یادداشت

نمایشگاه‌ها ؛ دروازه ای برای ورود به بازارهای جدید

مرتضی محمدی - کارشناس ارتباطات و رسانه

 

نمایشگاه‌ها به عنوان پلتفرم‌هایی برای توسعه تجارت، ترویج برندها و ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و خریداران، نقشی حیاتی در اقتصاد بازی می‌کنند. اهمیت بررسی فواید اقتصادی برگزاری نمایشگاه در این عصر از دو منظر قابل توجه است. اول، در شرایط اقتصادی نامطمئن کنونی، نیاز به شناخت دقیق‌تر منابع و هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های تجاری و توسعه بازارهای جدید بیش از پیش احساس می‌شود.

این روزها که نمایشگاه‌های تخصصی در سطح داخلی و بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری برگزار می‌شوند، می‌توانند فرصتی عالی برای کسب و کارها باشند تا با یکدیگر آشنا شوند، محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند، برند خود را معرفی کنند و با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنند. در واقع نمایشگاه‌ها دروازه ای برای ورود به بازارهای جدید هستند و با پایان نمایشگاه، کار تمام نمی شود. با وجود مشتریان جدید، سرمایه گذاران و تجربیات و اطلاعاتی که در نمایشگاه به دست آورده اید، اتفاقا کار شما تازه شروع می شود و لازم است بر اساس نتایج، بازخوردها و دستاوردهایی که از نمایشگاه کسب کرده اید، هدف گذاری کنید و برنامه ریزی کنید.

نمایشگاه‌ها را می‌توان رویدادی برای تبلیغ زنده نامید، چون می‌توان در آن توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان، کالا و خدمات را در یک‌زمان و مکان مناسب گرد هم آورد. کارشناسان تبلیغات و بازاریابی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را یکی از مهم‌ترین راه‌های بازاریابی می‌دانند . همچنین طبق تجربیات قبلی شرکت هایی که در نمایشگاه ها شرکت نموده اند می توان ثابت کرد که میزان سود به‌دست‌آمده از حضور در نمایشگاه‌ها، بسیار بیشتر و چشمگیرتر از دیگر روش‌های تبلیغاتی بوده و چندین برابر هزینه‌های انجام شده برای آن است.

در نمایشگاه‌ها، شرکت‌ها فرصتی را برای دیدار حضوری با مشتریان پیدا می‌کنند و همچنین فرصت‌های بی‌شماری برای تحقیق و بررسی وضعیت بازار، دیدار با رقبا و مشاهده آخرین دستاوردها در زمینه‌های مختلف فراهم می‌شود.

چرا شرکت در نمایشگاه‌ها مهم است؟

نمایشگاه‌ها، می توانند نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها ایفا کنند. شرکت‌هایی که به طور منظم در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، اغلب نسبت به شرکت هایی که شرکت نمی‌کنند، مزایای رقابتی بیشتری دارند.

در اینجا برخی از دلایلی که نمایشگاه‌ها می توانند کلید موفقیت کسب و کارها باشند، آورده شده است:

اعتبار سازی برند

نمایشگاه‌ها ، فرصتی است تا محصولات و خدمات ، دستاوردهای نوین، نوآوری ها و تکنولوژی های استفاده شده در شرکت خود را به معرض دید عموم قرار دهید و آگاهی از برند خود را افزایش دهید. در نمایشگاه‌ها، می‌توانید با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و با آنها تعامل داشته باشید. این امر می تواند به کسب و کارتان کمک کند تا تصویر مثبتی از برند شما ایجاد کند و مشتریان جدیدی جذب کند.

جذب مشتریان جدید

نمایشگاه ها، فرصتی عالی برای کسب و کارها هستند تا مشتریان جدیدی جذب کنند. در نمایشگاه‌ها، می توان با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرد و با آنها تعامل داشت.

تقویت روابط مطلوب با سهامداران

حضور در نمایشگاه ها و بازدید سهامداران از غرفه شرکت می تواند باعث تقویت روحیه سهامداران از جهت ایستایی شرکت و نمایش موفقیت های آن برای سرمایه گذاران و سهامداران شده و در نهایت باعث می شود ، سهامداران در تزریق سرمایه به شرکت دریغ ننموده و با خیال راحت در افزایش سرمایه ها شرکت نمایند .

تقویت روابط با مشتریان فعلی

حضور فعال در نمایشگاه‌ها فرصتی است که می توان در آن با مشتریان فعلی خود ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها در مورد محصولات و خدمات جدید خود بپرسید. این کار می تواند به شما کمک کند تا محصولات و خدمات خود را بهبود بخشید و رضایت مشتریان فعلی خود را افزایش دهید .

بازدیدکنندگانی که از نمایشگاه بازدید می‌کند، این فرصت را دارند که محصولات را از نزدیک ببینند، لمس کنند و مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار دهند؛ کارهایی که از طریق تلفن یا اینترنت ممکن نیستند.

دریافت بازخورد فوری از طریق نظر سنجی

حضور در نمایشگاه‌ها به شما فرصتی منحصر به فرد برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و همکاران می‌دهد. این امکان را فراهم می‌سازد که به صورت مستقیم با نیازها و توقعات مخاطبان آشنا شده و در جهت افزایش شناخت برند و اعتبار اقدام نمایید.

فرصت‌های جدید همکاری

نمایشگاه ها فرصتی مناسب برای آشنایی با همکاران و شرکت های دیگر در حوزه ی فعالیت شما است که به شما کمک می کند فرصت های تجاری جدید را شناسایی کنید و ارتباطات جدید کاری تشکیل دهید.  این تجربه به کسب و کار شما کمک می‌کند تا به دور از رقابت‌های معمولی، با شرکت‌ها همکاری‌های موفق را آغاز کنید.

چند نکته برای چگونگی برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان و جذب آنان

    انتخاب کارکنان با مهارت‌های مناسب: کارکنان غرفه خود را از میان افرادی انتخاب کنید که دارای روابط عمومی قوی و دانش کافی در زمینه محصولات و خدمات شما هستند.

    برخورد صبورانه و اطلاع‌رسانی جامع و کامل: کارکنان باید صبور باشند تا بتوانند به سئوالات بازدیدکنندگان به‌طور کامل و دقیق پاسخ دهند. همچنین، دریافت اطلاعات تماس بازدیدکنندگان برای پیگیری‌های بعدی بسیار مفید است.

    ارائه فرم نظرسنجی: ارائه فرم‌های نظرسنجی به بازدیدکنندگان به شما کمک می‌کند تا بازخورد مفیدی در باره عملکرد غرفه نمایشگاهی و محصولات و خدمات خود دریافت کنید. این فرم ها می توانند به صورت فیزیکی و یا دیجیتالی ارائه شوند .

استفاده از کاتالوگ های معرفی شرکت: ارائه کاتالوگ و بروشور مناسب می‌تواند یکی از موثرترین روش های جذب مخاطب، جذب مشتری، برند سازی و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی همکاران حاضر در غرفه باشد .

    استفاده از هدایا و نمونه‌های رایگان: ارائه هدایای تبلیغاتی و نمونه های رایگان ( اشانتیون) به بازدیدکنندگان یک روش موثر برای جذب آن‌ها و ایجاد یک تجربه مثبت از برند شما است.

جمع بندی

همانطور که پیش تر گفته شد حضور در نمایشگاه‌ها علی رغم اینکه مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد، می تواند معایبی نیز داشته باشد که در این مقاله مجال پرداخت به آنها نیست. اما تا همین حد کافیست که بدانیم مزایای حضور در نمایشگاه به قدری است که معایب کوچک آن را پوشش خواهد داد. در نهایت، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا شرکت در نمایشگاه‌ برای کسب و کارها مناسب است یا خیر، به عوامل مختلفی مانند بودجه، هدف و زمان شرکت ها نیز بستگی دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا