ویژه خبری

روحانی: ضربه سیاسی به برجام را تحمل نمی‌کنیم

رییس جمهوری گفت: ضربه آمریکا به برجام تاکنون اقتصادی بوده اما اگر بخواهد ضربه سیاسی بزند، ایران تحمل نمی‌کند و اقدام قاطع می‌کند.

به گزارش تفاهم آنلاین .حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات، با تبریک فرارسیدن میلاد امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) یک ویژگی خاص دارد و آن اینکه مهمان مردم ایران است. از روزی که علیرغم خواسته میل، مجبور شد از مدینه هجرت کند و وارد ایران شد، در مسیر از اهواز تا نیشابور، مردم از بیانات آن حضرت بهره و استفاده بردند.

وی ادامه داد: در دورانی که ایشان در مرو و خراسان بود، بیانات و مباحثات آن حضرت و شرکت در مجالس رسمی در حوزه دینی، اعتقادی و… اثرگذار بود تا آنجا که امام هشتم را به عنوان عالم آل محمد (ص) لقب دادند و فرصت ایشان برای تببین احکام دین در جلسات رسمی بی‌نظیر بود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امام صادق (ع) را به عنوان موسس مکتب و مذهب‌مان می‌شناسیم، اظهار داشت: درست است در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، فقه و تشیع تبیین شد، اما رسمیت مذهب شیعه مربوط به دوران امام هشتم است یعنی در دورانی که در دوران خلافت و حکومت، به وضوح و علنی تشیع تبلیغ می‌شد و خلیفه وقت به صورت ظاهری از آن پیروی می‌کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه امام هشتم امام تدبیر بود، تصریح کرد: علیرغم میل امام هشتم به عدم سفر از مدینه، به دلیل آثار و مسائلی که برای دنیای اسلام داشت، آن را پذیرفت و قبول کرد و علیرغم رد ولایت عهدی، آن را به ظاهر پذیرفت. این بسیار مهم است که پایان کار را ببینیم و در همه برنامه‌ریزی‌ها مسائل اصلی امت اسلام و جامعه مدنظر باشد و سیره مبارک آن حضرت می‌تواند راهنمای خوبی برای ما در این مسیر باشد.

وی با اشاره به سالگرد مورد هدف قرار دادن هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو آمریکایی در تیر ماه سال ۶۷ خاطرنشان کرد: فردا دوازدهم تیر ماه است؛ روزی که ایرباس ما توسط موشک‌های آمریکایی سرنگون شد. این جنایت بزرگی بود که در تاریخ کشور تحقق یافت. اینکه یک نیروی نظامی به تعمد در میدان جنگی که در ظاهر ایران و عراق بود، حضور یافت و آمریکا در ماه‌های اخیر در خلیج فارس وارد آن شد.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: آمریکایی‌ها هواپیمای ما را زدند، بگویند اشتباه کردم ولی عذرخواهی نکنند، بگویند فکر کردم اف ۱۴ است ولی نبود و به کسی که این هواپیما را سرنگون کرد و ۲۹۰ را به شهادت رساند، مدال داد. این شیوه و اخلاق آمریکایی‌ها و مسیری است که از آن زمان تا به امروز دنبال کرده‌اند. فرض بگیریم اشتباه کرده‌اند، لااقل عذرخواهی کرده و آن فرد را محکوم می‌کردند، نه مدال بدهند.

روحانی با بیان اینکه همین مسئله را مجددا شاهدیم و سازمان ملل صحنه نمایش شکست سیاسی آمریکا در برابر آمریکا بود، ابراز داشت: در سه سال و نیم گذشته و زمانی که دولت جدید آمریکا در کاخ سفید مستقر شده بود، در طول این مدت، با بی قانونی، اعمال ضد قانونی و ضد حقوق‌بشری علیه جمهوری اسلامی روبه‌رو بودیم.

