ضرورت استفاده از موتورهای دوسوخته در ناوگان دیزلی کشور
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: در بحث موتورهای گازوئیلسوز، بحث دوسوخته کردن و استفاده از سیستم DDF یکی از مسائل علمی و پرکاربرد جهان است که متخصصان ایرانی نیز به آن ورود کردهاند و امروز یک ضرورت بالا در ناوگان حملو نقل دیزلی کشور محسوب میشود.
به گزارش تفاهم آنلاین ، جواد مرزبانراد، در سومین رویداد فناورانه وسایط نقلیه گازسوز (NGV) با محوریت سوخت دوگانه دیزلی (DDF) و کاربرد آن در خودروهای تجاری با بیان اینکه در بخش خودرو به چرخه ۵۰ سال پیش بازگشتهایم، گفت: اگرچه مونتاژ و استفاده از تکنولوژی قدیمی از هیچ بهتر بوده، اما حیف است در این حد باقی بمانیم و باید از ظرفیتهای علمی کشور برای ارتقای صنعت خودرو بهره بگیریم.
وی با بیان اینکه استفاده همزمان از گازوئیل و گاز طبیعی در خودروهای دیزلی و دوسوخته کردن آنها هم در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانهای و کاهش آلایندگی هوا موثر است و هم صرفههای اقتصادی بسیاری برای کشور بههمراه خواهد داشت، گفت: متخصصان حوزه انرژی اروپایی به ما میگفتند که اگر ما گازی که ایران دارد را در اختیار داشتیم، بسیاری از خودروهای خود را گازسوز میکردیم، اما ما با وجود داشتن منابع عظیم گاز و زیرساختهایی که در این بخش داریم، در زمینه توسعه استفاده از گاز، غفلت میکنیم.
این استاد دانشگاه علموصنعت با بیان اینکه هرچند تنوعبخشی به سبد سوخت با ورود خودروهای برقی، اقدامی موثر برای کاهش مصرف بنزین و گازوئیل و کاهش آلایندگی هوا است، اما فاصله زیادی داریم تا بگوییم بخشی از ناوگان کشور برقی شده و تمام زیرساختهای آن ایجاد شده است، گفت: زیرساختهای گازسوز کردن خودروها موجود است و میتوانیم تا زمان گسترده شدن ورود خودروهای برقی به ناوگان حملونقل، از توسعه سوخت گاز در چرخه حملو نقل کشور بهره بگیریم.
به گفته مرزبانراد اگر ناوگان فرسوده دیزلی کشور با موتورهای دوسوخته جایگزین شود، اتفاق بزرگی در زمینه نوسازی ناوگان، کاهش آلایندگی هوا و کاهش مصرف گازوئیل رخ خواهد داد، میتوانیم با کمترین هزینه، ناوگان موجود را DDF کنیم، اما دستاوردهای این اقدام بسیار وسیع و چشمگیر است.
وی با تاکید بر اینکه در اقتصاد مشکلدار کشور، تشدید ناترازی بنزین و گازوئیل و ضرورت واردات آنها، مشکلی افزون بر مشکلات دیگر کشور بوده و با استفاده از سوخت گاز، می توانیم این ناترازیها را رفع کنیم، اظهار کرد: بحث استفاده از موتورهای دوسوخته و دوسوخته شدن فرآیند، در ناوگان خودروهای سنگین دیزلی، کشتیها و حتی نیروگاهها قابلیت اجرا دارد.
وی افزود: نیازمند ارزیابی دوباره استانداردها در زمینه کیتهای دوسوخته هستیم و میتوانیم از شبکهسازی صورت گرفته در بخش CNG برای توسعه DDF هم استفاده کنیم.
در ادامه سیدعلی بوترابی، معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علموصنعت با بیان اینکه واقعیت این است که یک گپ تاریخی بین کشورهای پیشرفته از نظر علمی و صنعتی با ایران وجود دارد، اظهار : مثلا ژاپن سال گذشته ۴۰۰۰ میلیارد یورو پول تولید کرده، درحالی که این کشور هیچکدام از منابع طبیعی مانند نفت و گاز و یا معدن و خاک را ندارد و مجموعه جزایری با دهها طوفان و زلزله در سال است.
وی با بیان اینکه تنها راه پرکردن این گپ این است که گزارههای علمی که در دانشگاه تولید میشود را در بخش صنعتی به نمونه اولیه و سپس دانش فنی و بعد از آن تولید انبوه تجاری تبدیل کنیم، گفت: سیکل ارسال نیاز صنعت به دانشگاه و تبدیل علم در دانشگاه به تولید صنعتی باید بهصورت مستمر برقرار باشد تا بتوانیم گپ تاریخی خود را پر کرده و اقدام به ثروت آفرینی برای کشور کنیم.
همچنین سینا معشوری، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه انتشار گازهای گلخانهای و آلودگی هوای کلانشهرها به مشکل جدی کشورها تبدیل شده، گفت: سوخت دیزل، ذرات معلق و پارامترهای متعدد آلاینده دارد که در صورت کاهش مصرف آن، کمک مستقیمی به کاهش آلودگی هوا شده است. با استفاده از سوخت CNG و LNG و دوسوخته کردن به روش DDF و جایگزینی مصرف گاز بهجای بنزین و گازوئیل، تا حد زیادی میتوان از آلودگی هوا جلوگیری کرده و به کاهش انتشار گازهای گلخانهای اقدام کرد.
وی با بیان اینکه در تستها و آزمایشهای متعددی که در انواع خودروهای دیزلی و با تناژهای مختلف بار صورت گرفته، استفاده همزمان از گاز و گازوئیل و دوسوخته کردن خودرو نسبت به حالت دیزل تنها، هم به کاهش قابل توجه مصرف گازوئیل و هم به ارتقای راندمان و توان خودرو منجر شده است، اظهار کرد: در حالت دوسوخته، این امکان قابل فراهمسازی است که بنا بهشرایط مختلف، خودرو ترکیب متفاوتی از مصرف همزمان گازوئیل و گاز را تنظیم کند و بدون شک استفاده از روش DDF در مقایسه با دیزل تنها، از تمامی ابعاد بهتر و بهینهتر است.
معشوری با بیان اینکه میانگین مصرف یک دستگاه کشنده دیزل در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۴۰ لیتر است، گفت: در صورت تبدیل این کشنده به DDF این مقدار مصرف به ۱۲ لیتر کاهش پیدا میکند؛ بهعبارتی صرفهجویی ۲۸ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش توسط هر دستگاه رقم خواهد خورد که با فرض رقم متوسط پیمایش ۱۲۰ هزار کیلومتر در طول سال برای هر دستگاه کشنده، سالانه ۳۳۶۰۰ لیتر صرفهجویی در مصرف گازوئیل صورت میگیرد که سودآوری آن برای کشور با صادرات گازوئیل صرفهجویی شده و با تبدیل حداقل ۱۰۰هزار دستگاه دیزل، سالانه معادل ۹۹ همت یا ۲.۶ میلیارد دلار خواهد بود.
همچنین در این نشست، محسن نامداری، عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز (NGV) با اشاره به آلایندگی هوای کلانشهرها در روزهای جاری گفت: تبدیل ناوگان دیزلی به ناوگان دوسوخته DDF یک فرصت مغتنم برای کشور است که هم در زمینه کاهش آلایندگی هوا، هم در زمینه کاهش مصرف گازوئیل و حل مشکل ناترازی آن و هم در زمینه توسعه اقتصادی کشور با صادرات گازوئیل صرفهجویی شده میتواند نقشآفرینی موثری داشته باشد.
وی با بیان اینکه نیاز داریم در زنجیره ارزش DDF طرحهای پژوهشی تعریف کنیم، گفت: حتی اگر ۵۰ درصد مصرف گازوئیل ناوگان دیزلی کشور را با این روش کاهش دهیم، ظرفیت عظیمی برای صادرات گازوئیل برای کشور ایجاد می شود؛ همچنین آثار مثبت اقتصادی و زیستمحیطی مشهودی در پی خواهد داشت.
عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز (NGV) با بیان اینکه در سال جاری بالغ بر یک میلیارد دلار واردات بنزین انجام شده و برای سال ۱۴۰۳ در نظر دارند ۲.۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین اختصاص دهند، در حالی که با استفاده از ظرفیت CNG میتوان ناترازی بنزین را رفع کرد، اما متأسفانه نگاه مسئولان به ظرفیتهای داخلی و داشتههایمان نیست، اظهار کرد: ناترازی در بخش های مختلف آب، برق، بنزین، گاز و گازوئیل نمود کرده و هر بخش نیازمند تصمیمات عاجل و جامع برای رفع ناترازی است، در بخش گازوئیل نیز موضوع تبدیل ناوگان دیزلسوز به DDF راهکار عملی و اجرایی رفع ناترازی گازوئیل و کمک به کاهش آلایندگی هوا است.