دولتهای خاورمیانه جلوی ورشکستگی ایرلاینها را بگیرند
به گزارش ایسنا، هم زمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، بسیاری از ایرلاینها به منظور جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق پرخطر و درگیر با کرونا را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآوردند.
همین لغو پروازها موجب شد که شرکتهای هواپیمایی ضرر و زیانهای مالی گستردهای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، شیوع ویروس کرونا تبدیل به یکی از بزرگترین کابوسهای صنعت هوانوردی در جهان شده است چراکه شرکتهای هواپیمایی، آژانسهای مسافرتی و سایر فعالان حوزه هوانوردی به علت لغو سفرهای داخلی و خارجی میان کشورهای مختلف، شاهد ضرر و زیانهای مالی شدیدی شدند که به نظر میرسد نسبت به سایر حوزهها آسیب پذیری بیشتری را متحمل شدهاند.
این کارشناسان بر این باورند که صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری از ضرر و زیانهای حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده آمریکا نیز بسیار بیشتر و گستردهتر خواهد بود. به گونهای که انتظار میرود شیوع کرونا در جهان عنوان «کابوس» برای ایرلاینها را به خود اختصاص دهد.
در این میان، با شیوع گسترده ویروس کرونا در خاورمیانه، شمار زیادی از ایرلاینهای مستقر در این منطقه که پروازهای روزانه به مقاصد بین المللی متعددی در سراسر جهان داشتند، به شدت متضرر شده و با اینکه هنوز آمار و ارقام دقیقی از این ضرر و زیانهای مالی به صورت رسمی از سوی آنها منتشر نشده است اما انتظار می رود که در صورت تداوم این وضعیت، ضرری چند میلیارد دلاری پیش روی آنها باشد.
به همین سبب کارشناسان سازمان هوانوردی بینالمللی یاتا (IATA) از تمامی دولتهای خاورمیانه درخواست کرده است تا به منظور جلوگیری از ورشکستگی ایرلاینهای مستقر در کشورهای خود، کمک و تسهیلات مالی ویژهای را برای آنها در نظر بگیرند.
محمد علی البکری، معاون سازمان حمل و نقل هوایی بین المللی در منطقه آفریقا و خاورمیانه در گفتوگویی با گزارشگران در این خصوص خاطرنشان کرد: این منطقه حساس شدیدا به حمل و نقل هوایی وابسته است و کمکهای دولتی می تواند به ایرلاینهای منطقه این امکان را بدهد تا از این مرحله دشوار عبور کنند.
یاتا در گزارش خود همچنین عنوان کرده است که اکثر شرکتهای هواپیمایی در منطقه خاورمیانه دولتی و غیر سودآور هستند.
در جای دیگر این گزارش برآورد شده است که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها، درآمدزایی ایرلاینهای مستقر در این منطقه با کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری روبرو خواهد شد. به عنوان مثال، هواپیمایی امارات علاوه بر لغو بسیاری از پروازهای خود، به شمار زیادی از پرسنل و کارکنان خود مرخصی با حقوق یا بدون حقوق داده که همین امر نیز گویای ضرر و زیانهای مالی این شرکت است.
چند روز پیش نیز گزارشی از سوی سازمان بینالمللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) در خصوص تاثیرات منفی و شدید شیوع گسترده ویروس کرونا بر درآمدزایی ایرلاینهای فعال در سراسر جهان منتشر شده بود که در آن درباره ضرر و زیان ۲۹ میلیارد دلاری ایرلاینهای مختلف در سال ۲۰۲۰ میلادی هشدار میداد.
انجمن هوانوردی یاتا همچنین برآورد کرده بود که کاهش تردد و تعلیق و لغو پروازها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود که این بیشترین میزان از بحرانهای مالی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به شمار می رود. این در حالیست که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان بر روی میزان سوددهی ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی معلوم و مشخص نشده است.
طبق آخرین آمارهای منتشر شده، ویروس خطرناک و کشنده کرونا با سرمنشاء چین، تاکنون جان بالغ بر ۳۰۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۸۷ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است.