اقتصادی

ارائه ۱۰۷ خدمت در سامانه دولت همراه

مدیرکل پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی از ارائه ۱۰۷ خدمت در سامانه دولت همراه خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، مجید فولادیان با بیان اینکه دولت همراه، سامانه‌ای است که مردم و دولت در کنار یکدیگر می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، گفت: تجمیع و ارائه خدمات دولتی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات سیار، اقدامی است که توسط سامانه دولت همراه دنبال می‌شود.

وی افزود: این سامانه به ‌صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته و از طریق جلب مشارکت شهروندان، کلیه خدمات دولت الکترونیکی را از طریق ابزارک‌های متعدد همراه به شهروندان ارائه می‌دهد. در این سامانه، سازمان فناوری اطلاعات ایران در قالب دستگاه اجرایی متولی و اپراتورهای موبایل و کلیه دستگاه‌های اجرایی در قالب دستگاه اجرایی همکار در نظر گرفته شده‌اند.

فولادیان اضافه کرد: ایجاد بستری امن برای تسهیل در ارائه خدمات، صیانت از حاکمیت داده‌ها، احراز هویت افراد با بهره‌گیری از استاندارد جهانی و دستاوردهای زیست‌محیطی ازجمله مزایای دولت همراه است، البته نباید فراموش کرد که علاوه بر دولت، سایر دستگاه‌ها نیز با استفاده از این سامانه از مزیت تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان بر بستر امن، افزایش سرعت، امنیت اطلاعات، کیفیت خدمات و تکریم ارباب‌رجوع در نظام اداری و شفافیت در ارائه اطلاعات و خدمات بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: آنچه که در استفاده از سامانه دولت همراه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی در دریافت خدمات، کاهش هزینه‌های دسترسی به خدمات و امکان دسترسی عمومی و یکسان برای کلیه اقشار جامعه و در پی آن دست‌یابی به عدالت اجتماعی و کاهش فساد اداری است.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین آمار موجود، تاکنون ۱۰۷ خدمت در سامانه دولت همراه ارائه شده است. همچنین ۳۵ دستگاه ارائه‌دهنده خدمت به این سامانه متصل هستند و تعداد کاربران در این سامانه، هشت میلیون و پانصدهزار نفر گزارش شده است.

سامانه سروا

فولادیان گفت: در اکوسیستم کسب‌وکارهای دیجیتال توسعه‌یافته، تجمیع و عرضه متمرکز خدمات، همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. به همین دلیل کسب‌وکارهای مبتنی بر پلتفرم‌های الکترونیکی، توانسته‌اند بخش مهمی از سهم اقتصاد دیجیتال را به خود اختصاص دهند.

مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: “سروا”، بستری را برای راه‌اندازی کسب‌وکارهایی فراهم می‌کند که نیاز به انبوهی از API‌ها از چندین سامانه مختلف دارند و می‌توانند تمامی آن‌ها را به‌صورت یکپارچه از این سامانه دریافت کنند.

فولادیان ادامه داد: در حال حاضر خدمات هفت دستگاه برتر ارائه‌دهنده خدمات الکترونیکی در کشور مانند سازمان ثبت‌احوال، شرکت ملی پست، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و سازمان شهرداری تهران در گذرگاه عمومی خدمات دولت پیاده‌سازی شده است و سرویس‌های الکترونیکی آن‌ها از این طریق به کسب‌وکارهای الکترونیکی مطرح کشور نظیر شرکت‌های پرداخت الکترونیک، بانک‌ها و بسیاری از پلتفرم‌های شناخته‌شده اینترنتی نظیر دیوار، شیپور و دیجی‌کالا ارائه شده است.

وی اظهار کرد: در راستای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشور و با توجه به اهمیت روزافزون ارتباطات اینترنتی، استفاده از مراکز داده اینترنتی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی فضای مجازی همواره مورد توجه بوده است. با این رویکرد، شناسایی، ساماندهی و رتبه‌بندی مراکز داده فعال در کشور و آگاهی یافتن از توان فنی و اجرایی آن‌ها و ارائه گواهینامه رتبه‌بندی ارائه‌دهندگان خدمات مراکز داده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: هدف اصلی این پروژه را می‌توان سهولت در مقایسه مراکز داده فعال در کشور و آگاهی یافتن از توان فنی و اجرایی آن‌ها دانست. به همین دلیل در پیش‌نویس سند راهنمای تنظیم توافقنامه سطح خدمات (SLA) بین مراکز داده و مشتریان و پیش‌نویس بسته حمایتی از مراکز داده دارای گواهینامه رتبه‌بندی را می‌توان ازجمله دستاوردهای این پروژه دانست.

سامانه استعلام هویت معتبر در فضای مجازی 

فولادیان گفت: اولین گام برای معرفی یک کاربر به سیستم یا منبع اطلاعاتی در سامانه‌های دیجیتالی، تعریف هویت کاربر در سیستم و سپس تعیین دسترسی‌های مجاز برای آن هویت است. هر کاربر با اطلاعاتی منحصربه‌فرد تحت عنوان هویت‌نامه در سیستم ثبت و شناسایی می‌شود.

وی افزود: بنابراین زمانی که کاربر قصد ورود به سیستم یا دسترسی به منبعی را دارد، باید ابتدا با ارائه اطلاعات، هویت خود را اثبات کنند. سامانه استعلام هوشمند معتبر در فضای مجازی با هدف طراحی معماری مناسب و مطلوب جهت بهره‌گیری از امکانات احراز یکپارچه با رعایت الزامات امنیتی ایجاد و پیاده‌سازی شده است.

سامانه پیام ایران

فولادیان بیان کرد: سامانه تعاملی پیام ایران با هدف ایجاد بستری امن و قابل‌اعتماد بین دستگاه‌های اجرایی و مردم و کسب‌وکارها و نیز کاهش مراجعه حضوری به دستگاه‌ها و تسریع در امر پاسخگویی ایجاد شده است. با استفاده از این سامانه، ظرفیت ارائه خدمات در سطح کشور افزایش یافته و امکان ارسال تمام اعلانات و مکاتبات از سوی دستگاه‌های اجرایی به مردم و کسب‌وکارها و از سوی مردم به دستگاه‌های اجرایی به شکل دوسویه فراهم می‌شود.

مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: ارزیابی دستگاه‌های اجرایی همراه با آموزش و یادگیری مفاهیم اصلی خدمت‌رسانی و نیز اثرگذاری بر مدیران ارشد سازمانی و تغییر رویکرد بر مبنای پنج شاخص اصلی خدمت، موجب جلوگیری از موازی‌کاری و صرف بودجه‌های چندگانه غیرضروری در سازمان‌های مشابه شده و اطلاع‌رسانی به آن‌ها باعث آگاه‌سازی برای ایجاد بستری واحد و کارا به‌جای بسترهای چندگانه است.

فولادیان اظهار داشت: به همین دلیل سازمان فناوری اطلاعات ایران تصمیم گرفت، علاوه بر به‌روزرسانی شاخص‌های ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، میزان آمادگی دستگاه‌ها و سازمان‌ها جهت ورود به مراحل بالاتر بلوغ دولت الکترونیکی را نیز موردبررسی قرار دهد.

وی اضافه کرد: در همین راستا ضمن به‌روزرسانی شاخص‌های مدل‌های بلوغ دولت الکترونیکی، به طبقه‌بندی دستگاه‌های اجرایی از منظر بلوغ نیز پرداخته است. در مورد گستره این پروژه می‌توان گفت که دربرگیرنده کلیه خدمات شناسنامه‌دار از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور در تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا