احداث سه پست اسکله جدید در بندر کاسپین
مدیر مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی گفت: فرآیند احداث سه پست اسکله در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و تا نیمه اول سال آینده این سه پست اسکله شامل ۲ مورد آن توسط بخش خصوصی و یک پست اسکله هم توسط قرارگاه خاتمالانبیاء اجرا میشود.
به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، افشین عزیزی – مدیر مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: در مجموع ۲۲ پست اسکله در منطقه آزاد انزلی طراحی و برنامهریزی شده است که از این تعداد تاکنون سه پست اسکله مورد بهرهبرداری قرار گرفته که ۲ پست آن با سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی به انجام رسیده است.
وی، سازمان منطقه آزاد انزلی را یکی از معدود نهادهای دولتی کشور دانست که در زیرساختها موفق به جذب سرمایهگذار شده است.
مدیر مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی بیان کرد: با ساخت سه پست اسلکه جدید که تا بهار سال آتی به بهرهبرداری میرسند، در مجموع این ۶ پست سالانه تا ۲ میلیون تن کالای فله، کانتینری، سوخت و سایر اقلام را تخلیه و بارگیری میکنند.
عزیزی ادامه داد: با تکمیل زیرساختهای موجود اماکن پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت تا ۹ هزار تن از جمله مزایای منحصر به فرد بزرگترین بندر دریای خزر است که در زمان بهرهبرداری کامل امکان پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت بیش از ۱۲ هزار تن را نیز فراهم میکند.
وی، دارا بودن پسکرانه ۳۵۰ هکتاری (در کنار محدوده بندری و لجستیک، این اراضی به بالغ بر ۵۰۰ هکتار میرسد) که بزرگترین پسکرانه در استان و یکی ازبزرگترین بنادر شمال کشور محسوب میشود و وجود شهرکهای صنعتی و واحدهای تولیدی در این پسکرانه، برخورداری از مرکز نمایشگاهی منطقه و مجتمعهای تجاری را از مزیتهای منحصربهفرد مجتمع بندری کاسپین دانست که آن را به یک بندر نسل سوم با برخورداری از مزایا و معافیتهای مناطق آزاد کشور تبدیل کرده است.
عزیزی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی بر اساس راهبرد در حال اجرای خود و در راستای شفافیت حداکثری در ارائه فرصتهای سرمایهگذاری برای تمامی سرمایهگذاران و شرکتهای توانمند داخلی و خارجی که تجربه و تخصص لازم در اجرا و بهرهبرداری از طرحهای حوزه بندری دارند برای شفافیت در واگذاری و فرآیندهای عقد قرارداد استفاده کرده که علاوه بر افزایش توان منطقه در معادلات ترانزیتی و حمل و نقلی کشور موجب شده، الگوهای قراردادی سازمان با سرمایهگذاران بخش خصوصی از ۴۹ سال به ۲۹ سال کاهش یابد.
مدیر مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی، دلیل این امر را شفافیت بیشتر، تجربه موفق حضور سایر سرمایهگذاران و برند شدن منطقه آزاد انزلی به عنوان مرکز مراودات کشورهای حوزه دریای خزر، کریدور شمال جنوب (هند و آسیای جنوب شرقی)، مسیر ترانزیتی چین- قزاقستان – ایران به عنوان مسیر فرعی کریدور یک و نقش محوری این منطقه در ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد.
عزیزی با بیان اینکه در بازدید رئیس کل دادگستری و سازمان بازرسی گیلان نیز شفافیت در فرآیندهای سرمایهگذاری و تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور مورد تأیید و تاکید قرار گرفت، گفت: از مزایای الگوهای جدید اطلاعرسانی و شفافیت در طرحهای سرمایهگذاری از سوی منطقه آزاد انزلی برای جذب سرمایهگذار بخش خصوصی، ایجاد رقابت سالم، تأمین منافع عامه و درآمدزایی از طرحهای سرمایهگذاری بخش خصوصی است و موجب میشود، انحصاری در سرمایهگذاری صورت نگیرد.
وی در ادامه از اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی نیز خبر داد و افزود: ۳۶ کیلومتر مسیر راهآهن از ایستگاه پیربازار به سمت بندر کاسپین در حال احداث است که بر اساس قرارداد منعقده این سازمان و وزارت راه و شهرسازی و حمایتهای سازمان برنامه و بودجه در آینده نزدیک مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
مدیر مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: ۲ کیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه آزاد قرار دارد که تملک اراضی و زیرسازیهای آن انجام شده و فرآیند احداث و ریلگذاری به صورت همزمان از دو سوی مسیر در حال انجام است و با اتصال مجتمع بندری کاسپین به مسیر ریل سراسری استان گیلان به بنادر جنوبی کشور وصل خواهد شد.
عزیزی خاطرنشان کرد: به این ترتیب امکان ترانزیت کالا با حجم بیشتر در مسیر ریلی در سطح ملی و ترانزیت کالاهای کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر، آسیای میانه، چین و اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس فراهم میشود.
وی، افزایش درآمدهای ارزی، تحکیم جایگاه بینالمللی کشورمان در حوزه ترانزیت بینالمللی و بین قارهای، ایجاد اشتغال بیشتر و صادرات مجدد کالاهای در حال ترانزیت از این مسیر و فرآوری کالا را از مزایای این اتصال عنوان کرد.