وی افزود: ممکن است آمریکایی‌ها در محاسبات خود تصور کنند در بخش اقتصادی موفقیتی بدست آورده باشند و ملت ایران را تحت فشار مضاعف قرار داده باشند، اما قطعا از نظر سیاسی، حقوقی و اخلاقی در طول سه‌ونیم گذشته بارها با شکست مواجه شدند و روز گذشته نیز بازهم شکست جدیدی برای آمریکایی‌ها بود.

رییس جمهوری بیان کرد: آمریکایی‌ها در طول هفته‌های اخیر دو شکست بزرگ سیاسی را متحمل شده‌اند، یکی درباره پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران که تا امروز همه کشورهایی که در شورای امنیت فعال هستند به نحوی با آن مخالفت کردند و آمریکایی موفقیتی برای  زمینه سازی در شورای امنیت و در افکار عمومی جهان هم بدست نیاوردند.

وی افزود: روز گذشته هم در صحن شورای امنیت که غیر از خود آمریکا، ۱۴ عضو دیگر همگی از برجام تعریف کردند و پشتیبانی کردند. آمریکایی‌ها در سه سال و نیم گذشته تلاش کرده اند برای اینکه برجام را بشکنند اما بعد از این مدت باز هم شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود به جز خودشان، ۱۴ عضو دیگر از برجام  و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می کنند.

وی افزود: از لحاظ حقوقی و اخلاقی آنها همواره با شکست مواجه بوده اند و امروز هم با شکست مواجه هستند.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران هر روز و هر ساعتی که طرف مقابل در برجام که الان ۱+۴ هستند حاضر شوند به تعهدات خود در برجام عمل کنند ما بلافاصله به طور کامل تعهدات خود بر می‌گردیم.

رییس دولت تدبیر و امید اظهارداشت: ما یک سال تمام صبر کردیم و به تمامی تعهدات خود عمل کردیم اما آنها نتوانستند کاری را پیش ببرند، در سال دوم هم گام به گام در ۵ مرحله پیش رفتیم و باز هم آنها نتوانستند کاری انجام دهند.

رییس جمهوری تاکید کرد: اگر اعضای ۱+۴ فردا برای انجام همه تعهدات خود عمل کند ایران هم همان فردا به تعهدات خود عمل می‌کند؛ ایران به تعهدات سیاسی و حقوقی و اخلاقی در طول تاریخ مخصوصا بعد از انقلاب اسلامی همواره پایبند بوده و امروز هم پایبند هستیم.

روحانی گفت: تاکنون ضربه آمریکایی‌ها به برجام اقتصادی بوده، و ما هم بخشی از تعهدات خود را کنار گذاشتیم و تحمل کردیم؛ اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند ضربه سیاسی به برجام بزنند جمهوری اسلامی تحمل نخواهد و اقدام قاطع خود را نشان می‌دهد.

در داخل افراط و تندروی را نمی‌پسندیم

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه گفتمان دولت تدبیر و امید در داخل، اعتدال و میانه روی و در جهان، تعامل سازنده بوده و هست، جلسه ویدئو کنفرانسی عصر امروز با روسای جمهوری روسیه و ترکیه را در راستای گفتمان تعامل سازنده دولت در عرصه جهانی برشمرد.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت تقویت گفتمان اعتدال و میانه روی در عرصه داخلی گفت: در داخل افراط و تندروی را نمی پسندیم و می دانیم به ضرر کشور تمام خواهد شد و در همین راستا از همه دوستان درخواست می کنیم در این شرایط پیچیده و سخت، راه وحدت، تعامل و مهربانی را برگزینند.

کاه را کوه کردن هنر نیست

روحانی اظهارداشت: امروز روز وحدت و انسجام است و باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان، کوه را کاه کردن اخلاقی نیست. کشور با توجه به تحریم ها و کرونا مشکلات سختی دارد که همه باید در کنار هم در صدد رفع این مشکلات بر آییم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30858

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن