یادداشت

کارآفرینی در حوزه‌ی ورزش

همه ی ما به خوبی بر این مهم واقفیم که قریب به اتفاق کارآفرینان خوصیات مشترک و منحصر به فردی دارند.

آن ها به جای اینکه نقش خود را به عنوان کارمند در یک سازمان ایفا نمایند، به دنبال فرصت های نوینی هستند تا با خلاقیت و مهارت ایده هایشان را در کسب و کار خود پیاده سازی نمایند و البته در این راه بسیار ریسک پذیرند و از خطرهای احتمالی هم هرگز نمی هراسند. از این رو همواره منبع مهمی برای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و از همه مهمتر تقویت روحیه ی امید و انگیزه در یک جامعه هستند. در جهان مدرن امروز، اعمال تفکرات خلاق و نوآورانه در صنایع گوناگون و سازمان های مختلف امری اجتناب ناپذیر است و البته ورزش نیز از این قائده مستثنی نمی باشد. بررسی ها نشان می دهند که صنعت ورزش دوبرابرصنعت خودروسازی وهفت برابرصنعت سینما تبادلات مالی دارد و با هزینه کم، بستری مناسب برای اشتغال وکارآفرینی است. صنعت ورزش در بین صنایع پول ساز رتبه هشتم  را دارد و البته این موضوع در ایران کمی متفاوت است. رشد کارآفرینی در حوزه های مختلف، نیازمند وجود بستر مناسب کارآفرینی است و  صنعت ورزش در جهان و البته تا حدودی در کشور ما در ارزیابی ظرفیت های اشتغال زایی و کارآفرینی در جایگاه مناسبی قرار دارد. به همین دلیل  با شناخت زمینه های کارآفرینی درورزش و تقویت نقاط ضعف آن، می توان فرصت های جدیدی را به کارآفرینان و جامعه معرفی کرد تا از آن برای پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی گام بردارند. کارآفرینی در ورزش ، حوزه ‌ی به ‌سرعت در حال رشدی از کارآفرینی است که با ابعاد گسترده اش، می تواند در شاخه های متنوعی مورد بررسی قرار گیرد. کارآفرینی در ورزش، با بهره گیری از جهانی ‌شدن و سبک زندگی کارآفرینانه، افراد را به سرمایه ‌گذاری‌های تجاری جدید را تشویق می‌کند و می‌تواند برای گسترش سرمایه ‌گذاری‌های تجاری، در مسیری فراتر از منابع موجود حرکت کند. در سال های اخیر، گسترش رشته ی مدیریت ورزشی از یک سو و توسعه ی رشته ی کارآفرینی از سوی دیگر، چارچوب نوینی را در بستر ورزش بنا نهاده است. ورزش یکی از بزرگترین صنایع جهان به حساب می آید و همواره جهان به ورزش، به دید یک صنعت تاثیر گذار بر صنایع دیگر از جمله آموزش ‌و‌ پرورش و گردشگری نگاه می کند. علاقه مندی افراد به شاخه های مختلف ورزشی سبب شده که ورزش به ساختار اجتماعی کشورهای جهان گره خورده و چشم‌انداز منحصر‌ به ‌فردی از کارآفرینی را فراهم نماید. اما چه کسانی می توانند کارآفرین ورزشی باشند. آیا باید یک ورزشکار حرفه ای باشند؟ کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند، هر کسی که بتواند از فرصت‌های محیط  خود استفاده می‌کنند و بخش های از رشته تربیت بدنی را بشناسد می تواند از مزایای کارآفرینی در این رشته برخوردار شود.

ورزش بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را در برمی گیرد. از ورزشکاران حرفه ای تا مبتدی، مربی، مدیر و روانشناس ورزشی گرفته و چه دانشجویان و دانش آموختگان تربیت بدنی هر کدام می توانند به نوعی کارآفرین ورزشی باشند. البته این کارآفرینان عموما در صنعتی خاص یا در حوزه‌ ی ویژه‌ ای از ورزش صاحب تجربه هستند. کافی است با قدرت خلاقیت، ریسک پذیری و تلاش فراوان گام بردارند. از معرفی یک کالای جدید گرفته تا ایجاد یک بازار جدید برای یک محصول موجود می تواند انگیزه شروع یک استارت آپ ورزشی باشد. یکی دیگر از زمینه‌های کارآفرینی ورزشی که سودآوری زیادی در بر دارد، تولید تجهیزات و وسایل ورزشی است، که امروزه افراد زیادی در این بخش فعالیت می‌کنند. به طور کلی فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ی ورزش کشور سبب ترغیب افراد به کارآفرینی در این حوزه خواهد شد. اما می توان به پیشرفت و ارتقای اکوسیستم های کارآفرینی ورزشی با حمایت دولت و سازمان های مربوطه امیدوار بود.

*دکتر حوریه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا