اقتصادیبانک-بیمه-بورس

مشارکت‌کنندگان بازار بورس در ایران تخصص ندارند

به گزارش تفاهم آنلاین، دکترحسن گلمرادی، عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار ما درباره مقایسه بورس ایران، جهان و منطقه، گفت: بازار بورس جهان قدمت ۴۰۰ ساله دار در حالی این بازار در ایران از قدمتی ۵۰ ساله برخوردار است. در بحث منطقه ای کشورها عربستان و ترکیه به دلیل تشویق حمایت از سرمایه گذاران و شرکت های خارجی حجم بازار بورس بزرگتری نسبت به کشور ما دارا هستند. در بورس ایران تسلط شرکت های دولتی و نیمه دولتی و وابسته به دستگاه ها و نهادها در مقایسه با شرکت های خصوصی کاملا آشکار است.
وی ادامه داد: ابزارهای مالی نوین مثل ابزارهای مشتقه و مدیریت ریسک در مقایسه با بقیه کشورها از تنوع کمتری برخوردار است. در این زمینه باید اشاره کرد که اصولا بازار بورس کشور ما از ویژگی کالایی برخوردار است . بورس ایران در مقایسه با سایر کشورها با محدودیت خارجی مواجه است. سیاست های تحریم دولت آمریکا و کاهش قیمت نفت ممکن است توسعه و رشد پایدار آن را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی های بورس ایران تاثیرپذیری بالای آن از سیاست های پولی و مالی است، بیان کرد: دولت ها می توانند از کانال های مختلف آن را تحت تاثیر قرار دهند. از دیگر ویژگی های بازار بورس کشور ما که در ماه های اخیر نیز به چشم می خورد، نوسانات زیادی است که باعث نا اطمینانی و ریسک بالا خواهد شد . بورس کشورمان نسبت به منطقه و جهان از مشارکت کمتر بانک های سرمایه گذاری برخوردار است. اصولا یکی از ویژگی های ساختاری تامین مالی در ایران بر اساس بانک پایه است.
وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه به دلایل متعدد نتوانسته است تامین مالی بلندمدت را از آن خود کند، اضافه کرد: اکثریت مشارکت کنندگان بازار بورس در کشورمان از دانش حرفه ای و تخصصی مالی برخوردار نبوده و اخبار و تحلیل های نادرست می تواند به شدت آن را متاثر سازد، زیرا اکثریت مشارکت کنندگان از شناخت کافی بازار و شرکت های بورسی و تحلیل بنیادی برخوردار نیستند و بیشتر تحلیل تکنیکال دارند که در بازار بورس کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30342
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن