کاهش ارزبری سه میلیون یورویی با تلاش متخصصان داخلی
مدیر طرح موتور XU پلاس گفت: داخلی سازی موتور XU پلاس کاهش ارزبری دستکم سه میلیون یورویی فقط درحوزه توسعه محصول به همراه دارد.
به گزارش تفاهم آنلاین، محمد کاظمی افزود: تولید انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه در ماه های آینده آغاز میشود، در مرحله اول این موتور بر روی سه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانهسوز، پارس و سمند نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، موتور XU پلاس در آینده نزدیک بر روی خودروهای کار ایران خودرو نیز به کار می برد.
مدیر طرح موتور XU پلاس درمورد ه توسعه و داخلی سازی صورت گرفته بر روی موتور XU۷ افزود: موتور مذکورجزو موتورهای دارای بازده خوب و مشتری پسند بوده و به همین دلیل ارتقای آن در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است.
کاظمی خاطرنشان کرد: ارتقای کیفی این موتور به XU پلاس با هدف عمل به مسئولیت اجتماعی، ارتقای سطح آلایندگی به اروپا ۵، کاهش حداکثری مصرف سوخت، افزایش سطح کیفی در راستای مشتری مداری و نیز افزایش ۱۰ درصدی توان و گشتاور آن، به عنوان یکی از طرح های شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو تعریف شد.
وی گفت: حدود ۳۵ قطعه از این موتور تغییر یافته و این طرح به صورت رسمی از اواخر سال ۹۸ آغاز شده و تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید.
مدیر طرح موتور XU پلاس تاکید کرد: نکته بسیار مهم در توسعه موتور XU که از این پس با نام XU پلاس شناخته میشود، این است که همه فرآیند توسعه محصول، ساخت قطعات و قالبها، مجموعهها و سامانهها به صورت صد در صد داخلی و با کمک متخصصان مرکز تحقیقات ایران خودرو، ایپکو، ساپکو و همه سازندگان رتبه یک کشور انجام شد. در این طرح توسعه محصول، هیچگونه قرارداد و وابستگی به خارج از کشور وجود نداشت تا صرفه جویی ارزی بالایی برای صنعت خودروی کشور رقم بزند.
کاظمی افزود: این موتور با توجه به ارتقای مشخصات فنی وکیفی، ارتقای سیستم خنککاری، بهبود انتقال قدرت موتور و تغییرات در نمای ظاهری اجزای موتور که نسبت به موتور جاری XU۷ کاملا متفاوت است، بهعنوان موتور نسل جدید خانواده XU به مشتریان عرضه میشود.
وی عنوان کرد: همه فرآیند توسعه احتراقی موتور تاپیش از این، نگاشت و طراحی سامانه با فناوری بالا یا در خارج از کشور انجام میشد و یا با کمک مشاوران خارجی صورت میگرفت که ارزبری زیادی را به دنبال داشت، اما در حال حاضر، این فرآیند به صورت کامل در ایپکو انجام می شود. نگاشت موتور نیز کامل در داخل کشور و توسط سازندگان داخلی انجام شده که یکی از دستاوردهای این پروژه است. میزان کاهش ارزبری در کل این طرح، دست کم سه میلیون یورو فقط در حوزه توسعه محصول است.
مدیر طرح موتور XU پلاس، با بیان این که شمارگان تولید این موتور مانند موتور پایه XU سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد بود، به مشخصات فنی موتور XU پلاس اشاره کرد و گفت: این موتور با ثابت ماندن حجم، افزایش توان و گشتاور داشته و مصرف سوخت آن در چرخه سیکل رانندگی شهری ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش خواهد بود.
این محصول دوگانه سوز بوده و در شرایط گازسوز نیز قابلیت رانندگی خوبی برای مشتری ایجاد میکند.