بانک-بیمه-بورس

بانک‌پاسارگاد از بیماران اوتیسم حمایت می‌کند

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از فارس؛اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد.

درمان این بیماری و یا کنترل آن علاوه بر هزینه‌های فراوان، مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده‌ که آنها را نیازمند به حمایت و همراهی از سوی سازمان‌ها و نهادها کرده‌است.

بانک‌پاسارگاد در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، با همکاری انجمن اوتیسم ایران اقدامات ارزشمندی را برای کاهش دردها و آلام این گروه از افراد جامعه انجام داده است. اقداماتی که بی‌شک برای سامان دادن وضعیت این افراد و ایجاد زمینه برای رسیدگی بهتر از آنها می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام (رجیستری) افراد دارای اوتیسم یکی از این اقدامات ارزشمند است. این سامانه به آدرس irautism.ir می‌تواند مشکل نبود آمار صحیح از بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات به ویژه اختلال طیف اوتیسم را بطرف نماید.

در حقیقت سامانه رجیستری بعد از سال‌ها برنامه‌ریزی و تلاش سرانجام با کمک شرکت فناپ از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد محقق شد. این سامانه دارای امتیازات زیادی از جمله تسهیل در معافیت از نظام وظیفه، یافتن کودکان گم شده دارای اوتیسم و ارائه بیمه سلامت و تکمیلی و دیگر خدمات آموزشی با تأیید انجمن اوتیسم است.

مزیت بسیار خوبی که سامانه ثبت‌نام دارد، اتصال این سامانه به نیروی انتظامی (ناجا) است. متأسفانه میزان گم شدن کودکان اوتیسم به شدت بالا است. زیرا این گروه از افراد درک درستی از فضا و اطرافیان ندارند و این مساله که کودکان در جامعه طیف اوتیسم رها و گم می شوند، بسیار شایع است و یافتن آنان یکی از پرآسیب‌ترین مشکلات خانواده‌های آنان است.

خدمات دیگری که از طریق سامانه رجیستری به افراد دارای اوتیسم ارائه می‌شود، خدمات آموزشی و توانبخشی است. البته ارائه خدمات با شرایط ویژه به خانواده‌هایی صورت می‌گیرد که عضو رسمی انجمن باشند و قبلا خانواده به صورت کامل از منظر مددکاری اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته‌شده‌باشد تا بتوان خدمات مشخصی را به آنها ارائه داد.

بخشی دیگری از خدمات که در حال تدوین است مربوط به خدمات آموزشی است. زمانیکه فرد دارای اوتیسم وارد مراکز آموزشی در دوران دبستانی و پیش‌دبستانی می‌شود، اطلاعات مربوط به فرد اوتیسم به دقیق‌ترین شکل در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا روند ثبت‌نام و پذیرش کودکان اوتیسم با دقت نظر بیشتر و طبق استانداردهای جهانی انجام شود.

بسیاری از خانواده‌های جامعه اوتیسم، تحت پوشش بیمه هستند اما متأسفانه خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت و تکمیلی نیست. در این زمینه نیز بانک‌پاسارگاد اعلام آمادگی کرده‌است تا درصورتیکه اطلاعات کامل افراد در سامانه موجود باشد و مورد تأئید انجمن قرار گیرند، تحت پوشش خدمات بیمه‌های تکمیلی قرار خواهند گرفت.

از دیگر اقدامات در خور توجه که با حمایت بانک‌پاسارگاد و با همکاری انجمن اوتیسم انجام گرفته‌است، راه‌اندازی نخستین سامانه کشوری مشاوره تلفنی اوتیسم (هلپ لاین) با شماره 02148085 است. این شماره، با 30 خط تلفن است که حتی افراد در خارج از ایران نیز می‌توانند با آن تماس بگیرند.

این سامانه کشوری از صبح تا عصر و در مراحل بعدی به صورت شبانه‌روزی، نیازهای مشاوره‌ای خانواده‌های دارای کودک اوتیسم را پاسخگو خواهد بود. ارائه خدمات مشاوره تلفنی در خصوص این بیماری به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد.

نکته قابل تأمل دیگر این است که انجمن اوتیسم ایران با همکاری بانک‌پاسارگاد، 3000 بسته معیشتی، حمایتی، ضدعفونی و بهداشتی را بین خانواده‌های بیماران اوتیسم در سراسر کشور توزیع کرده‌است که در نوع خود قابل توجه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا