نقش روابط عمومی در بازاریابی استارتآپها
مدیران موفق کسانی هستند که اهمیت ارتباطات و تاثیر بسزای آن در گستره ی روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را درک میکنند و آن را در محیط سازمانی خود به کار می بندند. زیرا یک مدیریت موفق، در گروی ارتباط موثر با تمامی افراد سازمان است. حوزه ارتباطی در سازمان ها یکی از بخشهایی است که با شناخت دقیق از درون و بیرون نهاد، مشاور نخست سازمان است که راهنمای ارزشمندی برای تصمیم گیری های مفید و موثر مدیران شمره می شود. همین امر باعث ایجاد بخشی تاثیرگذار با عنوان روابط عمومی در سازمانها شده است.
27 اردیبهشت (17 ماه می) هر سال بر اساس مصوبه ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد بهعنوان روز جهانی ارتباطات نامگذاری شده است و در ایران نیز، روز ارتباطات و روابط عمومی ثبت شده است. بی شک این روز، تداعیگر اهمیت و نقش روزافزون صنعت روابطعمومی در دنیای ارتباطات است که امروز بهعنوان قلب تپنده ی مجموعههای مختلف تبدیل گشته است. بدون تردید روابطعمومی بهعنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی، نقش تعیینکنندهای در افزایش آگاهیهای آحاد جامعه و فرهنگسازی بر عهده دارد. روابطعمومی، شکل تکامل یافته ای از ارتباطات است که می تواند نقش تعیین کننده ای در بازاریابی استارتآپها به شمار رود.
از اینرو در دنیای امروز، اهمیت جایگاه روابط عمومی درعصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه ی عرصهها پیشتاز بوده، دوچندان است. روابطعمومیها بهعنوان اهرمی موثر در کمک به تصمیمگیریهای مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقش مهمی را ایفا میکنند، به گونه ای که موفقیت سازمانها، ادارات، شرکتها و بقای آنها در عرصه فعالیتهای تخصصی به طور مستقیم به عملکرد روابط عمومی وابسته است. تحلیل های برآمده از سنجش های بدست آمده سبب گشته که مدیران این بخش، به عنوان مهم ترین تصمیمسازان یک سازمان نقش مهمی را ایفا نمایند. آگاهی از برند میتواند اولین و مهم ترین نقش تاثیرگذار روابط عمومی ها محسوب شود. چرا که کارآفرینان همواره در تلاش اند تا به فراتر از مرزهای باریک و نامرئی که برندها آن ها را محدود کرده، پیش روند و برای جهانی کردن برندشان می بایست توجه عموم را در رأس امور خود قرار دهند. رتبه بندی جستجو نیز که به شدت بر نتیجه ی بازاریابی کسب و کارتان وابسته است به عهده ی یک روایط عمومی خوب و پویاست. چرا که بیانگر افزایش میزان تعامل مشتری با شما در بازدید از رسانه های مجازی را نشان می دهد.
روابط عمومی ها؛ اعتبار استارت آپ ها را به بار می آورند و این دقیقا همان موضوعی است که رهبران متفکر کسب و کارها به خوبی به آن واقفند..
بنابراین شکی نیست که کارآمدی و حرفه ای عمل کردن روابط عمومی هر سازمان و یا مجموعه ای عاملی مهم برای ارتباط، معرفی دستاوردها و پیشرفت سازمان هاست. به گونه ای که تقویت هر چه بیشتر این حوزه باعث برقراری ارتباط موثر و هدفمند در راستای تعالی و رسیدن به اهداف تبیین شده ی مجموعه هاست. از اینرو روابط عمومی کارآمد با ارتباط هر چه بیشتر با رسانه ها، سازمان ها و اداره های دیگر زمینه ی معرفی دستاوردها و فعالیت سازمان مربوطه ی خود را بیشتر از قبل فراهم نموده و باعث پیشرفت و بهرهوری بیشتر می گردد.
روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، زیرا از یکسو بهعنوان حلقه ی اتصال ارتباطی بین مدیران و کارکنان در حفظ و گسترش تعامل و تفاهم بین اجزای یک سازمان عمل کرده و از سوی دیگر به عنوان یک آیینه تمامنما در ایفای نقش و رسالت واقعی خود در حوزه اطلاعرسانی به جامعه مخاطبان به منزله ی نهادی مدیریتی و مشورتی جایگاه والایی در ارتقا و پیشرفت سازمان های متبوع خود دارد.
روابط عمومی به عنوان یک بخش سازمانی همیشه پویا و فعال در سازمان ها، می تواند نگاه و توجه ویژه مسئولان و مدیران ارشد را به خود جلب نماید.
به حاشیه بردن روابط عمومی در سازمان می تواند، تبعات ناگواری برای آن سازمان به همراه داشته باشد. متاسفانه هنوز در کشور آنطور که باید و شاید، کسبوکارها به این بخش تاثیرگذار توجه نکرده و براحتی از اهمیت این بخش مهم چشم پوشی می نمایند. موفقیت در روابطعمومی، چشم انداز بزرگی را برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. در واقع نامگذاری این روز، نقطه عطفی در تاریخ پنجاه و اندی ساله روابط عمومی در ایران است، تا بار دیگر توجه و اهمیت بیش از پیش مدیران ارشد کسب و کارها و صنایع بزرگ را به این مهم جلب نماید.