شکسته شدن قبح استفاده از فیلترشکن با فیلترینگ تلگرام
رئیس باشگاه سواد رسانهای گفت: با فیلترینگ تلگرام، قشر سنتی هم به استفاده اجباری از فیلترشکن روی آورده و قبح آن شکسته شده است.
به گزارش تفاهم آنلاین، سید بشیر حسینی در پنجاه و پنجمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و اندیشه که با موضوع «تولید محتوا در فضای مجازی» برگزار شد، با بیان اینکه تولید سادهترین تا حرفهایترین محتوا، تولید محتوا است، گفت: دعوای اینکه چه تولیدی محتوا است، دعوای بیموردی است که برای پاک کردن صورت مسئله مطرح میشود. در حالی که هر چیزی که پیام میرساند، رسانه است.
وی درباره تولید محتوا در فضای مجازی و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد با بیان اینکه نهادها نگران قدرت خود هستند، تصریح کرد: در دنیای جدید قدرت دست مردم است و نهادها پدر سالاری گذشته را ندارند و مردم هم به ابزار دسترسی پیدا کرده اند، به همین دلیل فاصله ها بین این دو کم شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون میلیون ها دانش آموز و معلم در شبکه شاد تولید محتوا می کنند، گفت: در دنیای امروز ارتباطات از حالت عمودی بالا به پایین به حالت افقی در آمده است و باید مردم تشویق شوند در این فضا تولید و مصرف محتوا داشته باشند.
حسینی در ادامه به دلایل عدم حمایت و سیاست گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: سیاست گذاران ما از سه مسئله امنیتی، فرهنگی و اقتصادی برای توسعه این فضا می ترسند در صورتی که با ورود مردم به حوزه تولید محتوا در فضای مجازی تهدیدها به فرصت تبدیل می شود.
وی به نحوه نظارت بر تولید محتوا در فضای مجازی در دنیا نیز اشاره کرد و افزود: هفت دسته محتوایی در همه دنیا غیرقانونی هستند که موضوع ما در این هفت دسته نیست بلکه ۷۰۰ یا هفت هزار دسته شناخته شده و حتی ناشناخته داریم که به صورت سلیقه ای اعمال می شود.
رئیس باشگاه سواد رسانه ای پیشنهاد نظر سنجی به تصمیم گیرندگان فیلترینگ ارائه کرد و گفت: کسانی هستند که سال ها برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام زحمت کشیده اند و هزینه ریالی کرده اند، حداقل کسانی که تصمیم می گیرند که این مغازه را ببندد توضیحی درباره دلایل خود ارائه کنند.
وی با اشاره به بررسی ها و نتایجی که درباره فیلتر تلگرام داشته، افزود: یکی از تبعاتی که فیلتر تلگرام داشته، استفاده اجباری قشر سنتی به فیلترشکن و شکسته شدن قبح آن است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: هزینه فیلتر کردن و تردید داشتن و تصمیم نگرفتن از تصمیم گرفتن و انجام آن بیشتر شده است.
رئیس باشگاه سواد رسانه ای به اپراتورها توصیه کرد حداقل در حجم مصرفی و پهنای باند، درصدی را برای تولید محتوا در نظر بگیرند تا با این کار درآمد اپراتورها با افزایش تولید محتوا و گردش آن چندین برابر شود.
وی افزود: مخاطب امروز با قواعد ما جلو نمی آید و با واقعیت هایی که سود کشور در آن است باید روبرو شویم و در این شرایط تحریم تنها راهی که بسته نمی شود فضای مجازی است که می توانیم از آن استفاده کنیم.
حسینی با بیان از ترس مرگ در حال خودکشی هستیم، تاکید کرد: با ترس کوچک احتمالی خود سود قطعی بزرگی را از دست می دهیم که این یک اشتباه استراتژیک است.