توسعه صادرات غیرنفتی، اولویتی اساسی در سال جهش تولید
یک کارآفرین بخش تعاون گفت: توسعه صادرات غیرنفتی، اولویتی اساسی در سال جهش تولید است.
به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا جعفری درباره موانع پیش روی صادرات تعاونیها و شناسایی بازارهای هدف اظهار کرد: معتقدم شناسایی بازارهای صادراتی از قبل صورت گرفته است؛ شناخت یک وجه است ولی عمل برای صادرات وجه دیگر موضوع است.
در حال حاضر کشور روسیه دارای روابط بسیار خوب تجاری و سیاسی با ایران است و کشورمان سال گذشته توافقنامه اوراسیا را اجرایی کرد.
وی ادامه داد: بر هیچ کسی پوشیده نیست که بازار روسیه ۴ میلیارد دلار کفش و محصولات چرمی وارد میکند، پس این بازار شناسایی شده است، ولی برای گرفتن سهم خود از واردات روسیه و بازارهای هدف چه اقداماتی صورت دادیم؟
این فعال تعاونی حوزه چرم، شرکت در نمایشگاههای تخصصی صنعت چرم و کفش روسیه و افتتاح شورومهای دائمی و فعال برای بازاریابی مستمر در روسیه، تشکیل کنسرسیوم صادراتی صنعت چرم و کفش برای ایجاد سازمان قوی صادراتی از دل بخش خصوصی، حمایت معنوی سازمان توسعه تجارت، صدور مجوز ایجاد مراکز تجاری در روسیه و رفع موانع و قوانین دست و پاگیر را از جمله راهکارهای تقویت و توسعه صادرات کشور عنوان کرد.
به گفته جعفری، حمایت وزارت تعاون از طریق صندوق سرمایه گذاری بخش تعاون و بانک توسعه تعاون در راهاندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف در تحقق این هدف موثر است.
این کارآفرین بخش تعاون، با اشاره به نامگذاری سال به نام “جهش تولید” و تاکید مقام معظم رهبری بر تکیه بر توان و ظرفیت داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی اظهار کرد: موضوع حمایت از تولید چند سالی است که جزو تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری است و قرار دادن آن در نامگذاری سالهای اخیر نشان دهنده اهمیت موضوع برای کشور به ویژه شرایط فعلی است که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم.
وی افزود: در این شرایط هر قدر به جبهه تولید و خط مقدم آن که تولیدکنندگان هستند کمک شود به نظام و مردم خدمت شده و غفلت از این مساله در سال جهش تولید شایسته نیست.
امروز مساله صادرات غیرنفتی یک اولویت وصفناپذیر است و در این راستا توسعه صادرات محصولات چرم و کفش ایرانی باید در دستور کار قرار گیرد.
به گفته جعفری، اولین حمایتی که میتواند در جهت تقویت صادرات غیرنفتی صورت گیرد، اصلاح قوانین زائد و دست و پاگیر است و تفسیرهای متعددی که بعضا از بخشنامهها در حمایت از تولید وجود دارد باید رفع شود.
این فعال تعاونی حوزه چرم در پایان گفت: امروز یکی از مجموعههای بزرگ کفش که برندی ملی است و نماد بزرگ صنعت چرم و کفش کشور به شمار میرود، در اختیار صندوق بازنشستگی است، اما سهم ناچیزی در حمایت از تولید داخلی و صادرات محصولات این صنعت بزرگ و اشتغالزا دارد.