تولید قطعات باکیفیت و قیمت مناسب، شرط استمرار داخلیسازی قطعات
دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن تاکید بر رعایت اصل رقابت گفت: در صورت تولید و عرضه قطعه با کیفیت و قیمت مناسب، خریدهای خودروسازان مستمر بوده و رفع تحریمها منجر به لغو قراردادها نخواهد شد. احمد نعمتبخش در گفتگو با خبرخودرو در خصوص اهداف و استراتژیهای مبتنی بر داخلیسازی قطعات اظهار داشت: برگزاری میزهای داخلیسازی با هدف کاهش وابستگی در تولید قطعه به خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بر اساس برنامهریزیها آن دسته از قطعات وابسته وارداتی که داخلیسازی نشده و یا به دلیل برخورداری از تکنولوژی برتر، ساخت داخل آنها به آسانی امکانپذیر نبود ضمن عرضه در نمایشگاه دائمی ساپکو، سازه گستر و مگاموتور و ارائه نقشه ساخت، با همراهی خودروسازان و قطعهسازان توانا به انعقاد قرارداد داخلیسازی انجامید.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این پرسش که میزهای خودکفایی داخلیسازی به عنوان راهکار بلندمدت مطرح است یا یک استراتژی کوتاه مدت در زمان تحریمها، گفت: اگر قطعاتی با کیفیت از سوی قطعهسازان تحویل شود که امیدواریم این گونه باشد، دائمی و بلندمدت خواهد بود زیرا با فرض لغو تحریمها، ترجیح خودروسازان نیز قطعا خرید قطعات از قطعهسازان داخلی خواهد بود.
نعمتبخش در خصوص وجود یک سند جامع به عنوان پشتوانه داخلیسازی قطعات، ضمن تاکید بر لزوم اداره شرکتها بر اساس اصل رقابت بیان کرد: هیات مدیره شرکت موظف به تهیه قطعات به صورت رقابتی است؛ این بدان معناست که در تهیه قطعه، دو اصل کیفیت و قیمت مناسب میبایست رعایت شود.
وی افزود: در صورت آزادسازی واردات با توجه به تعرفهای که از سوی وزارت صمت برای حمایت از ساخت داخل و صنعت قطعهسازی در نظر گرفته میشود، اگر قطعات خارجی با قیمتی کمتر از داخل، قابل تامین باشد، به دلیل اینکه خودروسازان نیز خواهان تهیه قطعات مورد نیاز با قیمتی ارزانتر هستند، ممکن است مجبور به خرید قطعات وارداتی شوند.
به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران اگر قطعهساز داخلی، قطعه را با قیمت رقابتی عرضه نماید به این معنی که کالای تولید شده قابلیت مقایسه با کالای خارجی را از لحاظ قیمتی داشته باشد و از کیفیت خوبی نیز برخوردار باشد، قطع به یقین خرید از داخل صورت خواهد گرفت.
نعمتبخش ضمن اشاره به هزینه بسیار واردات ناشی از افزایش نرخ ارز، فقدان ارز مبادلهای و عرضه ارز صادراتی به صنعت خودروسازی با قیمتی رو به رشد گفت: در این شرایط اگر قطعهساز داخلی نیز محصول خود را با قیمتی گرانتر عرضه نماید، حاکی از وجود ایراد در سیستم آن قطعهساز است که نمیتواند با قطعه وارداتی و با دلار آزاد رقابت کند. وی تاکید کرد: قطعهسازان داخلی این اطمینان را داشته باشند که اگر تولیدات خود را با کیفیت و با قیمت مناسب به خودروسازان به فروش برسانند، این خریدها مستمر خواهد بود و با رفع تحریمها نیز به هیچ وجه قراردادهایشان لغو نمیگردد.
نعمتبخش در خصوص کیفیسازی محصولات و برنامهریزیهای انجام شده در این باره گفت: وزارت صمت هر ساله با اعمال قوانین سختگیرانهتر در مقایسه با گذشته، معیار کیفیت محصول، کیفیت خدمات پس از فروش و مشتری مداری را تعیین و به شرکتها ابلاغ مینماید و شرکتها نیز موظف به پیروی از این معیارها در راستای ارتقای کیفیت خودرو، قطعات و خدمات پس از فروش هستند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 86 درصد خودرو را قطعات آن تشکیل میدهد، کیفیسازی قطعات موجب ارتقای کیفیت خودرو نیز خواهد شد لذا قطعهسازانی موفق هستند و بعد از تحریمها نیز میتوانند به خودروسازان قطعه بدهند که کالای باکیفیت و قیمت مناسب تولید و عرضه نمایند که در صورت رعایت این دو نکته، هیچ خودروسازی حاضر به صرفنظر از قطعه باکیفیت و قیمت مناسب داخلی و در عوض واردات آن نیست که در این صورت خیانت به کشور محسوب میشود.