صنعت-معدن-تجارت

ایفای کامل تعهدات ارزی بیش از 1000 صادرکننده

به گزارش تفاهم آنلاین، حمید زادبوم در این برنامه اظهار داشت: بر اساس آمار بانک مرکزی،  20 هزار  کارت بازرگانی طی دو سال گذشته صادرات داشته‌اند، که میزان تعهد ارزی سه چهارم این تعداد کارت، صفر درصد بوده است.

وی افزود: تعهد ارزی ۱۵ هزار و ۳۶۸ کارت صفر درصد، هزار و ۴۲۵ کارت صفر تا ۵۰ درصد و دو هزار کارت، بیش از ۵۰ و کمتر از 100 درصد بوده است و هزار و ۴۶۴ کارت نیز صددرصد به تعهد ارزی خود عمل کرده اند.

زادبوم گفت:​ مبلغ صادراتی ۱۵ هزار و ۳۶۸ کارتی که تعهد ارزی آن‌ها صفر بوده حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کل صادرات کشور و حدود هشت میلیارد دلار است  و کسانی که صددرصد به تعهد ارزی خود عمل کرده اند ۲۴ درصد صادرات را به خود اختصاص داده اند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در خصوص آمار ایفای تعهدات ارزی سال 97 بیان داشت: ۲۲ درصد صادرات مربوط به کسانی است که تعهد ارزی آن‌ها صفر درصد است، ۱۱ درصد صادرات برای صفر تا ۵۰ درصدی‌ها و ۴۳ درصد صادرات برای افرادی است که به تعهد ارزی خود از ۵۰ تا کمتر از صددرصد عمل کرده اند، همچنین افرادی که 100 درصد تعهد ارزی را ایفا کردند، حدود 24 درصد از مبلغ صادرات سال 97 را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: این مطلب بیانگر آن است که از میان 15 هزار کارت بازرگانی، بسیاری از آنها که تعهد ارزی  صفر درصد دارند، کارت‌های اجاره‌ای و یک بار مصرف بوده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای صدور کارت بازرگانی اعتبار سنجی بر اساس قانون انجام می‌شود عنوان کرد: از طرفی بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و اتاق بازرگانی می‌گویند در صدور کارت سختگیری نکنید، اما از طرفی با بروز تخلفات نتیجه می‌گیریم که باید اعتبارسنجی‌های سختگیرانه تری انجام دهیم.

وی افزود: صدور کارت بازرگانی به وسیله سامانه به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است، اما از اواخر تیر فعال می‌شود.

زادبوم با اشاره به تفویض اختیار کارگروه پایش رفتار تجاری از سوی وزیر صمت به سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: افرادی که سو رفتار تجاری داشته و یا تعهد ارزی خود را ایفا نکنند، کارت بازرگانی آنها ابطال خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از دو هفته آینده برای کارت‌های بازرگانی که در سال ۹۹ صادر شده است سقف صادرات قرار داده می‌شود و دارندگان این کارت‌ها امسال می‌توانند فقط ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشته باشند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=29571
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن