صنعت-معدن-تجارت

رواج فروشگاه‌های آنلاین می‌تواند بستری برای عرضه روغن و فیلتر تقلبی باشد

 

آگاهی‌بخشی در رسته‌های مختلف قطعات خودرو در مورد مبارزه با گسترش قطعات تقلبی در بازار امروز بسیار حائز اهمیت است از این رو با سیار ایرانی مدیرعامل کنسرسیوم قطعه‌سازان هیراد به گفتگو نشستیم.

به گزارش تفاهم آنلاین ، کنسرسیوم قطعه سازان هیراد در سال 1391 به همت تعدادی از مدیران و تولید کنندگان صنعت قطعات خودرو و با هدف تسهیل سازی تامین قطعات خودروی با کیفیت و با قیمت رقابتی در بازار ، برند سازی تولید کنندگانی که سالیان سال به صورت فله و بدون نام محصولات خود را تولید و به بازرگانی ها به فروش میرساندند و بسط فرهنگ تامین، فروش و مصرف محصول با کیفیت با محوریت تکنولوژی و هوش مصنوعی، تاسیس شد.

 

1-تفاوت اصلی در روغن موتور با عددهای مختلف در چیست؟

همانطور که احتمالا اکثر خوانندگان محترم مستحضر هستند، تفاوت اعداد درج شده بر روی ظروف و بطری های روغن موتور، نشان دهنده تفاوت در ویسکوزیته روغن یا همان مقاومت و سختی در برابر جریان می باشد و این شماره گذاری بر اساس درجه بندی SAE میباشد. رایج ترین اعداد عبارتند از 10W-40 و 5W-40 که عدد اول که با W همراه است، ویسکوزیته و روانی جریان روغن در هوای سرد و زمستان و عدد دوم در دمای بالا و کاری موتور می باشد. گرید بندی دیگر نیز API می باشد که بر اساس تکنولوژی و عملکرد روغن و موتور می باشد و با عباراتی مثل SN , SM و … درجه بندی بندی می شود.

 

2-چگونه می توانیم روغن اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

تشخیص روغن اصلی از تقلبی می تواند چالش برانگیز باشد ولی راه هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که از اصالت روغن خریداری شده مطمئن گردید. برخی از این روش ها عبارتند از 1- خرید روغن موتور از منابع قابل اطمینان، مانند نمایندگان مجاز، مغازه های قطعات یدکی دارای مجوز 2- بررسی سالم بودن بسته بندی و آب بندی ظروف روغن 3- بررسی کدهای استاندارد و یا شناسه خاص محصول و برند 4- بررسی رنگ و عدم وجود ذرات معلق در روغن و نداشتن بوی غیر عادی 5- ارزانی خارج از عرف نیز می تواند شک بر انگیز باشد

3-بهترین راه برای استفاده از روغن مرغوب و اعتماد به تعویض روغنی یا فروشنده روغن چیست؟

برای این مورد نیاز داریم شهرت و خوشنامی فروشنده روغن یا تعویض روغنی را بررسی کنیم و نظرات مشتریان می تواند نشاندهنده حسن شهرت آن فروشنده باشد – آیا گواهی نمایندگی یا عاملیت مجاز فروش از تولید کننده را دارا می باشد یا خیر؟ بررسی گواهینامه های خاص صنف روغن موتور که به فروشنده ها و تعویض روغنی های مجاز و خوشنام داده می شود. یک فروشنده قابل اعتماد، به سوالات مشتریان با دقت و شفاف و با صبر و حوصله جواب می دهد و یکی دیگر از پارامترهایی که می تواند نشاندهنده فروشنده با اصالت و قابل اطمینان باشد، ظاهر فروشگاه و نظم و ترتیب حرفه ای مجموعه فروشگاهی آنجا می باشد.

4-روغن موتور تقبلی به طور خلاصه چه اثرات منفی می‌تواند روی عملکرد موتور داشته باشد؟

اثرات روغن موتور تقلبی بر موتور خودرو عبارتند از: عدم روغن کاری مناسب اجزا موتور به دلیل ویسکوزیته نا مناسب روغن تقلبی که باعث اصطحکاک اجزا موتور و خوردگی آنها می شود – بالا رفتن دمای موتور به دلیل عدم انتقال گرمای مناسب که باعث افت عملکرد موتور، کاهش عمر مفید و خرابی آن می شود- عدم انتقال براده و ته نشین هایی که به مرور در پیستون ، بیرینگ جمع می شوند و باعث خرابی موتور می شود- بالا رفتن مصرف سوخت – کوبش موتور و به هم خوردن تایمینگ موتور و کاهش خروجی موتور

5-حجم تقلب در روغن هیدرولیک و روغن گیربکس چقدر است؟

همانند روغن موتور که متاسفانه در بازار وجود دارد، روغن هیدرولیک . روغن گیربکس هم دارای انواع تقلبی می باشند که می تواند خطرات جدی بر عملکرد خودرو (گیربکس و هیدرولیک) داشته باشد. برای جلوگیری از خطرات استفاده از انواع تقلبی بهتر است از فروشنده های مجاز خریداری صورت گیرد و مشخصات این روان کننده ها با نوع خودروی شما همخوانی داشته باشد

6-روغن موتور چرا بیشتر تقلب می شود؟

دلایل تقلب بیشتر در روغن موتور، نسبت به سایر روانکارها، تقاضای بیشتر این روانکننده ها در بازار مصرف، سود بالاتر تقلب در آن به دلیل قیمت بالای این روانکننده، تقلب در برند روغن موتور به دلیل اهمیت برند در نزد مصرف کننده و همچنین فرمول پیچیده تر تولید روغن موتور مشوق متقلبان برای تولید نوع تقلبی این روان کننده می باشد.

 

7-به نظر شما فیلتر و روغن به عنوان دو کالای مکمل در خودرو چقدر اصل بودن آنها در خودر مهم است؟

با توجه به تاثیر مستقیم فیلتر و روغن موتور بر عملکرد اجزای خودرو و موتور، عمر مفید و توان خروجی خودرو، استفاده از نوع اصلی آن برای مصرف کننده باید از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد. محافظت از موتور، روان کنندگی مناسب اجزا، عملکرد مناسب موتور و اجزا آن و همچنین وجود وارانتی از دلایل اهمیت استفاده از محصولات اصلی می باشد.

8-فیلترها چه استانداردهایی را باید داشته باشند که کیفیت لازم را کسب کنند؟

از استاندارد های خاص فیلتر خودرو میتوان به این موارد اشاره نمود: تیپ و درجه جلوگیری از عبور ذرات مانند HEPA ، MERV و جدا کردن ذرات از روان کننده ها – استاندارد عبور جریان سیال و کارایی روانکاری – استانداردهای سازگاری با نوع خودرو و نوع روان کارها – تطبیق با استانداردهای قانونی و محیط زیستی و مطابقت با استانداردها و مشخصات محصول اصلی OEM (تولید کنندگان تجهیزات اصلی) که نشاندهنده تطابق با عملکرد بهینه و طراحی شده موتور می باشد.

9-چه پیشنهادی برای مقابله با گسترش فیلترهای تقلبی در رسته کاری خود دارید؟

برخی از پیشنهاد ها عبارتند از: خرید از نمایندگان و فروشندگان مجاز – توجه به روشهای تشخیص جنس تقلبی از اصل که توسط تولید کنندگان منتشر می شود، مانند کدها و هلوگرام ها

در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنید و از طریق کد دستوری اصالت سنجی *۴*٧٧٧٧*۴#  می‌توانید اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهید.

– بررسی بسته بندی و لیبل محصولات – مقایسه قیمتی که می تواند زنگ هشداری باشد برای خریدار که جنس تقلبی ارزان قیمت تهیه نکند – و این باور باید در مصرف کننده ایجاد شود که استفاده از محصول تقلبی (بدون استاندارد و ارزان) باعث کاهش عمر مفید خودرو و خسارت های پر هزینه و شاید جبران نشدنی شود

10-چرا اساسا بازار فیلترهای تقلبی رونق می‌گیرد؟ چه کسانی از این فضا سود خواهند برد؟

مواردی از دلایل  رواج فیلترهای تقلبی عبارتند از تقاضای بالای فیلتر – هزینه نسبتا پایین تولید فیلتر نسبت به سایر قطعات و متعلقات خودرو – ضعف آگاهی مصرف کنندگان نسبت به عوارض استفاده از فیلتر تقلبی- دشواری تشخیص فیلتر تقلبی از اصل در ظاهر- ضعف بازرسی و قانون گذاری در واحد های تولید فیلتر – رواج فروشگاه های آنلاین نیز در صورت عدم وجود بازرسی مناسب، می تواند بستر تحریک کننده ای برای متقلبان در وارد کردن محصول تقلبی به بازار باشد.

 

 

در خرید خود در بازار قطعات خودرو کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آن درج و همچنین تشخیص اصالت کالا بر اساس کد یکتا به شماره پیامکی اصالت کالا ارسال می‌شود، یک نیاز و خواست جامعه مصرف‌کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌ها است که مدتی است این خواسته تحت عنوان  «خرید شفاف»، با درج قیمت تمام شده کالا، و با هشتک قطعه تقلبی یا (#فیک_پارت) دنبال و پیگیری می‌شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=102590
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن