آموزش های مهارتی ، بستر اشتغال پایدار
آموزش های مهارتی و توجه به مهارت آموزی در میان جویندگان کار از مهم ترین عواملی است که می توان کشور را نه تنها در ابعاد داخلی، بلکه در رقابت های بین المللی و توسعه ی سریع اقتصادی ارتقا داد. اما آنچه این روزها در کشور با آن مواجه هستیم به شدت از استانداردهای بین المللی در حوزه ی مهارت محوری دور است. نظام آموزشی ایران نسبت به گسترش آموزش های عمومی و دانشگاهی تمایل بیشتری نشان می دهد و آموزش های مبتنی بر مهارت محوری در اولویت های آخر قرار دارد. در واقع متاسفانه افرادی متمایل به دریافت آموزش های مهارت محور هستند که از نظر پیشینه ی علمی در رده های پایین تری قرار دارند و این آمار را هم در میان دانش آموزان و هم در رده ی دانشجویان بوضوح می توان لمس نمود. از سوی دیگر ، بازخورد دریافتی از آموزش های مهارت محور نشان می دهد ، کارفرمایان هم آنطور که باید از سطح این آموزش ها احساس رضایت نمی کنند و گویا روی هم رفته در این موضوع نتوانسته ایم به اهداف تبیین شده دست یابیم.
فقدان آموزش های مهارتی در کشور از چالش های اساسی بازار کار کشور است. شرایط این روزها نشان می دهد که غفلت و کم توجهی مسئولان و دست اندرکاران در حوزه ی کسب مهارت نه تنها به اشتغال کاذب و ناپایدار منجر شده است، بلکه به اقتصاد کشور نیز ضربات جبران ناپذیری وارد نموده است. بنظر می رسد ، اگر تا به امروز، آموزش های فنی حرفه ای تنها متولی خاص خود را داشته، وقت آن رسیده است که با یک نگاه جدی این آموزش ها از حاشیه به متن اصلی بازار کار ، دانشگاه ها و آموزش عالی کشور قرار گیرد. چرا که توسعه چه از بعد تولید و چه از حیث اشتغالزایی نیازمند توجه جدی به بخش مهارت محوری است و همین امر ضرورت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس نیاز بازار کار را الزام آور کرده است.
اهمیت و ضرورت ارائه ی آموزش های کارآفرینی و تلفیق آن ها با آموزش های مهارتی از جمله مباحثی است که سال ها مورد توجه کشورهای توسعه یافته است و بازخوردهای مثبت آن در وضعیت اشتغال کارآفرینان شان بسیار قابل توجه است. آموزش های مهارت محور با تربیت نیروی کار متخصص و ماهر، قدم های تاثیرگذاری در تقویت هرچه بیشتر تفکر کارآفرینی بر می دارد و زمینه حضور مهارت آموختگان را در عرصه کارآفرینی بسیار هموارتر می سازد. مهارت آموزانی که بیشتر به دنبال کارجویی باشند به دنبال کارآفرینی هستند. دقیقا همینجاست که مهارت علمی از حوزه ی علم و دانش فراتر رفته و هر چه فرد متخصص تر باشد، در حل مسائل و معضلات دنیای کسب و کار توانمند تر عمل خواهد کرد.
به همین علت یکی از چالشهای بزرگ کشور، حضور دانشآموختگان و فارغ التحصیلان بی مهارتی است که فاقد تواناییهای فردی و مهارتهای لازم در جهت توسعه ی کسب و کارهاست. این تغییرات رویکرد در نظام آموزش شامل آیتم های زیادی است که به مهم ترین آن ها می توان به ایجاد نگرش جدید به آموزشهای مهارتی بهعنوان مکمل آموزشهای کارآفرینی و موفقیت در بازار کار نگاه کرد.
ایجاد انگیزه و تفکر کارآفرینانه در مهارت آموزان بسیار مهم است. اشل های آموزشی و سرفصل بسیاری از دروس بسیار مشکل زاست و باید تغییرات اساسی با حضور متخصصین اعمال شود. در راستای نیل به این هدف ، تغییراتی در روشهای ارائه آموزشهای مهارتی ، ضرورتی بسیار مهم است. با ایجاد تغییر در الگوهای قدیمی ، شیوههای نوین را بر اساس همراهی آموزشهای کارآفرینی با آموزشهای مهارت محور رونق خواهد گرفت و بخش عظیمی از مشکلات بازار کار و اشتغال مرتفع خواهد شد.
امین رشیدی – ارشد صنایع