یادداشت

“شبکه های اجتماعی”، ابزاری فراتر از سرگرمی

سال‌هاست که شبکه‌های اجتماعی ، مهمان دنیای دیجیتالی ما هستند. حضور این رسانه‌ها آنقدر با زندگی ما عجین شد که توانست روند استفاده از اینترنت به طرز فاحشی تغییر دهد.

 

همه ی ما حتما یکی از پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی مثل واتس آپ، توییتر، اینستاگرام و … استفاده کرده و می کنیم.  رشد این شبکه‌ها آنقدر بی نظیر بوده که حتی از اینترنت هم جلو زده و سبب گشته بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از شاخه های اصلی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین به حساب آید. از اینرو بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می تواند حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب و کارها رونق ببخشد و حضور و بازاریابی در این شبکه ها می‌تواند برای هر کسب و کاری مفید باشد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فرایندی است برای تولید محتوا، برای پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی و از همه مهمتر جذب مخاطب در کمترین زمان و بیشترین سرعت ممکن. عموما یک سئوال مهم پیشروی کسب و کارها برای شروع فرایند بازاریابی شبکه های اجتماعی است. با هزینه‌ی بالایی مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایر روش های دیجیتال مارکتینگ آیا واقعا به بازاریابی شبکه های اجتماعی نیازی هست؟ امروزه شبکه های اجتماعی چیزی فراتر از یک وسیله سرگرمی است و با وجود حجم بالای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی جواب نه تنها مثبت است، بلکه در جامعه امروز که افراد ساعت ها گوشی بدست اند و در شبکه های اجتماهی زمان خود را سپری می نمایند امری ضروری بنظر می رسد. آمارها نشان می دهد که ایرانی ها متوسط روزانه هفت الی نه ساعت در شبکه های اجتماعی هستند. این رقم بالایی است، اما بهترین فرصت برای کسب و کارهاست که از این نقطه ی ضعف به نفع خودشان استفاده نمایند.
برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده اند شبکه های اجتماعی نتیجه بسیار خوبی می دهد زیرا براحتی می توان در شبکه های اجتماعی معروف شد و برند سازی کرد. کاربران نیز با شبکه‌های اجتماعی هر کسب و کاری راحت تر ارتباط برقرار می کنند و این احساس به آن ها دست می دهد که حرف هایشان زودتر شنیده خواهد شد و به جواب خواهد رسید. فقط کافی است که صفحات پر بازدید را بشناسید و در آن ها تبلیغات خود را قرار دهید و شاهد افزایش کاربران و به تبع آن مشتریان خود باشید.

البته در این میان نوع کسب و کار شما باید استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی را مشخص کند. به عنوان مثال، یک تجارت الکترونیک و یا یک کسب و کار گردشگری، می‌تواند ارزش زیادی از حضور قوی در اینستاگرام کسب کند.  در حالیکه تجارت و یا یک شرکت بازاریابی، ممکن است قدرت نفوذ بیشتری در توییتر و یا لینکداین پیدا کند. از اینرو برای شروع فعالیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است که به تکنیک های موثر این حوزه نیز اشراف کامل داشت. اولین گام: هدف، داشتن یک برنامه کامل و هدفمند از هدف مورد نظرتان امری ضروری است که به شما کمک می کند که مخاطبان هدفتان را شناسایی نمایید. برای مخاطبانتان ارزش قائل شوید و به تک تکشان به دید یک مشتری ارزشمند بنگرید به کامنت هایشان پاسخ دهید و از ابزارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی برای گرفتن بازخورد استفاده نمایید. شما در طول مسیر حتما رقبایی خواهید داشت که هرگز نباید از آن ها غافل شوید. از رقبای موفقتان بهره بگیرید و از ایده های آنان برای بهبود استراتژی تان کمک بگیرید.

محتوای مناسب ابزار قوی برای جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی است. با توجه به تکنیک های شبکه‌های اجتماعی در سال های اخیر، محتوای ویدیویی و محتوایی که خود کاربران تولید می کنند بسیار مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت. انتشار پست ها و اطلاعات بصورت منظم حس احترام رادر مخاطب برمی‌انگیزد و مشتریان متعدی برای بوجود خواهد آورد. بدیهی است هر چه فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد بازخورد بهتری برای شما خواهد داشت و اگر درست و دقیق در این مسیر حرکت کنید می توانید درآمد خوبی از این روش برای کسب وکارتان دست و پا نمایید.  پیشنهاد می کنیم با هر هدفی که هستید، اطلاع رسانی، فروش و… می‌توانید از این تکنیک بازاریابی اجتماعی استفاده کرده و با حضور داشتن در یک یا چند شبکه‌ی اجتماعی پرمخاطب از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از کاربران موجود در این شبکه ها و علایق و نیازمندی های آن ها بهره‌برداری نمایید.

 

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی

مهندس سینا شکورزاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا