اجتماعی

آلودگی هوا؛ قصه کهنه روزهای سرد

 

باز هم سرما و قصه تکراری آلودگی هوا و پیامدهای زیانبار آن؛ باز هم درخواست جلسه برای کارگروه شرایط اضطراری هوا و نهایتا هم توصیه‌های تغذیه‌ای، تصمیم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، طرح زوج و فرد و راهکارهایی موقت.

به گزارش تفاهم آنلاین ،  آلودگی هوا چندین سال است به قصه پرتکرار فصل سرما بویژه در کلانشهرها تبدیل شده و امسال نیز از چند روز گذشته و با کاهش دمای هوا آثار آن را در آسمان شاهدیم؛ پدیده‌ای که با عوارضی نظیر تنگی نفس و سردرد و سرگیجه در کوتاه مدت و همچنین تشدید عوارض قلبی و ریوی در بیماران و گروه‌های پرخطر همراه است.

امسال به دستور رئیس جمهور پزشکیان و به نفع سلامت مردم، مازوت‌سوزی در سه نیروگاه متوقف شد؛ فارغ از نظرات موافق و مخالف در اثرگذاری این تصمیم در کاهش آلاینده‌های هوا، وزارت بهداشت نسبت به شرایط «بسیار ناسالم» هوای تهران هشدار داد و اعلام کرد که «در ایستگاه‌های منطقه ۱۷ شاخص کیفیت هوا بالاتر از ۲۰۰، بنفش رنگ و در وضعیت بسیار ناسالم است و در ۱۷ ایستگاه نیز کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد. »

شاهسونی – رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرد که «با توجه به پیش بینی پایداری هوا توسط سازمان هواشناسی کشور و ادامه آن تا روز دوشنبه و افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام وضعیت شرایط اضطرار و درخواست تشکیل کارگروه شرایط اضطرار کرده است.»

در همین راستا فاطمه کریمی – سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز دیروز اعلام کرد که «دلیل بالا رفتن شاخص کیفیت هوای تهران، پایداری شرایط جوی و عدم وزش باد موثر است که همه ساله در همین ایام شاهد آن هستیم.» وی گفت که «این وضعیت زنگ خطری برای کاهش شرایط کیفی هوا در روزهای پیش‌رو است.»به گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، در این شرایط افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی و عروقی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و همچنین افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت رخ می‌دهد.وی همچنین ضمن تاکید بر استفاده بیشتر از مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان و میوه و سبزیجات؛ توصیه دارد که در این شرایط آلودگی هوا، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از هر گونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب و افراد دیگر نیز از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل پرهیز کنند.

او همچنین تاکید دارد که در این شرایط، گروه‌های آسیب‌پذیر از ماسک‌های مناسب و استاندارد استفاده کنند.ماجرای تکراری آلودگی هوا در فصل سرما و راهکارهایی موقت را در حالی چندین سال است شاهدیم که براساس آخرین آمار منتشره شده وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۳۰‌هزار و ۶۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در ۵۷ شهر کشور با جمعیت۴۸ میلیون نفری گزارش شده است و رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تاکید دارد که راهکار مقابله با آلودگی هوا، درمان نیست بلکه باید پیشگیری کرد.

به گفته شاهسونی؛ هزینه‌ها و عوارض ناشی از آلودگی هوا به وزارت بهداشت بگونه‌ای است که سالانه ۴۰ تا ۵۰ همت در این خصوص برای درمان بیماران به نظام سلامت تحمیل می‌شود و با توجه به تبعات آن برای سلامتی و افزایش تعداد مراجعات مراکز درمانی، تمام مراکز بهداشتی و درمانی و اورژانس در شرایط آلودگی هوا برای همه گروه‌ها آماده‌باش خدمت رسانی هستند.وی استفاده از انرژی‌های پاک، سوخت مناسب و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را مهم ترین اقدامات برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا می‌داند و در این راستا می‌گوید: در کشور ما از سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب شده و دارای۳۴ ماده و ۱۴ آیین نامه اجرایی است و اگر این قانون به درستی اجرا شود، کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا خواهد کرد.رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت بر لزوم تسریع در فرایند اسقاط خودروهای فرسوده تاکید دارد و می‌گوید: تعداد زیادی از خودروها و موتورسیکلت‌هایی که در حال تردد هستند، فرسوده‌اند؛ در مجموع حدود ۲.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند که باید از رده خارج شوند.

وی معتقد است که در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که ۹۰ درصد آنها فرسوده است. سال گذشته نیز فقط ۶ هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی و سنگین هم معاینه فنی ندارند.بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۹۰ درصد از مردم دنیا در نقاطی زندگی می‌کنند که آلاینده‌های هوا بالاتر از شاخص‌های این سازمان است و بیش از ۸ میلیون مرگ به آلودگی هوا نسبت داده می‌شود و این معضل در حال حاضر از مهم ترین خطرات محیط زیستی برای سلامت انسان است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا