاز مبرم صنایع آلومینیوم سازی کشور است و در حال حاضر از طریق واردات تامین می‌شود همزمان با ایام دهه فجر در بهمن سال گذشته(۹۸) امضا شد.

این شرکت پس از انجام مطالعات فراوان و بررسی‌های لازم و انجام تست‌های پایلوتی توسط پژوهشگاه صنعت نفت، موفق به تولید کک اسفنجی در مقیاس آزمایشگاهی شد و به موجب این طرح نفت کوره تولیدی پالایشگاه کاهش یافته و به محصولی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می‌شود که علاوه بر بهبود عملکرد اقتصادی پالایشگاه، موجب خودکفایی، رونق اقتصادی، تولید اشتغال، جلوگیری از خروج ارز از کشور و مقابله با تحریم‌های ظالمانه و خودباوری و اعتماد به نفس می‌شود.

تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه نفت بندرعباس نیز در راستای اقتصاد مقاومتی با حضور وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شد که بر اساس این تفاهم‌نامه که بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران (ایمیدرو) به نمایندگی از وزارت صمت امضا شد، برای نخستین بار در کشور واحد تولید کک در ۲ پالایشگاه نفت بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند ساخته می‌شود.

تولید سالانه ۶۲۰ هزار تن کک اسفنجی

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در این باره گفت: برای نخستین بار در کشور، پالایشگاه بندرعباس سالانه ۶۲۰ هزار تن کک اسفنجی تولید می‌کند که این مقدار ۲ برابر کک موردنیاز صنایع آلومینیوم کشور است و این مقدار تولید سالانه کک، افزون بر تامین نیاز و پوشش طرح‌های توسعه‌ای صنعت آلومینیوم می‌تواند تا مدت‌ها از محل صادرات برای پالایشگاه بندرعباس درآمد ارزی به همراه داشته باشیم.

علیرضا صادق آبادی افزود: شرایط پیش رو و نیاز داخل کشور به کک در صنایع فولاد و آلومینیوم، ما را بر آن داشت تا منابع موجود برای سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی در این زمینه را بررسی و به سمت الگوی فرآیندی برای تولید کک‌های اسفنجی حرکت کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین سرمایه‌گذاری، بتوانیم نفت کوره تولیدی در پالایشگاه بندرعباس را کاهش دهیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به نیاز صنایع فولاد به کک سوزنی گفت: تولید کک سوزنی شرایط پیچیده‌ای دارد و گوگرد و فلزات موجود در نفت کوره باید شرایط خاصی داشته باشد که در این وضعیت باید خوراک پالایشگاه را به خوراک مناسب برای تولید کک سوزنی تبدیل می‌کردیم. این کار نیز در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با ترکیب خوراک‌های موجود و با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی به جای صرف هزینه یک میلیارد یورویی انجام شد تا کک موردنیاز شرکت‌های فولادی تامین شود.

وی ابراز امیدواری کرد در یک سال آینده هر دو این قراردادها وارد فاز EPC شوند و در این مدت همه مراحل طراحی پایه، اسناد مناقصه و اصلاحی که باید در بعضی از واحدهای پایین‌دستی پالایشگاه‌ها انجام شود، با اتکا به ظرفیت‌های داخلی صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت نهایی شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز گفت: از نفت کوره تولیدی در این دو پالایشگاه کک اسفنجی و سوزنی مورد نیاز صنایع تامین می‌شود که این اقدام نقشی مهم در خودکفایی کشور، بومی‌سازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

به گفته هاشم نامور، مطالعات طرح و اجرای آزمایشی آن در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده و علاوه بر کاهش میزان نفت کوره با کمترین هزینه، موجب تولید کک‌های اسفنجی و سوزنی در مقیاس صنعتی شده و نیاز صنایع فولاد و آلومینیوم را برطرف می‌سازد.

اردیبهشت۹۹؛ آغاز ساخت شش دستگاه مخزن جدید ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی

اجرای طرح‌های عمرانی در راستای توسعه، در مراکز تولید انرژی کشور با توجه به نیاز روز افزون جامعه به انرژی روندی توقف ناپذیر است و در شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز این روند در کنار طرح‌های بزرگ یاد شده در بخش‌های دیگر پالایشگاه نیز ادامه دارد که دراین زمینه می‌توان ساخت شش دستگاه مخزن جدید ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی اشاره کرد که عملیات ساخت این مخازن از اردیبهشت امسال آغاز شد.

این مخازن شامل ۲ دستگاه مخزن برای فرآورده بنزین از نوع سقف شناور و ۴ دستگاه مخزن از نوع سقف ثابت برای فرآورده نفت گاز است که هر یک ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۵۰ هزار بشکه را دارند.

با ساخت مخازن جدید در مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌ها در پالایشگاه نفت بندرعباس به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد و علاوه بر آن حجم ذخیره‌سازی را نیز به مدت ۱۰ روز افزایش می‌دهد.

افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی بنزین و نفت‌گاز، کاهش ریسک عملیات تولید و ذخیره‌سازی، افزایش توان تاب‌آوری مطابق با نقشه استراتژی شرکت، تامین بخشی از مخازن طرح بزرگ احداث واحدهای کک‌سازی، استفاده از تمامی ظرفیت‌های فنی موجود و افزایش راندمان سیسم انتقال و ذخیره‌سازی فرآورده از اهداف ساخت ۶ مخزن جدید است.

از دیگر طرح‌های مهم و موفق اجرا شده در پالایشگاه نفت بندرعباس در طول فعالیت آن به افزایش ظرفیت خوراک واحد آیزوماکس از ۲۸ هزار به ۳۱ هزار بشکه در روز با استفاده از برش سنگین لوبکات و به تبع آن افزایش تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر، مقاوم‌سازی واحدهای عملیاتی، مخازن و اسکله نفتی، ساخت و توسعه بازوهای بارگیری، توسعه ایستگاه بارگیری فرآورده‌های ویژه، احداث خطوط محصولات ویژه (وکیوم باتوم و وکیوم سلابس) برای افزایش ظرفیت انتقال محصولات به بازوهای بارگیری اشاره کرد.

وی گفت: طراحی، خرید، نصب و راه اندازی سامانه آنلاین پایش آلایندگی، اجرای طرح‌هایی مبتکرانه با استفاده از دانش و تخصص کارکنان پالایشگاه از جمله استفاده از برش روغن سنگین در خوراک واحد هیدروکراکر، طراحی، نصب و راه اندازی P.L.C برای واحدهای خشک کننده هوای ابزار دقیق، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سیستم اطفاء حریق توربین‌های گازی، انجام طرح احیا جاذب‌های سامانه خالص‌سازی هیدروژن با استفاده از گاز اُزت داغ و ساخت سیستم تحریک الکتروموتور سنکرون کمپرسور و هم‌چنین تولید اسید کلریدریک مورد نیاز صنایع پالایشگاهی و ساخت قطعه الکتریکی کنترل‌کننده گرمکن واحد احیا کاتالیست که برای نخستین بار توسط کارکنان پالایشگاه نفت بندرعبای طراحی و اجرا شدند و پیش از این با صرف هزینه‌های سنگین ارزی و مدت زمان طولانی از خارج کشور تامین می‌شدند.

تامین خوراک پالایشگاه با استفاده از ۳ فروند نفتکش
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به احداث ‌واحدهای جدید ارتقاء کیفیت ته مانده برج خلا به میزان ۱۱۰هزار بشکه در روز با هدف تولید فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتر و کاهش تولید نفت کوره اظهارداشت: از ابتدای راه ‌اندازی پالایشگاه نفت بندرعباس تاکنون خوراک پالایشگاه با استفاده از ۳ فروند نفتکش هر یک به ظرفیت ۹۰هزار تن(۶۵۰ هزار بشکه ای) تامین می‌شود.

نامور کاهش بار آلودگی زیست محیطی نسبت به نفتکش و امکان انتقال نفت ‌خام مستقل از شرایط جوی دریا و متوقف نشدن نفت خام در صورت بروز جنگ و یا ناامنی را از مزیت‌های این طرح عنوان کرد.

وی احداث واحد تولید روغن پایه با ظرفیت تولیدی ۲۴۰ هزار تن در سال با استفاده از خوراک لوب کات تولیدی پالایشگاه، اجرای طرح مدیریت گازهای مشعل پالایشگاه با هدف کاهش حجم آلاینده‌های ناشی از سوختن گازهای مشعل و کاهش مشکلات زیست ‌محیطی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را از دیگر طرح های مهم این پالایشگاه است.

این مسوول در حوزه نفتی هرمزگان، تامین نفت خام مورد نیاز از طریق احداث یک رشته خط لوله ۳۰ اینچ با هدف کاهش هزینه‌ ها و نیز ریسک تامین خوراک نفت‌ خام پالایشگاه از طریق دریا بخش دیگری از طرح‌های مهم در پالایشگاه نفت بندرعباس نام برد.

حرکت در راستای توسعه و ساخت واحدهای جدید به ویژه واحدهای ارتقای کیفیت محصولات سنگین را می‌توان به ضرورت کاهش تولید سوخت‌های با ارزش افزوده کمتر، ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولیدی، تولید فرآورده‌های منطبق با استانداردهای روز دنیا در راستای مسائل زیست‌محیطی و بهبود عملکرد اقتصادی و سودآوری بیشتر اشاره کرد.

برای نخستین بار در صنعت پالایش نفت ایران، پالایشگاه نفت بندرعباس موفق به تولید محصول اسیدکلریدریک شد و همچنین توانایی تامین نیاز اسیدکلریدریک مورد نیاز پالایشگاه‌ها را در صورت درخواست دارد.

نامور در این باره نیز گفت: متخصصان این شرکت با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های پالایشگاه با طراحی دو راکتور، یک مبدل، ماده شیمیایی پرکلرواتیلن و هیدروژن تحت شرایط تعریف شده موفق به تولید اسید کلریدریک با خلوص ۹.۹۹ درصد شدند.

وی بیان داشت: اسید کلریدریک با خلوص و فشار بالا که مورد استفاده صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی‌هاست و تا پیش از این از خارج کشور تأمین می‌شد و از آن به منظور شستشوی راکتورهای واحدهای ایزومریزاسیون پیش از بارگیری کاتالیست به منظور تولید ایزومریت به عنوان یکی از اجزای اصلی تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ استفاده می‌شود.

بومی سازی بیش از پنج هزار قطعه مهم و کاربردی صنعت پالایش

در طرح‌های توسعه کمی و کیفی در پالایشگاه نفت بندرعباس، به منظور اجرای سیاست‌های کشور مبنی بر حمایت از توان و ساخت داخل، حفظ منابع و صیانت از سرمایه های ملی در مسیر تحقق آرمان‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی‌های اصولی با هدف توجه و حمایت از توان و دانش سازندگان داخلی قطعات نیز در شرکت پالایش نفت بندرعباس صورت گرفته که برای این منظور در سیاست‌های این شرکت، حداکثر بهره‌گیری از توان شرکت‌ها و سازندگان داخلی برای انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی دستگاه‌ها، تجهیزات، قطعات یدکی به منظور قطع وابستگی، تولید اشتغال‌، جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه‌های تولید تاکید شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این راستا ابرازداشت: تاکنون افزون بر “پنج هزار” قطعه مهم و کاربردی صنعت پالایشگاهی به تعداد ۵۵۲ هزار عدد برای نخستین بار و بدون نقشه اولیه و با تکیه بر دانش و توان متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس و همچنین تولید کنندگان داخلی ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است.

نامور افزود: هدف اصلی این شرکت تولید فرآورده‌های نفتی و انرژی مورد نیاز کشور است و با وجود مشکلاتی همچون تحریم و تامین قطعات این شرکت توانست با نهادینه کردن تفکر جهادی و کار با بهره وری بالا در مسیر پیشرفت حرکت کند.

وی افزود: در تهیه و تامین بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز در ساخت و تکمیل این پروژه، با برنامه ریزی اصولی و اعمال نظارت و کنترل برای تامین کالا و قطعات مورد نیاز، از توانمندی شرکتها و صنایع داخلی استفاده شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اضافه کرد: تلاش شده با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه و بهبود، فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر تولید شود و فرآورده‌های با ارزش افزوده کمتر، ضایعات و مصرف انرژی کاهش یابد.

نامور اضافه کرد: مجموعه شرکت پالایش نفت بندرعباس با محور قراردادن مفهوم توسعه پایدار بعنوان اصل اساسی جهت ایجاد توازن بین توسعه اقتصادی و حفاظت محیط زیست، نسبت به کنترل اثرات نامطلوب زیست محیطی فعالیت‌های خود در بالاترین سطح ممکن با تعریف برنامه‌های اصلاحی لازم اقدام کرده است.

وی ادامه داد: با احداث واحدهای کیفی‌سازی در راستای انطباق محصولات تولیدی خود با استانداردهای روز زیست محیطی و تکمیل زنجیره صنعت سبز گام برداشته و ابزارهای کنترلی پایش آنلاین را برای کنترل خروجی‌های محیطی درحدود استانداردهای ابلاغی سازمان محیط زیست اجرایی کرده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: با مدیریت و کنترل ضایعات، پساب‌ها، انرژی، خروجی دودکش ها و پایش‌های مستمر آلاینده‌های آب، خاک و هوا توانسته نام خود را از فهرست شرکت‌های آلاینده محیط زیست خارج کند.

کسب جایگاه برتر بخش صادرات و فروش

شرکت پالایش نفت بندرعباس بهمن سال گذشته بر اساس صورت‌های مالی سال ۹۷ خود توانست رتبه دوم صادرات و رتبه سوم فروش و عنوان شرکت پیشرو در بیست و دومین همایش ملی معرفی شرکت‌های برتر اقتصاد ایران در بین ۵۰۰ شرکت را کسب کند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این باره نیز گفت: در بخش صادرات نیز شرکت پالایش نفت بندرعباس با استفاده از ظرفیت‌های موجود و توجه به بازارهای جهانی و تولید فرآورده‌های ویژه مطابق با استانداردهای روز دنیا موفق به کسب رتبه دوم شرکت‌های برتر اقتصاد ایران برای سال ۹۷ شد.

نامور اضافه کرد: شرکت پالایش نفت بندرعباس با درک اهمیت و ضرورت هم‌سویی با اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توجه توامان به منافع ملی کشور و توجه به ماموریت شرکت و هم‌چنین حفظ حقوق سهامداران تلاش می‌کند با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها خود به عنوان یکی از رکن‌های بسیار مهم توسعه کشور، نقش مهمی را در شکوفایی اقتصادی، خودکفایی، پیشرفت و بالندگی کشور در عرصه سازندگی ایفا کند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30575
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن