پایتخت، نیازمند یکهزار کیلومتر مسیر دوچرخهسواری
مدیر واحد توسعه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت به یکهزار کیلومتر مسیر دوچرخهسواری نیاز دارد، گفت: هم اکنون طول این مسیرها به ۲۶۰ کیلومتر میرسد که هدف ما تا پایان سال 1401 توسعه این مسیرها به ۵۵۰ کیلومتر است.
به گزارش تفاهم آنلاین، یعقوب آزاده دل با بیان اینکه هم اینک تعداد دوچرخههای بیدود در پایتخت یک هزار و ۲۰۰ مورد میباشد، افزود: دوچرخه اشتراکی در همه شهرها، نیازمند حمایت است و تا زمانی که حمایت نباشد، همه مدلهای حمل و نقلی به صورت عمومی و اشتراکی، نیازمند حمایت یا گرفتن یارانه است تا شهروندان نخواهند قیمت تمام شده سفر را بدهند.
وی یادآور شد: نه فقط در پایتخت بلکه در دیگر شهرها نیز به طور معمول اتوبوس، تاکسی و مترو یارلنه میگیرند اما در برابر پرداخت یارانه به دوچرخه مقاومت وجود دارد و این در تهران هم جریان داشته است.
مدیر واحد توسعه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: موضوع دیگری که مطرح است، بروز رسانی، تعمیر با تعویض دوچرخههای اشتراکی شرکتهای مختلف است که از سویی رغبت مردم برای استفاده از آنها را کاهش میدهد و از سوی دیگر، تمایل شهرداری برای همکاری با آن شرکت از بین میرود.
آزاده دل به چالش پیش روی اینگونه شرکتهای اشتراکی اشاره کرد و گفت: در ابتدا این شرکتها به علت نداشتن اطلاعات و شناخت کافی از شهر میاندیشند که به سرعت به سود کلان دست مییابند اما پس از مدتی با مشکلات و چالشهای جدیدی مواجه میشوند.
وی به آغاز فعالیت شرکت بیدود در تهران اشاره و خاطرنشان کرد: این شرکت استارت آپی، خواهان حمایت مدیریت شهری نبود و فقط تقاضای مجوز داشت که با گذشت زمان و مواجه شدن با مشکلات اقتصادی و به صرفه نبودن فعالیت، حمایت محدود شهرداری را پذیرفت ولی این وضعیت اقتصادی با شیوع کرونا بار دیگر رو به وخامت گذاشت.
مدیر واحد توسعه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: با شیوع کرونا، شهروندان رغبت نمی کردند که از خانه خارج شوند و از دوچرخه استفاده کنند و بار دیگر مشکلات اقتصادی برای این شرکت ایجاد شد.
آزاده دل اضافه کرد: شهرداری در این شرایط با خرید کارت اشتراکی و توزیع رایگان آن میان گروههای هدف برنامه توسعه دوچرخه سواری، به کمک آن شرکت رفت.
وی اعلام کرد: در این مدت بارها فراخوان برگزاری مناقصه به منظور واگذاری دوچرخههای اشتراکی در تهران منتشر شد اما فقط شرکت بیدود در آن ثبت نام کرد.
مدیر واحد توسعه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: هدف شهرداری در حمایت از شرکت بیدود به عنوان یک شرکت استارت آپی ارائه کننده نخستین دوچرخه اشتراکی نسل چهل ایرانی، حمایت از نوع استارت آپها در بازار برای فعال ماندن آنها است.
به گفته آزاده دل، شهرداری قصد دارد که این شرکت ایرانی فعال بماند چون با خارج شدن این شرکت از بازار، فعالیت دوچرخه اشتراکی نیز خدشه دار میشد.
وی افزود: این سیستم نیازمند حمایت است و این حمایت باید از سوی شهرداری و دولت انجام گیرد و اگر اتفاق نیفتد این سیستمها نمی توانند پای کار باشند.
مدیر واحد توسعه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در پایتخت اشاره کرد و گفت: طی قرنهای گذشته و با ورود خودرو، نگاه مدیران به شهرها، ایجاد فضایی برای تردد خودروها بود و این فرهنگ خودرو محوری در ذهن مسئولان و مردم نهادینه شده است.
آزاده دل یادآور شد: اصلاح این نگرش و هدایت ذهنیت مدیران به سمت استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل نیازمند زمان است.
وی اظهار داشت: افزایش گرایش شهروندان به دوچرخه سواری نیز به عنوان یک رویکرد استفاده از دوچرخه که میتواند آلودگی صوتی و هوا را کاهش دهد، باید مد نظر قرار گیرد.
منبع: ایرنا