اقتصادی

آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن ۶۲۸ کیلومتری چابهار-زاهدان، فردا

به گزارش تسنیم ، راه آهن چابهار – زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر اقیانوسی کشور که در سواحل مکران واقع شده است و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه ترانزیت، تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار با سرعت و توجه ویژه در حال انجام است.

طول راه آهن چابهار- زاهدان که تمام ریل مورد نیاز آن قرار است برای نخستین بار توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و عرضه شود، 628 کیلومتر است و این مسیر از شهر چابهار آغاز شده و پس از عبور از شهر‌های نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان می‌رسد.

قرار است مراسم آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار از سمت زاهدان روز دوشنبه 16 تیرماه 1399 با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شود.

زیرسازی راه آهن زاهدان – چابهار، به طول 45 کیلومتر به طور پیوسته به اتمام رسیده و عملیات ریل گذاری آن از روز دوشنبه آغاز خواهد شد و تا پایان سال تا شهر خاش به طول 150 کیلومتر ریل گذاری صورت خواهد گرفت.

از جمله اهداف اجرای طرح کلیدی و راهبردی راه آهن چابهار – زاهدان و امتداد آن یعنی راه آهن زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ایجاد کریدور تمام ریلی در شرق کشور از جنوب تا شمال

2- اتصال چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی

3- کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریل

4- اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی

5- ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی شهر‌های محور ریلی شرق کشور

6- صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ای

7 – ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه

8- ایجاد همکاری‌های دائمی با کشور‌های منطقه و سایر کشور‌ها با ایجاد تبادلات تجاری و ترانزیتی

9- امکان انتقال کالا‌های کشور‌های همسایه از جمله افغانستان از طریق ریل

با احداث و تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان پیش بینی می‌شود حداقل 927 هزار مسافر و دو میلیون و 800 هزار تن بار در سال 1401 از این محور جابجا شوند و در سال 1420 این میزان به جابجایی دو میلیون و 40 هزار مسافر و 7 میلیون و 700 هزار تن بار افزایش یابد.

شهر‌های واقع در مسیر راه آهن چابهار زاهدان عبارتند از شهر جدید تیس، شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش.
برای ساخت این مسیر 628 کیلومتری 39 دستگاه تونل به طول 15600 متر، 128 دستگاه پل به طول 15400 متر و 80 تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی استان سیستان و بلوچستان احداث شده است.

منابع مالی پیش بینی شده برای طرح احداث عبارتند از:

1- اختصاص 300 میلیارد تومان از فروش سهام

2- پیش بینی منابع اعتباری در قانون بودجه

3- تامین اعتبار 300 میلیون یورویی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی

4- پیش بینی تامین 25 درصد مبلغ قرارداد حداقل به میزان 500 میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)

راه آهن چابهار – زاهدان باعث ایجاد اشتغال مستقیم حدود 3000 نفر و غیر مستقیم برای حدود 10 هزار نفر می‌شود.
مشخصات طرح راه آهن چابهار -زاهدان عبارت است از:

1- طول 628 کیلومتر

2- عرض مسیر 7 متر

3- سرعت طراحی برای قطار مسافری 160 کیلومتر

4- سرعت طراحی برای قطار باری حداکثر 120 کیلومتر

همچنین 34 ایستگاه شامل 27 ایستگاه درجه 3 و 6 ایستگاه درجه 2 و یک ایستگاه تشکیلاتی در این مسیر در حال احداث است.
توسعه سواحل مکران خصوصاً بندر چابهار با توجه به تأکید و عنایت ویژه مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی و نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره برداری حداکثری از سواحل مکران با تأمین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه در دستور کار طرح‌های ملی و استانی کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا