اجتماعی

آسیب های انسانی، اجتماعی و اقتصادی سوانح رانندگی موضوعی فراموش شده در جامعه

میزگرد تخصصی بررسی چالش­های سوانح رانندگی و راهکارهای افزایش ایمنی حمل و نقل و ترافیک در کشور با همکاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها، ماهنامه ترابران و با حضور جمعی از صاحبنظران، متخصصان و کارشناسان ارشد در حوزه ایمنی حمل و نقل برگزار شد.

به گزارش تفاهم آنلاین، محمد بخارائی رئیس شورای سیاست­گذاری این جمعیت با تأکید بر توجه همه­ جانبه در جامعه به موضوع سوانح رانندگی و آسیب­های ناشی از آن و ظرفیت­های ارزشمندی که در کشور وجود دارد، اظهار داشت: لازم است بار دیگر نگرش­ها و توجهات به این موضوع از سوی مسئولین و دست اندرکاران ذیربط، تمامی آحاد جامعه و رسانه­ ها جلب و رویکردی نو با یک عزم و اراده ملی وارد عمل شد تا بر روند کاهشی سریع تصادفات رانندگی دست یافت.

وی برنامه ریزی و تمرکز بر اولویت­ها در سوانح رانندگی همچون موتورسواران و عابران پیاده و یا زنان و مادران داغدار را با اهمیت توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه اقشار آسیب­ پذیر همچون موتورسواران و یا شهروندان به عنوان عابر پیاده به ویژه در شهرها همه روزه دچار سانحه شده و جان خود را از دست داده و یا مصدوم و معلول می­گردند که لازم است در درجه نخست به این طبقه توجه و اقدامات مؤثر تجربه شده را انجام داد.

بخارائی تصویب طرح “دهه اقدام ملی ایمنی راهها در کمیسیون ایمنی راههای کشور که از سال 1400 آغاز خواهد شد، همچنین مصوبه اخیر هیأت وزیران در خصوص اقدام همه جانبه و فراگیر توسط نهادهای راهبر حاکمیتی در حوزه ایمنی حمل و نقل و ترافیک در صورت انجام و اجرای کامل آن گام بسیار مثبتی جهت کاهش سوانح رانندگی ارزیابی کرد.

ایمنی حمل و نقل جزء اولویت های اول جامعه قرار گیرد

علیرضا اسماعیلی، نایب رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها، صاحب نظر و استاد دانشگاه نیز در این میزگرد لزوم قرار گرفتن ایمنی حمل و نقل به عنوان اولویت جامعه یک اصل مهم برشمرد و ادامه داد: نهادها، سازمان­ها، و دستگاه­های ذیربط هر یک به طور جزیره ­ای فعالیت ­هایی را در این خصوص انجام می­دهند لیکن ضرورت دارد اولاً در ساختارهای کلان حاکم بر موضوع تجدید نظر گردد به طوری که مسئولیت و راهبری آن در یک نقطه تمرکز یابد، دیگر آن که هم­ افزایی و انجام برنامه­ ها به صورت مشترک و گروهی، خواهد توانست سرعت بیشتری به دست یابی به اهداف ببخشد و در این میان نقش رسانه­ ها بسیار مهم و پررنگ تجلی می­نماید. وی قرارگرفتن دغدغه ایمنی حمل و نقل را جزء پنج برنامه اصلی و اول کشور به طور الزامی و ضروری مورد تأکید قرار داد.

سوانح رانندگی اتفاق نیست

جواد هدایتی کارشناس ارشد و صاحب نظر حوزه ایمنی حمل ونقل دراین میزگرد از تجربه کشورهای توسعه یافته که از سال­های 1970 آغاز گردیده و در موضوع ایمنی ترافیک موفقیت­ هایی کسب نموده­ اند، سخن گفت و ادامه داد:

این تجربیات در اختیار است و می­توان از آن­ها استفاده نمود، ضمن آن که در کشورمان نقشه ایمنی راه، اکشن پلان و برنامه­­ های متعددی تا کنون تدوین گردیده ولی چرا همچنان دغدغه و نگرانی­ ها و آسیب­ ها ادامه دارد؟ به نظرمی­رسد خلاء در وجود یک مرجع حاکم و دارای اختیار کامل مدیریتی جهت کنترل و نظارت بر اجرای برنامه­ ها باشد، ضمن آن که به لحاظ وجود مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و بحران­ های متعدد طبیعی و حوادث غیرمترقبه موضوع ایمنی حمل ونقل به حاشیه رانده شده و موضوع فراموش شده در جامعه قلمداد می­گردد.

عدم دسترسی آزاد و کامل به اطلاعات در سوانح رانندگی

جواد نوفرستی مدیر انجمن جامعه ایمن ایران در این جلسه با انتقاد از عدم ارائه اطلاعات و آمارها توسط مسئولین ذیربط در بحث سوانح رانندگی، تأکید کرد: با علم بر این که تعداد تلفات 27 هزار نفر از سال­های 84 روند کاهشی را طی نموده ، لیکن در سال­های اخیر این روند خیز برداشته و نگرانی­ ها همچنان حاکم است و به نظر خود رضایتی مسئولین امر از برنامه ­ها و اقدامات موجب گردیده مطالبات عمومی فراموش شود.

وی به کم اعتنایی دستگاه­ های اجرایی به موضوعاتی همچون برطرف نمودن نقاط و مقاطع حادثه خیز در جاده­ های کشور و وجود شیب شیروانی­ های خطرناک در راهها که موجب از دست رفتن جان انسان­ها در اولین انحراف از جاده می­شود کیفیت خودروهای تولید داخل، همچنین کم توجهی به موضوع امداد و نجات در سوانح رانندگی جاده­ای توسط نهادهای امدادی و خلاء هم­ افزایی و مشارکت سازمان­های ذیربط در موضوع ایمنی حمل و نقل را بسیار مهم خواند.

نقش زنان در توسعه فرهنگ ترافیک

فاطمه صادق ­نژاد مدیر انجمن زنان علیه سوانح رانندگی نیز در این میز گرد تغییر رویکردها نسبت به موضوع ایمنی راهها در کل جامعه یک ضرورت لازم برشمرد و خاطر نشان کرد: همانگونه که در دیگر کشورها به موضوع کاربر ایمن، خودروی ایمن، راه ایمن، امداد ایمن و آموزش مستمر و مداوم توجه می­شود درکشورمان نیز باید مورد دقت نظر بیشتر و علمی­ تر قرار گیرد و ضروری است استراتژی­ های جدیدی در حوزه آموزش جهت گروه های مختلف سنی تدوین و اجرا گردد و به همین منظور پویش زنان علیه سوانح رانندگی اخیراً با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه الزهرا(س) کلید خورد تا این طبقه تأثیرگذار از جامعه وارد میدان شده نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

بومی سازی راهکارهای اجرایی

هرمز ذاکری معاون مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بومی سازی تجربیات کشورهای توسعه یافته موفق در امر سوانح رانندگی را به عنوان یک دستور کار جدی کمیسیون ایمنی راهها یادآور شد و افزود:

موضوع تصادفات رانندگی دارای ابعاد گوناگونی است که هر یک مشخصه­ های لازم خود را دارند و چنانچه در جامعه وظائف هر یک از بخش ­های حاکمیت، نهادهای مردمی، رسانه­ ها و مردم تعریف و ترسیم گردد دست­یابی به اهداف نزدیک­تر خواهد بود.

تلاش برای گسترش مسئولیت اجتماعی در موضوع سوانح رانندگی

ناصر رزاق­ منش مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها در این جلسه هم ­اندیشی با اشاره به لزوم توسعه مسئولیت اجتماعی مردم، مسئولین ذیربط و رسانه­ ها بر نیاز بازنگری بر فرآیندها در عصر حاضر که اطلاعات و ارتباطات و شبکه­ های اجتماعی و فضای مجازی حضوری فراگیر و همه جانبه در جامعه دارد تأکید نمود و گفت: تقویت مطالبه­ گری عمومی جهت ایجاد عزم ملی در سایه گسترش مسئولیت اجتماعی با انجام برنامه­ ها وفعالیت های گسترده فرهنگی توسط نهادهای غیر دولتی و رسانه ­ها در کنار تلاش مهندسی، نظارتی، و امدادی سازمان­ های حاکمیتی درموضوع افزایش ایمنی حمل و نقل و آسایش هم­وطنان در سفرها امروزه مورد نیاز جدی جامعه بوده ضمن آن که جاری شدن روح قانون در کشور با جدیت در اعمال قوانین و مقررات، نظارت گسترده توسط دستگاه­های ذیربط خواهد توانست ما را به اهداف عالیه غلبه بر سوانح رانندگی نزدیک­تر نماید.

گفتنی است این میزگرد که با پیشنهاد و مشارکت ماهنـامه ترابران از نشریات تخصصی حمل ونقل برگزار گردیده بود، بهاره بوذری و مونا روشندل نمایندگان این رسانه ضمن طرح نقطه نظرات خود پیرامون چالش­ های مواجه با سوانح رانندگی سؤالاتی را در راستای راهکارهای افزایش ایمنی حمل و نقل مطرح و حاضران پاسخ­ هایی را ارائه داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا