نقش معلمان فراتر از تدریس است
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی توانمند، کارآمد، اثربخش و موثر محصول کار مشترک آموزش و پرورش و آموزش عالی است گفت: در این بین نقش معلم برجستهتر از بقیه است زیرا ریل گذاری اصلی شخصیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان در مدارسی انجام میشود که سکاندار اصلی آن معلمان هستند.
به گزارش تفاهم آنلاین ، باقر امیری ، با بیان اینکه تاثیر معلم در نظام آموزشی فراتر از یک فرد به عنوان معلم صرف است گفت: توانایی پرورش توانمندیهای دانش آموزان، یک نقش چند وجهی است که فراتر از انتقال معلومات صرف به دانش آموزان است چون دگرگونی، تغییر و تحول در نظام آموزشی از معلم شروع می شود و در اصل منبع اصلی تحول نظام آموزشی هر کشوری معلم است.
وی با بیان اینکه تغییر و تحول در نظام آموزش و تربیت معلم و افزایش معلومات و اندوختهها باعث رشد و توسعه افراد میشود افزود: وقتی به معلمی فکر میکنیم، در اصل به کسی فکر میکنیم که دارای توانمندی، کارآیی و تاثیرگذاری فوق العادهای است که میتواند به دانشآموزان احساس ارزشمند بودن، مفید بودن و از همه مهمتر تاثیرگذار بودن در سرنوشت آینده کشور بدهد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم نقش اساسی در آموزش و پرورش، به ویژه در زندگی دانشآموزانی که در کلاس درس حضور دارند، ایفا می کنند، دارد ادامه داد: آنچه معلم را تعریف میکند توانایی او در آموزش و مهارتآموزی دانشآموزان و تأثیر مثبت بر آنهاست.
امیری با بیان اینکه به طور کلی نقش معلم در آموزش فراتر از تدریس است گفت: در دنیای امروز، آموزش، چهرههای متفاوتی دارد و معلم باید نقش والد بیرونی، مشاور، مرشد، الگو بودن و … را انجام دهد.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی معلم انتقال دانش و اشتراکگذاری آن است و این از توانایی او در آموزش ناشی می شود افزود: تدریس معمولا مستلزم پیروی از یک برنامه درسی خاص و حصول اطمینان از این است که دانشآموزان آنچه را که آموزش دیدهاند درک کنند. از این نقش است که سایر نقشهای معلم سرچشمه میگیرد، زیرا اگر معلم در انجام مسئولیت اصلی خود برای انتقال دانش شکست بخورد، ممکن است آموزش و یادگیری کودکان با دشواری مواجه شود.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اگرچه معلمان خود را به عنوان الگو نمیبینند، اما حقیقت این است که آنها واقعاً الگوی دانش آموزان هستند ادامه داد: مقدار زمانی که دانشآموزان در هر روز یا هفته با معلمان میگذرانند، این امکان را برای آنها فراهم میکند تا سطح خاصی از تأثیرگذاری بر دانشآموزان داشته باشند. بنابراین وظیفه معلم است که این تأثیر را مثبت یا منفی کند.
امیری با بیان اینکه معلم بودن فراتر از آموزش مبتنی بر برنامه درسی است، بلکه در مورد آراستگی ذهن و روان دانش آموزان مسئول است گفت: معلمان نه تنها دانش را منتقل می کنند، بلکه در شکلگیری شخصیت و منبع معلومات دانش آموزان نیز کمک میکنند.
وی با بیان اینکه نقش معلم با پیروی از یک برنامه درسی خاص و برنامه کاری فراتر میرود افزود: از آنجایی که هم دانش آموزان و هم معلمان زمان زیادی را با هم میگذرانند، معلم به طور ناخواسته به والدین خارجی تبدیل میشوند. معلمان میتوانند به عنوان مربی کمک کنند تا کودک در مسیر درست قرار گیرد.معلم میتواند دانش آموز را تشویق کند تا بهترین باشند. همچنین منبع یادگیری، الهام بخشی و اثربخشی دانش آموزان است.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ثروت و سرمایه اصلی هر کشوری نیروی انسانی توانمند، کارآمد و تاثیرگذار آن است ادامه داد: به قول معروف جهان امروز، جهان تقابل مغزهاست و منبع و قدرت اصلی کشورها نیروی ماهر، متخصص و تاثیرگذار آن است. هر کشوری که بتواند از نیروی انسانی توانمند و موثر خود استفاده بهینه و موثر کند، میتواند راه توسعه و پیشرفت خود را سریعتر طی کند.این نیروی توانمند، کارآمد، اثربخش و موثر محصول کار مشترک آموزش و پرورش و آموزش عالی است و در این بین نقش معلم برجستهتر از بقیه است چون ریل گذاری اصلی شخصیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان در مدارسی انجام می شود که سکاندار اصلی آن معلمان هستند.
امیری با بیان اینکه با توجه به تغییر و تحولاتی که در زندگی اجتماعی و مسائل اقتصادی جهان امروز رخ داده است اکنون مهمترین دغدغه ذهنی و فکری معلمان مسائل مالی و معیشتی است گفت: ذهن درگیر و مشغول مسائل مالی و معیشتی نمیتواند انسانهایی توانمند، اثربخش و اندیشمند را تربیت کند لذا سعی و تلاش کشورها این است که تا حد امکان مسائل مالی و معیشتی معلمان را برطرف کنند تا آنان بتوانند با ذهن و روانی آرام به کار تعلیم و تربیت خود بپردازند.
وی با بیان اینکه اگر دغدغه مالی و معیشت معلمان مرتفع و از تمامی جوانب تامین شود، میتوانند منبع تحرک و پویایی و موتور توسعه و پیشرفت کشورها باشند افزود: یکی از مواردی که معلمان به آن نیاز دارند، به روزآوری مخزن معلومات خود است تا بتوانند همپای فناوریهای نوین حرکت کنند. دانش افزایی و برگزاری دورههای آموزشی موثر و مفید که بتواند به معلمان در انتقال معلومات و اشتراکگذاری آموختهها کمک کند، خیلی موثر و مفید است زیرا دانشآموزان اکنون دسترسی به منابع مختلفی دارند و معلم برای اینکه از چرخه آموزش جا نماند باید معلومات و آموختههای خود را به روز کند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از راههای دانش افزایی استفاده از فرصتهای مطالعاتی و آشنایی با روشهای آموزشی و پرورشی سایر کشورهاست ادامه داد: فرصتهای مطالعاتی یکی از مهمترین گنجینههای یادگیری و دانش افزایی برای معلمان است که اگر هدفمند و با توجه به شرایط، مقتضیات و نیازهای نظام آموزش و پرورش، پیش بینی و طراحی شود، میتواند کمک موثری در بهبود روشهای تدریس و مهارت آموزی معلمان کند. استفاده از فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور شناخت دنیای بزرگتر، شکوفا شدن استعدادها، آشنایی با عقاید و فرهنگهای مختلف، استقلال و قوی شدن معلمان، جهانبینی نو و تغییر در دیدگاه، رسیدن به رشد و خودباوری را برای آنان به ارمغان میآورد.
امیری عنوان کرد: در هر شغلی که انسان کار میکند نیاز دارد برخی از مسائل شغلی خود را با حضور افراد متخصص، با تجربه و کاردان در میان بگذارد، بهترین راه حلها را برای آنها پیدا کند و یا نیاز به تخلیه اطلاعات و بازبینی مخزن معلومات و دانش خود دارد لذا باید شرایطی فراهم شود تا آنها بتوانند براحتی به مراکز مشاوره و… دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه معلمان مهم هستند، زیرا آنها زندگی را تغییر می دهند، رویاها را الهام میبخشند و محدودیتهای بالقوه انسانی را پشت سر میگذارند افزود: وظیفه معلم پرورش، تعلیم و تربیت کودکانی است که برای جامعه مفید و موثر باشند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نقش معلمان در کلاس درس و جامعه و به طور کلی در جهان امروز تغییر چشمگیری کرده و متفاوت با گذشته است ادامه داد: درگذشته به معلمان برنامه درسی مشخص و دستورالعملهایی در مورد نحوه تدریس برنامههای درسی داده میشد که باید از آن پیروی میکردند اما اکنون نقش معلمان از تدریس فراتر رفته است. نقش آنها در حال حاضر شامل مشاوره با دانش آموزان، راهنمایی دانش آموزان و آموزش نحوه استفاده و به کارگیری معلومات در زندگی خودشان است. معلمان اکنون به دنبال راههایی برای تأثیرگذاری بر دانشآموزان در سطوح مختلف هستند و حتی به آنها انگیزه میدهند که بیشتر کار و تلاش کنند تا به انسان هایی توانمند، کارآمد، موثر و اثربخش تبدیل شوند.
امیری با بیان اینکه معلم قلب تپنده و سکاندار نظام تعلیم و تربیت است و بدون او تعلیم و تربیت معنا ندارد گفت: یکی از ساده ترین اهداف معلمان این است که دانش آموزان خود را تشویق کنند تا به همنوعان خود عشق بورزند و در کنار آنها زندگی آرام و امید بخشی تجربه کنند و یاد بگیرند چگونه دیگران را دوست داشته باشند و برای آسایش و راحتی یکدیگر تلاش کنند.
وی با بیان اینکه قدرت الهام بخشی یک معلم میتواند از کلاس درس فراتر رود عنوان کرد: اغلب اوقات می شنویم که مردم میگویند از معلمان خود الهام گرفتهاند که چگونه در کنار همنوعان خود زندگی کنند. یک معلم بزرگ میتواند اثری پاک نشدنی و تاثیرگذار از خود در ذهن و روان دانشآموزان به جای بگذارد که برای همیشه ماندگار باشد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: اکنون دولت پای کار آموزش و پرورش آمده و آن را در اولویت کاری خود قرار داده، سزاوار است که ملت و مجلس نیز پای کار بیایند تا با همکاری، همراهی و همدلی یکدیگر گره از کار آموزش و پرورش باز کرده و شرایطی را فراهم کنند که درخور و سزاوار شأن و منزلت اجتماعی فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.
ایسنا