خروج نیروهای خبره، بزرگترین ضربه به کسبوکارها
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای با اشاره به مشکل خروج نخبگان از کشور و کمبود نیروهای خبره در اکثر کسبوکارها گفت: بزرگترین دارایی شرکتهای فناوری اطلاعات، نیروهایشان هستند و خروج آنها، بزرگترین ضربه را به این کسبوکارها میزند و تا زمانی که در وضعیت کلان حاکمیتی و اقتصادی کشور تغییری رخ ندهد، صنف به تنهایی نمیتواند اقدامی انجام دهد و این موضوع میتواند در میانمدت ضربات جبرانناپذیری نه فقط به حوزه کسبوکارهای آنلاین که به کل کشور بزند.
به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، جعفر محمدی درباره اطلاع و درک بدنه دولت و حاکمیت از دغدغه کسبوکارها توضیح داد: داشتن اطلاع و درک، دو موضوع متفاوت است. ما در موقعیتهای مختلف مشکلات و موانع را اطلاع میدهیم و به صورت عمومی برای دولت و به صورت خاص برای سازمانهای مختلف از جمله سازمان تامین اجتماعی میفرستیم.
همچنین در کمیسیونها، نمایندگانی از حوزههای مختلف دولت و حاکمیت دعوت کرده و دغدغههای کسبوکارها را مطرح کرده و آنها را در جریان گذاشتهایم. وی ادامه داد: با وجود این، این نهادها به تاثیر عظیم این مشکلات خیلی آگاه نبوده و درکی واقعی از آن ندارند. ما سعی میکنیم این درک را ایجاد و تاثیر این مشکلات را پررنگتر کنیم.
بعضی وقتها هم این نهادها مطلعاند و میدانند گستره اثر این مشکلات چیست، اما ارادهای برای رفع آنها ندارند، یا به گفته همه نهادها، از دست همه آنها خارج است. مشخص نیست که بالاخره چه نهادی در کشور توانایی اجرای این بهبودها را دارد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای با بیان اینکه نهادهای نظارتی در خیلی از موارد از مدل تجاری و فرآیندهای کسبوکارهای فضای مجازی اطلاع دقیقی ندارند، گفت: برای مثال، شیوه فعالیت پلتفرمها و موضوعات بیمهای و مالیاتی سرویسدهندگان آنها برای بسیاری از این نهادها چندان قابل درک نیست.
اینها مواردی است که برای کشور تازگی داشته و با چارچوبهای قبلی تناسبی ندارد و به واسطه همین عدم آگاهی، جسارت انجام اقدامات لازم وجود ندارد؛ مگر اینکه مدلهای تجاری جدید توسط این نهادها درک شده و اطلاعات کافی و لازم برای تصمیمگیری در اختیار آنها قرار داده شود.
ساماندهی فضا بر اساس قوانین قدیمی امکانپذیر نیست
محمدی با بیان اینکه ساماندهی فضای کسبوکارهای جدید بر اساس قوانین قدیمی و نظام مجوزسالار فعلی امکانپذیر نیست، اظهار کرد: لازمه ساماندهی درست فضای مجازی این است که از مدل و شیوه مجوزسالاری یا کنترلهای پیشینی به سمت نظارتهای پسینی حرکت کنیم.
به جای اینکه دولت و حاکمیت بر بخشنامهها و دستورالعملهای موجود تاکید کند، باید در کارگروههایی با حضور فعال (و نه نمایشی) بخش خصوصی، این موضوعات روز مورد بررسی قرار گرفته و چارچوبهای مناسب ترسیم شود.
وی با اشاره به لَختی حاکمیت در برخورد با استارتآپها و مدلهای کسبوکاری نوین بیان کرد: با توجه به اینکه دولت و حاکمیت در بسیاری از مواقع در برابر نظرات بخش خصوصی مقاومت دارند، کار آسانی در پیش نداریم.
در هر صورت باید تلاش کنیم تا در لایههای کلان تصمیمگیری، نظام تنظیم مقرراتی مطابق با شرایط روز استقرار پیدا کرده و این موارد در نظام جایگزین لحاظ شوند. لازمه موفقیت در این مسیر، برقراری ارتباط و تعامل موثر با بخشهای تصمیمگیر دولت و حاکمیت است.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای با بیان اینکه قوانین واحدی برای پلتفرمها وجود ندارد، افزود: بسیاری از موضوعات پلتفرمهای فعال در حوزههای مختلف کاری شبیه بوده و همپوشانی زیادی وجود دارد.
به جای اینکه تنظیمگرهای بخشی هر کدام به موازات سایر تنظیمگرها به این موضوعات ورود کنند، باید به سمت تنظیمگیری افقی حرکت کنیم و مسائلی که در همه کسبوکارها مشترک است، توسط یک تنظیمگر مشترک و البته در تعامل نزدیک و فعال با نمایندگان بخش خصوصی، چارچوبگذاری شود.
در حال حاضر، مرکز ملی فضای مجازی به این شیوه تنظیمگری ورود پیدا کرده و ما هم از آن دفاع میکنیم و با مرکز در این خصوص در تعامل نزدیک هستیم. محمدی ادامه داد: از سوی دیگر در بسیاری از موارد، در لایههای حاکمیتی نیاز به تنظیمگری نیست و بازار میتواند خودتنظیمی کند. با توجه به بلوغ صنفی و وجود کمیسیونهای تخصصی با کارگروههای متعدد، سازمان نظام صنفی به این حوزه ورود پیدا کرده است.
صنایع مختلف باید به سمت دیجیتالی شدن بروند
عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای با اشاره به نقش اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونا اظهار کرد: در این دوره، فناوری اطلاعات و ارتباطات توانست بخش عمدهای از مشکلات کشور در زمینه آموزش، دورکاری، دسترسی به کالا و خدمات، سرگرمی را رفع کند.
همچنین در حضور تحریمهای گسترده و شرایط رکورد تورمی در کشور، رشد پلتفرمهای کسبوکاری و اقتصاد مشارکتی در کاهش هزینهها و مشکلات مردم موثر بوده است. محمدی ادامه داد: در وضعیت اقتصادی فعلی، باید به صنایع دیگر کمک کنیم تا با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهرهوریشان را افزایش دهند؛ از آن طرف باید با رفع موانع و تسهیل فضا، زمینه رشد کسبوکارهای پلتفرمی را بیش از گذشته فراهم کنیم. این دو فعالیت در کنار هم باعث توسعه اقتصاد دیجیتالی شده و امکان استفاده از خدمات مختلف را برای مناطق مختلف به صورت عادلانه فراهم میکنند.
وی با اشاره به نقش تحریمها بر کسبوکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد: ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات معمولا از دو طرف مظلوم واقع میشویم. از طرفی یکسری سایتها و خدمات خارجی به ما سرویس نمیدهند و از سوی دیگر، یک سری سرویسها از سمت خودمان به روی ما بسته میشوند.
این موضوع فرآیندهای توسعه و خدمترسانی را با مشکلات جدی مواجه میکند. بسیاری از فعالیتهایی که با دسترسی به این سرویسها میتوانست چندهفتهای انجام شود، نیازمند زمان چندماهه است و حتی گاهی با صرف چند ماه هم نمیتوان به خروجیهای قبلی رسید.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای ادامه داد: البته یکی از ویژگیهای کسبوکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تطابقپذیری بالا و چابکی آنهاست که خود را با شرایط موجود وفق میدهند و راهکارهای جایگزین را پیدا میکنند.
اما این مشکلات، هزینهها و دغدغهها و مشغلههای بسیاری را به کسبوکارها تحمیل میکند و میتواند باعث ناامید شدن بخش زیادی از فعالان این حوزه شود.
ما باید روی رفع این موارد تاکید جدی داشته باشیم، زیرا انرژی لازم که صرف رفع اثرات این تحریمها و خودتحریمیها میشود، میتواند صرف بالا بردن کیفیت خدمات و بهبود ارزشهای ایجاد شده برای کاربران شود.
قطعی اینترنت، مرگ کسبوکارهای آنلاین را به دنبال دارد
وی با اشاره به مشکلات قطعی اینترنت بر کسبوکارها بیان کرد: برخی از موضوعات با امنیت ملی گره خورده و در حیطه اختیارات صنف نیست. کاری که ما میتوانیم انجام دهیم این است که آگاهسازی و شفافسازی کنیم که اتفاقات این چنینی میتواند چه تاثیرات مخربی بر کسبوکارها داشته باشد.
ما از هر موقعیتی استفاده میکنیم تا با آمار و اعداد و تحلیلهای مختلف، اثرات قطعیها یا اختلالات اینترنتی را به تمام مراجع ذیربط اطلاع دهیم.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای ادامه داد: در مواردی هم که اختلالاتی در اینترنت داشتیم و احساس کردیم اختلالات میتواند باعث بروز مشکل و اتفاقات ناگوار شود، بیانیه دادیم یا این موضوعات و مشکلات حاصل از آنها را به صورت کتبی منتقل کردیم. این موارد مداوم پایش میشود و با ناپایداری اینترنت، واکنش سریع نشان میدهیم.